سامسونگ گلکسی نوت 9

تراشه گلکسی نوت 10 اولین چیپست 7 نانومتری سامسونگ خواهد بود

به تازگی اطلاعات جالبی درباره تراشه گلکسی نوت 10 سامسونگ (Samsug Galaxy Note 10) منتشر شده است. برخلاف سال‌های گذشته، چیپست سامسونگ گلکسی نوت 10 نسبت به پرچمداران سری S متفاوت خواهد بود.

همانند همیشه، پرچمداران سامسونگ بر اساس بازارهای مقصدشان، به تراشه‌های متفاوتی مجهز خواهند شد. نسخه‌های مخصوص آمریکا و چین از یک تراشه ساخت دست کوالکام قدرت گرفته و نسخه‌ عرضه شده در دیگر نقاط دنیا از یک تراشه اگزینوس سامسونگ قدرت می‌گیرد. این تراشه‌ها در سال جاری به ترتیب اسنپدراگون 855 و اگزینوس 9820 خواهند بود.

چیپست اسنپدراگون 855 ممکن است به مودم 4G موبابل X20 یا مودم 5G موبایل X50 مجهز شود. اگرچه احتمال استفاده از اگزینوس 5100، اولین مودم موبایلی 5G دنیا، در تراشه اگزینوس 9820 چندان زیاد نیست، اما چیپست اگزینوس 9825 حتما با یک مودم 5G یکپارچه خواهد شد. این تراشه 7 نانومتری در نیمه دوم سال جاری عرضه شده و پیش‌بینی می‌شود مغز متفکر سامسونگ گلکسی نوت 10 باشد.

تراشه گلکسی نوت 10

با وجود فاصله حدود یک ماهه تا زمان رونمایی پرچمداران خانواده Galaxy S10، از هم‌اکنون چشم انتظار سامسونگ گلکسی نوت 10 نیز هستیم. انتظار می‌رود برخلاف سال‌های گذشته، تفاوت‌های سخت افزاری پرچمداران سری S و Note عرضه شده در سال 2019 به مراتب بیشتر شود. به عنوان نمونه تراشه گلکسی نوت 10 نسبت به گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس متفاوت خواهد بود. مجهز شدن به قلم مخصوص S-Pen و همچنین داشتن نمایشگر و باتری بزرگتر از دیگر تفاوت‌های سخت افزاری مهم این گوشی ها به شمار خواهند رفت.

با وجود جالب بودن شایعه استفاده از یک نمایشگر 6.7 اینچی در پرچمدار سری Note سال 2019، خبر تفاوت تراشه گلکسی نوت 10 نسبت به دو مدل سری S همین سال بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. البته این مخصوص نسخه‌های بازارهای سایر نقاط دنیا به جز چین و آمریکا بوده و با توجه به عدم عرضه دو تراشه پرچمدار توسط کوالکام در هر سال، کاربران گلکسی Note 10 در این دو کشور همچنان متکی به تراشه اسنپدراگون 855 خواهند بود.

تراشه گلکسی نوت 10

تراشه 7 نانومتری سامسونگ گلکسی نوت 10

بر اساس گفته‌های یک افشاکننده معتبر اخبار گوشی های هوشمند در شبکه اجتماعی Weibo، سامسونگ در نیمه دوم سال 2019 تراشه اگزینوس 9825 را رونمایی خواهد کرد که نسخه‌ای بهبود یافته از جدیدترین تراشه پرچمدار این شرکت تا امروز یعنی اگزینوس 9820 به شمار می‌رود. برخلاف اسنپدراگون 855، اپل A12 و کایرین 980، اگزینوس 9820 یک چیپست 7 نانومتری نبوده و یک تراشه 8 نانومتری بهبود یافته تلقی می‌شود. نکته مهم دیگر، عدم استفاده از فناوری لیتوگرافی ماورابنفش سامسونگ در طراحی و ساخت آن است. این تکنولوژی نسبت به فناوری مشابهی که شرکت TSMC برای ساخت تراشه‌ اپل A12 به کار برده است، چند سر و گردن بالاتر قرار دارد.

رییس بخش تولید پردازنده‌های سامسونگ از فناوری این شرکت، که به زودی نتیجه آن در تراشه گلکسی نوت 10 دیده خواهد شد، به عنوان «چالش برانگیز» یاد کرد. انتظار می‌رود این شرکت به زودی در زمینه ساخت چیپست‌های 7 نانومتری، رهبری را به دست بگیرد. فناوری لیتوگرافی ماورابنفش سامسونگ به سازنده اجازه می‌دهد ترانزیستورها را درون چیپ با فاصله کمی نسبت به یکدیگر قرار بدهد. راهکار سامسونگ نه تنها هزینه و زمان ساخت را کاهش می‌دهد، بلکه سبب حاصل شدن تراشه‌ای با توان بیشتر خواهد شد.

تراشه گلکسی نوت 10 در مقایسه با چیپست ده نانومتری گلکسی نوت 9 و آیفون ایکس، 40 درصد فضای کمتری اشغال خواهد کرد! در عین حال سرعت آن به میزان 20 درصد افزایش پیدا کرده و میزان مصرف انرژی به نصف خواهد رسید. جدیدترین تراشه ساخته شده بر اساس فناوری لیتوگرافی ماورابنفش سامسونگ هنوز برای استفاده در گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس آماده نیست، به همین دلیل باید تا زمان رونمایی گلکسی نوت 10 منتظر بمانیم. در حالت کلی می‌توانیم اگزینوس 9825 را نسخه 7 نانومتری و مجهز به مودم 5G از اگزینوس 9820 بدانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. با این تفاصیر ، احتمالا شاهد یک ابر قدرت نوت در جشن ۱۰ سالگی هستیم .

    دقیقا مشابه اس۱۰ که هم اکنون منتظر هستیم .

    براساس تجربه اس۸ و اس۹ .. طراحی اس۱۰ همانند اس۸ است اما نسخه بروز شده .
    که در اس۱۱ همانند اس۹ ، تغیرات جزعی اما بسیار زیبا را شاهد هستیم .
    اس۹ تکامل یافته اس۸ .. واقعا عالیه .
    اس۱۱ نیز همینطور خواهد بود.

  2. ولی خوبه قوی و قدرتمنده

  3. جوجه رو اخر پاییز میشمارن گرچه زمستونیم ولی بازم امیدی ندارم