اتصال گوشی به کامپیوتر

آموزش اتصال گوشی به کامپیوتر از طریق بلوتوث

آیا به دنبال راهی برای اتصال گوشی به کامپیوتر ٬ بدون سیم کشی‌های دست و پاگیر هستید؟ ما در این مقاله به شما می‌آموزیم چگونه با استفاده از بلوتوث یک گوشی هوشمند را به کامپیوتر متصل کرده و فایل‌هایتان را بین آن‌ها جابجا کنید.

بلوتوث یک فناوری اتصال بیسیم با محدوده کوتاه است که انتقال سریع بین دیوایس‌ها را آسان می‌کند. اغلب کامپیوترها و البته تمام گوشی‌های٬‌ از ظرفیت‌های بلوتوث استفاده می‌کنند. آن سریع٬ قابل اتکا و دارای مصرف باتری کارآمد است. اگر تا به حال از آن استفاده نکرده‌اید٬ خودتان را از مزیت‌های این فناوری محروم کرده‌اید. در یکی از پرکاربردترین استفاده‌ها٬  ما در این مقاله می‌خواهیم به آموزش اتصال گوشی به کامپیوتر از طریق بلوتوث بپردازیم.

چرا نیازی به استفاده از کابل برای اتصال بین گوشی و کامپیوتر نیست؟

در حالی که اتصال با یک کابل شاید سر راست‌تر به نظر برسد٬ اما همیشه بهترین انتخاب نیست. به طور مثال٬ کامپیوتر شما شاید یک درگاه USB آزاد نداشته باشد. بسیاری از لپ تاپ‌های کوچک از یک یا دو درگاه استفاده می‌کنند (یا مک بوک‌های جدید که از درگاه‌های USB-C استفاده می‌کنند). حتی بسیاری از کامپیوترها نیز درگاه USB آزادی برای استفاده ندارند.

اتصال گوشی به کامپیوتر

علاوه بر این٬ شما شاید یک کابل دم دستی نداشته باشید. یا شاد از کابل گوشی‌تان برای شارژ استفاده می‌کنید. و یا اینکه از کابل متنفرید و نمی‌خواهید کابل‌ها جلوی دست و پای شما را بگیرند٬ به خصوص اگر در یک مکان عمومی باشید. به هر دلیلی که وجود دارد٬ اتصال با بلوتوث بسیار آسان است. زمانی که شما به طور کامل نصب اولیه را انجام دهید٬ اتصال حتی به صورت خودکار نیز انجام می‌شود. هر کسی که در محدوده فرکانسی بلوتوث نصب شده قرار داشته باشد٬ می‌تواند از آن استفاده کند.

اتصال گوشی به کامپیوتر با بلوتوث

به منظور اتصال٬ شما نیاز دارید بلوتوث را در هر دو دیوایس فعال کنید.

فعا‌لسازی بلوتوث در اندروید و آی او اس

در اغلب گوشی‌های اندرویدی٬ شما می‌توانید آیکون بلوتوث را با پایین کشیدن صفحه و در بخش تنظیمات سریع مشاهده کنید. گاهی با دو بار ضربه روی صفحه یا ضربه با دو انگشت بر روی صفحه نیز این منو ظاهر می‌شود. سپس بر روی آیکون بلوتوث کلیک کنید یا انگشتتان را چند لحظه بر روی آن نگه دارد تا به صفحه‌ی تنظیمات بلوتوث منتقل شوید.

شما همچنین می‌توانید در گوشی خود به Settings > Connected devices نیز بروید تا به تنظیمات بلوتوث دسترسی پیدا کنید.

در آی او اس٬ شما می‌توانید کنترل سنتر را با کشیدن صفجه به بالا (آیفون 8 به قبل) یا کشیدن گوشه‌ی راست بالای صفحه به پایین (در آیفون ایکس به بعد) فرا بخوانید. سپس بر روی آیکون بلوتوث کلیک کنید تا آن فعال شود. به عنوان جایگزین٬ شما می‌توانید به تنظیمات گوشی خود نیز رفته و و ارد بخش Bluetooth شوید.

فعالسازی بلوتوث در ویندوز

اغلب لپ تاپ های ویندوزی مدرن از بلوتوث داخلی پشتیبانی می‌کنند٬ اما این در مورد دسکتاپ‌ها صدق نمی‌کند. اگر کامپیوتر شما نیز از آن پشتیبانی نمی‌کند٬ می‌توانید یک دانگل بلوتوثی تهیه کنید و آن را به کامپیوتر خود وصل کنید تا به سادگی به بلوتوث دسترسی پیدا کنید.

در ویندوز ٬10 به مسیر Start > Settings > Devices > Bluetooth & other devices بروید. اگر بلوتوث خاموش است٬ آن را روشن کنید. سپس بر روی Add Bluetooth or other device کلیک کنید و عملیات شناسایی را دنبال کنید.

اتصال گوشی به کامپیوتر

در طول عملیات جفت سازی٬ هر پیغامی که بر روی کامپیوتر یا گوشی نمایش داده می‌شود را دنبال کنید. ممکن است شما نیاز داشته باشید قطعه کد یکسانی را بر روی دو دیوایس وارد کنید. در اغلب موارد این کد 1234 یا 0000 است. وقتی کد را وارد کردید٬ گوشی شما باید به صورت خودکار به کامپیوتر متصل شود.

اگر موفق به جفت سازی دو دیوایس با یکدیگر نشدید٬ مشکل یکی از آن‌ها است. به عنوان یک گزینه‌ی امنیتی٬ اغلب دیوایس‌های بلوتوثی تنها زمانی حق استفاده از بلوتوث را دارند که در منوی تنظیمات بلوتوث حاضر باشید. چک کنید که بلوتوث بر روی هر دو دیوایس فعال باشد و همچنان در صفحه‌ی تنظیمات مربوط به بلوتوث باشید. شما باید پیغامی مشابه Now discoverable as a name را مشاهده کنید.

اتصال گوشی به کامپیوتر ٬ تا زمانی که بلوتوث را قطع نکنید یا از محدوده‌ی مجاز خارج نشوید٬ خاموش نخواهد شد. محدوده‌ی اتصال بلوتوث٬ به دیوایس مورد استفاده‌ی شما بستگی دارد. به طور معمول شما می‌توانید تا 30 قدم از کامپیوتر خود فاصله بگیرید.

انتقال فایل از طریق بلوتوث

وقتی موفق به اتصال گوشی به کامپیوتر خود شدید٬ حالا دیگر عملیات انتقال فایل آسان خواهد بود. برای این کار٬ تمام چیزی که شما نیاز دارید٬ انتخاب فایل مورد نظر است. البته روش دقیق٬ می‌تواند بسته به اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کنید متفاوت باشد٬ اما اول از همه به دنبال گزینه‌ی Share باشید.

پس از کلیک روی این گزینه٬ در روش‌های انتقال به دنبال بلوتوث بگردید. سپس بر روی آن کلیک کرده و دیوایس مقصد را انتخاب کنید. پس از آن٬ ویندوز درخواست تاییدیه‌ را ارسال می‌کند و دانلود فایل مدنظر را آغاز می‌کند. شما باید آن را تایید کنید و سپس محل ذخیره‌ی آن را انتخاب کنید. به صورت پیشفرض این محل٬ پوشه‌ی Downloads است.

وقتی می‌خواهید از کامپیوتر به گوشی‌تان نیز یک فایل را ارسال کنید٬ خیلی راحت بر روی فایلی که قصد انتقالش را دارید کلیک کنید. سپس بر روی Send to > Bluetooth device کلیک کنید.

اتصال گوشی به کامپیوتر

در اینجا یک پنجره‌ی جدید باز می‌شود و شما می‌توانید دیوایسی که قصد ارسال به آن را دارید٬ انتخاب کنید. شاید گوشی شما یک تاییدیه را دریافت کند. آن را تایید کنید تا فایل انتقال پیدا کند.

دیگر راه‌های اتصال گوشی به کامپیوتر

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از بلوتوث استفاده کنید٬ راه‌های دیگری نیز برای اتصال گوشی به کامپیوتر شما وجود دارد. بلوتوث می‌تواند عمر باتری بیشتری را از دیوایس کم کند٬ شاید برای انتقال فایل‌های حجیم مناسب نباشد و همیشه سریع نیست. در این مواقع٬ شاید شما بهتر باشد به دنبال یک راه جایگزین بگردید.

کابل USB

ساده‌ترین راه٬ اتصال گوشی‌تان با یک کابل USB به کامپیوترتان است. هر زمانی که این اتصال صورت گیرد٬ ویندوز از شما می‌پرسد که چه کاری می‌خواهید انجام دهید. اگر قصد گردش در محتوای گوشی‌تان یا انتقال چندین فایل حجیم را دارید٬ این گزینه بهتر از بلوتوث است. این روش می‌تواند بسیار سریع‌تر و امن‌تر باشد.

ایمیل یا حافظه ابری

اگر می‌خواهید چند فایل کوچک را انتقال دهید٬ ایمیل کردن آن‌ها برای خودتان می‌تواند روش خوبی برای به همراه داشتن آن‌ها باشید. با این حال٬ این روش چندان جذاب نیست. استفاده از یک سرویس حافظه ابری می‌تواند بهتر باشد. به خاطر داشته باشید که این دو روش٬ مستلزم بارگذاری و سپس دریافت فایل‌هایتان از طریق اینترنت است.

اپلیکیشن‌های خاص

Wi-Fi Direct یک گزینه‌ی جایگزین برای بلوتوث است٬ اما آن در تمام دیوایس‌ها وجود ندارد و یا بسیاری از کاربران قادر به استفاده از آن نیستند. در عوض شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های خاصی نظیر EasyJoin on Android برای انتقال فایل‌هایتان بین کامپیوتر و گوشی به صورت بیسیم بپردازید.

دسترسی مستقیم یا تترینگ

اگر نیازمند اتصال عمیق‌تری بین دستگاه‌های خود هستید٬‌ شما می‌توانید از روش دسترسی مستقیم استفاده کنید. دیگر راه مهم برای ارتباط گوشی و کامپیوتر٬ اتصال از طریق تترینگ است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این و خودمونم بلد بودیم