سنجینه

سنجینه ، سامانه اعتبارسنجی مالی و اعتباری رونمایی شد

اولین سامانه اعتبارسنجی مالی و اعتباری کشور به نام سنجینه با حضور مدیران سازمان فناوری اطلاعات ایران، بانک مرکزی، همراه اول و ایرانسل رونمایی شد.

سامانه اعتبارسنجی مالی و اعتباری کشور از زیرساخت‌های دولت الکترونیک و سامانه شاهکار استفاده می‌کند و خدماتی از قبیل سنجش اعتبار خود و دیگران را بر اساس کارنامه افراد در سامانه‌های وام بانکی، مالیات، گمرک و مواردی از این قبیل ارائه می‌دهد. شیوا کریمی راد، معاون محصول شرکت آیکان در مراسم رونمایی از سامانه سنجینه در مورد این خدمت گفت سنجینه اولین سامانه جامع حوزه مدیریت مالی اعتباری در سطح کشور است. سنجینه راه‌حلی را برای استعلام و اعتبارسنجی مالی و اعتباری ارائه می‌دهد.

سنجینه

بخش‌های مختلف سامانه سنجینه

به گفته کریمی راد، اعتبارسنجی شخصی (دریافت رتبه و نمره اعتباری و کارنامه اعتباری)، اعتبارسنجی دیگران (دریافت رتبه و نمره اعتباری، کارنامه اعتباری خلاصه و کارنامه‌ اعتباری مفصل)، احراز هویت شخصی (هویت‌سنجی دیجیتال، احراز هویت مالک خط همراه، حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات کاربران)، رفع ابهامات و شکایات (ارتباط با مشترکان، انتقال و پیگیری با اعتبارسنجی) و خدمات محتوایی، پنج بخش سامانه سنجینه هستند. معاون محصول شرکت آیکان ادامه داد:

اطلاع از تصویر اعتباری خود در سیستم بانکی، امن‌سازی معاملات اعتباری (فروش اعتباری و خرید اقساطی)، انتخاب موجر و مستاجر، تعاملات استقراضی مانند قرض‌الحسنه‌های شخصی، اعتبارسنجی افراد در زمان استخدام، فروش ملک و خودرو و شناسایی مغایرت‌های موجود در نظام بانکی با تاریخچه شخصی افراد از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از سامانه سنجینه خواهد بود.

سنجینه

کریمی راد اعلام کرد اعتبارسنجی دیگران یکی از پرکاربردترین بخش‌های سنجینه خواهد بود. هیچ اطلاعاتی نزد سنجینه باقی نمی‌ماند و در اختیار این مجموعه قرار نمی‌گیرد. برای امنیت بیشتر کاربران قابلیت رمز‌نگاری در این سامانه برای کاربران فراهم شده است. به گفته کریمی راد، در این سیستم، کاربر کدملی و شماره موبایل را به سامانه می‌فرستد. سامانه آن را برای سامانه شاهکار می‌فرستد تا در صورت مغایرت نداشتن کدملی و شماره موبایل اطلاعات برای کاربر ارسال شود. سامانه پیامکی و اپلیکیشن سنجینه دو راه استفاده از سامانه هستند. ارسال کد ملی به شماره 20898 و نصب اپلیکیشن سنجیه از سایت این سامانه دو راه دست‌یابی به این خدمات است.

سنجینه

احسان مظفری‌پور، موسس شرکت آیکان نیز در مورد این سامانه گفت سرویس اعتبارسنجی یک خدمت بین رشته‌ای در خدمات تلفن همراه است. سنجینه سرویس نوینی در خدمات تلفن همراه است که برای اولین بار اجرا شده است. این سامانه از زیرساخت دولت الکترونیک استفاده می‌کند.

سنجینه

رضا باقری اصل، معاون سازمان فناوری اطلاعات نیز در مورد رونمایی از این خدمت جدید در بستر اینترنت گفت:

این اولین محصول داده‌های آزاد شده دولت است. ما در بخش زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک، داده‌ها را ابتدا در اختیار مراکز دولتی قرار دادیم و هم‌اکنون سنجینه خروجی بخش غیر دولتی است. نمونه بزرگ استفاده از زیرساخت‌های دولت الکترونیک، سامانه کارت سوخت است که بیشتر مردم پویایی آن را دیدند.

سنجینه

باقری اصل ادامه داد حاصل تلاش دولت امروز در بخش خصوصی دیده می‌شود و دولت به سمت قانون‌گذاری و نظارت حرکت می‌کند. زیرساخت دولت الکترونیک امروزه در اختیار بخش خصوصی هم قرار می‌گیرد. دیگر زمان این‌که کارمندان دولت تنها بتوانند استعلام و احراز هویت کنند گذشته است. در این سامانه می‌تواند استعلام حوزه‌های مختلف نیز استفاده شود. معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان کرد یک زمانی خدمات دولت الکترونیک ایران در رتبه 109 جهانی بود و در سال 2018 ایران در رتبه 86 جهانی قرار گرفته است که باید این رتبه بیشتر از این بهبود پیدا کند. عصر داده و این سامانه‌های کاربردی می‌تواند اعتماد مردم را افزایش دهد و اعتبارهای مختلفی را ارائه دهد.

سنجینه

مهرمنش، مدیر خدمات ارزش افزوده همراه اول در پاسخ به خبرنگار گجت نیوز در مورد نوع همکاری با این سامانه توضیح داد:

اصل سازوکار جدا از همراه اول است. پرداخت اپراتوری را روی این سرویس قرار دادیم. نقش carier billing عمدتا در این سرویس‌هاست که پرداخت جدا از پرداخت بانکی را ارائه می‌دهد. ما دو مدل پرداخت در سرویس‌های دیجیتال هستیم. یا سرویس بر اساس خرید است و مدل دیگر بر اساس عضویت و کاربری سرویس و خدمات است.

مظفری پور نیز به سوال خبرنگار گجت نیوز در مورد پرداخت این سامانه پاسخ داد:

دوتا روش پرداخت دارد. نسخه پایه بر اساس هر خدمت هزینه از کاربر دریافت می‌شود. نسخه دیگر از خدمات پیشرفته چون مشاوره ارائه می‌شود که هزینه به صورت اشتراک روزانه دریافت می‌شود.

او در مورد سوال خبرنگار گجت نیوز پیرامون خدمات سازمانی سامانه سنجینه اعلام کرد خدمات سازمانی و b2b را به صورت رتبه اعتبارسنجی حقوقی و همچنین پنل b2b که در آینده ارائه می‌دهیم، کسب‌وکارها می‌توانند از خدمات استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. به سلامتی و میمنت…چشم حسوداش کور شه

  2. انگار صف نونواییه😂😂😂 چ کضع وایسادنه