پروتزهای پا به لطف هوش مصنوعی به بیماران کمک ‌می‌کنند که سریع‌تر و بهتر راه بروند

پروتزهای پا به لطف هوش مصنوعی به بیماران کمک ‌می‌کنند که سریع‌تر و بهتر راه بروند

یکی از مشکلات اساسی استفاده از اندام مصنوعی برای بیماران، سختی استفاده و عادت کردن به آنهاست، اما حالا به لطف هوش مصنوعی قرار است روند استفاده از این اعضای پیچیده آسان‌تر شود.

زمانی که بیماران اولین بار از پروتزهای اندام تحتانی مانند پاهای مصنوعی استفاده می‌کنند، راه رفتن به اطراف، دویدن، سرعت گرفتن و حتی عادت کردن به تحمل آنها بر روی بدن برایشان دشوار است. اما به نظر می‌رسد که محققان باور دارند که به لطف قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌توان این پروتزها را به نحوی بهینه کرد که روند ریکاوری و بازیابی بیماران آسان‌تر و سریع‌تر انجام گیرد.

طبق تحقیقاتی که به تازگی در بخش IEEE Transactions بر روی ژورنال Cybernetics منتشر شده است و به گزارش VentureBeat، محققان دو دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و دانشگاه کارولینای شمالی درباره سیستمی صحبت کرده‌اند که می‌تواند نوعی «یادگیری تقویتی» را در زمان استفاده از یک عضو مصنوعی پروتزی، مانند یک زانوی رباتی، اعمال کند.

در واقع چیزی که اینجا اتفاق می‌افتد این است که هوش مصنوعی تنظیم چندین جنبه‌ی مختلف استفاده از این عضو مصنوعی را بر عهده می‌گیرد، مانند اینکه مفصل چه مقدار سخت یا نرم باشد، گستره‌ی حرکت عمودی که پا به سمت جلو می‌تواند حرکت کند چه مقدار است و مواردی از این دست که با اعمال تنظیمات مختلف، می‌توانند به فردی که آنها را پوشیده است کمک کند که تجربه راحت‌تری داشته باشد.

پروتزهای پا به لطف هوش مصنوعی به بیماران کمک ‌می‌کنند که سریع‌تر و بهتر راه بروند

در برخی از این آزمایش‌ها سیستم به لطف هوش مصنوعی موفق شده است که به بیمار کمک کند تا طبیعی‌تر راه برود و برای ۱۰ دقیقه بتواند به راحتی بر روی زمین صاف حرکت کند.

البته نکته منفی درباره این سیستم هوش مصنوعی این است که در وضعیت فعلی این سیستم نمی‌داند که تغییراتی که اعمال می‌کند و بهینه سازی‌های انجام شده، برای نتایج بهتر هستند. طبق گفته های یکی از نویسندگان این مقاله که استاد مهندسی پزشکی در هر دو دانشگاه مورد نظر محسوب می‌شود، خانم Helen Huang: :اگر شما بخواهید این سیستم را با پروتکل‌های کلینیکی سازگار کنید, قدم های بسیار بسیار زیادی لازم است که باید قبل از عملی شدن آن برداشته شود.”

او می‌گوید در حال حاضر این سیستم تنها نشان می‌دهد که انجام چنین چیزی ممکن است و به خودی خود، این موضوع بسیار هیجان‌انگیزی محسوب می‌شود.