موتورهای دیزل

ایران خودرو موتورهای دیزل خودروهای سواری را طراحی کرد

ایران خودرو موتورهای دیزل خودروهای سواری را طراحی کرد. مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) گفت اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود، این موتورها را در مدار تولید قرار می‌دهیم.

محمد زالی، مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) عنوان کرد موتورهای دیزل خودروهای سواری را با هدف کاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه خودروهای سواری طراحی کرده‌ایم. شرکت ایران خودرو توانسته است پرژوه ساخت موتورهای دیزل را به مرحله صنعتی‌سازی برساند. وی همچنین گفت برای انجام آزمون‌های تاییدیه نهایی در بخش‌های پیمایش سنجش دوام و عملکرد، 70 موتور و 30 خودرو سورن را با موتور دیزل در خطوط تولید به شکل انبوه ساخته‌ایم.

محمد زالی در ادامه تاکید کرد بیشتر بخش‌های موتورهای دیزل داخلی‌سازی شده و فقط بخش کمی را از منابع خارجی تامین می‌کنیم؛ در واقع قطعاتی که فناوری آن‌ها در سطح بالایی قرار دارد یا داخلی‌سازی آن به صرفه نباشد را از منابع خارجی تامین خواهیم کرد.

موتورهای دیزل

مزایای موتورهای دیزل

مدیرعامل شرکت ایپکو در خصوص مزایای موتورهای دیزل عنوان کرد یکی از مزایای اصلی این موتورها کاهش گاز CO2 است. به طور میانگین خودروهای سورن دیزلی 145 گرم بر کیلومتر گاز CO2 تولید می‌کنند. در این موتورها فیلتر دوده و واکنش‌گر پس پالایشی قرار دارد که سطح آلایندگی این خودرو را در سطح یورو 5 قابل ارتقا به یورو 6 قرار می‌دهد.

از دیگر مزایای موتور دیزل می‌توان به دوام بالا و مصرف سوخت کم اشاره کرد. مصرف سوخت موتور دیزلی به ازای هر 100 کیلومتر به طور میانگین 5.4 لیتر در چرخه رانندگی استاندارد ترکیبی است. همچنین خودرو سواری دیزلی در خارج شهر به ازای هر 100 کیلومتر 5 لیتر مصرف سوخت را به همراه دارد. موتور دیزل در کنار مصرف سوخت کم، قدرت و گشتاور بالایی را در رانندگی درون‌شهری و خارج از شهر فراهم می‌کند که برای ناوگان حمل و نقل عمومی گزینه بسیار مناسب و به‌صرفه محسوب می‌شود.