بازار خودرو

بازار خودرو در بی‌ثبات‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد!

چند روزی است قیمت خودرو به صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و بازار خودرو نیز به دلیل عرضه نشدن محصولات خودروسازان و نبود نظارت نهادهای نظارتی در بی‌ثبات‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

از هفته گذشته تاکنون بازار خودرو شرایط نابسامانی را تجربه کرده است و بسیاری از کارشناسان این صنعت بر این باورند که بازار خودرو در بی‌ثبات‌ترین حالت ممکن قرار دارد. این کارشناسان، خودروسازان داخلی را به دلیل عرضه نشدن محصولاتشان به بازار، مقصر می‌دانند. این شرایط در حالی رخ داده است که وزیر صنعت عنوان کرده بود پس از افزایش قیمت رسمی خودرو، خودروسازان میزان عرضه محصولات خود را افزایش می‌دهند و بازار نیز به ثبات می‌رسد، اما چنین موضوعی بازار را بیش از پیش آشفته کرده است.

دلایل بی‌ثباتی بازار خودرو

چندین سال است که خودروسازان داخلی خواهان افزایش قیمت محصولات خود بودند و برای این کار درخواست کرده بودند که شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شود و قیمت خودرو بر اساس مکانیزم بازار صورت گیرد. پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام در ماه قبل با این درخواست خودروسازان موافقت شد. وزارت صنعت در حالی با این خواسته خودروسازان موافقت کرد که بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو با آن مخالف بودند.

بازار خودرو

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود که پس از افزایش رسمی قیمت خودرو، میزان عرضه محصولات خودروسازان افزایش پیدا کرده و با این اقدام بازار کنترل می‌شود تا سود حاصل از خرید و فروش خودروها به جای دلالان به دست خودروسازان برسد. وزیر صنعت علاوه بر این، در دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد تا به خودروسازان وام 4 هزار میلیارد تومانی پرداخت شود. هرچند هدف از پرداخت این وام برای تسویه حساب با قطعه‌سازان مطرح شده است.

افزایش لحظه‌ای قیمت خودرو

تمام حمایت‌هایی که دولت برای بهبود وضعیت صنعت خودرو انجام داد به نفع خودروسازان و دلالان بوده و بازار خودروها همچنان بی‌ثابت و بحرانی است. در حال حاضر مصرف‌کنندگان واقعی برای خرید خودرو با مشکل عجیبی روبه‌رو هستند و با توجه به روزهای پایانی سال 97 افزایش لحظه‌ای قیمت خودرو نگرانی مصرف‌کنندگان را به همراه دارد. در سال‌های گذشته شاهد نظارت دقیق نهادهای نظارتی بوده‌ایم و با افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان، قیمت خودرو کنترل می‌شد، اما هم‌اکنون با موافقت مصوبه افزایش رسمی قیمت خودرو و رسیدن به 5 درصد کمتر از حاشیه بازار، شاهد افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها هستیم.

بازار خودرو

از سویی نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای کنترل شرایط بی‌ثباتی بازار خودرو نیز مشخص نیست و نهادی هم بر روی عرضه محصولات خودروسازان و قیمت خودرو نظارتی ندارد. در واقع سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مدعی بود با وجود شورای رقابت در بازار خودرو ورود نخواهد کرد، اما در حال حاضر شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده است و همچنان از سوی سازمان حمایت اقدام خوبی مشاهده نمی‌شود. به طور کلی معلوم نیست در حال حاضر کدام نهاد بر روی قیمت‌گذاری و میزان عرضه خودروسازان نظارت دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. و این بیثابتی بنطر میرسه پایان خوبی نداره

  2. از این بدترم میشه صد در صد

  3. مملکت نیست که،شده کاروانسرا
    خدایا خودت نجات بده مردم ایران رو از دست همه ی این مسئولین که دارن دار و ندار مملکت رو یا میدزدن یا خرج این و اون میکنن