بررسی اولیه سونی اکسپریا 1

بررسی اولیه سونی اکسپریا 1 (Sony Xperia 1)؛ با اکسپریا وان یک تدوینگر حرفه‌ای ویدیو شوید

سونی پرچمدار جدید خودش، اکسپریا وان را در نمایشگاه MWC 2019 معرفی کرد. به همین بهانه ما قصد داریم به بررسی اولیه سونی اکسپریا 1 (Sony Xperia 1) همراه با ارائه مشخصات فنی، قابلیت ها و تصاویر آن بپردازیم.

یک سال دیگه گذشت و سونی پرچمدار جدید خودش را در نمایشگاه MWC 2019 معرفی کرد. این بار یک گوشی پریمیوم متفاوت و جدید از سونی را ملاقات می‌کنیم؛ به اکسپریا 1 سلام کنید.

با این گوشی که نسل جدید اکسپریا ایکس زد 3 است، سازنده می‌خواهد از نام‌گذاری‌های سفت و سخت فاصله بگیرد و بیشتر به اصحاب رسانه و مشتریان نزدیک شود. با استفاده از سخت افزار و نرم افزاری که مستقیما از کسب و کارهای موفق سونی می‌آید (فیلم‌سازی و تلویزیون‌های 4K)،‌ اکسپریا 1 به دنبال نشتن صفحه‌ی جدیدی در تاریخ تولید گوشی‌های هوشمند سونی است.

بررسی اولیه سونی اکسپریا 1

• نخستین نمایشگر 4K OLED با نسبت 21:9 در موبایل

سونی طی چند سال گذشته به خاطر آنکه تمال کمتری به انطباق خود با روند در حال تحول طراحی در صنعت موبایل داشت، مورد انتقاد مشتریان قرار می‌گرفت. سال گذشته در نهایت ما شاهد استفاده از طراحی لبه گرد در بدنه و نمایشگر گوشی اکسپریا ایکس زد 3 بودیم؛ در حالی که نمایشگر نسبت 21:9 را ارائه می‌کرد. سونی با گوشی‌های بلند قامت غریبه نیست، با این حال در گوشی‌های قدیمی این کمپانی از حاشیه‌های زیادی در بالا و پایین نمایشگر استفاده می‌شد. حالا در بررسی اولیه اکسپریا 1 با حذف بسیاری از این حاشیه‌ها به همراه همان نمایشگر بلند قامت روبه‌رو می‌شویم.

بررسی اولیه سونی اکسپریا 1

بله، نسبت 21:9 برای یک گوشی زیاد است، اما حاشیه‌های حداقلی صفحه به جایگیری خوب نمایشگر 6.5 اینچی در داخل بدنه کمک کرده است. البته باید بگوییم که وزن کلی و قد بلند این نمایشگر، کمی چهره‌ی آن را ناخوشایند کرده‌اند. این نسبت بلند نه فقط برای دست ما، بلکه برای اپلیکیشن‌ها نیز دردسرساز می‌شود. حضور اندروید 9 پای در راس بخش نرم افزاری اکسپریا 1 به معنای پشتیبانی از نسبت ابعاد 18:9 و بیشتر از آن است، اما نسبت 21:9 شاید دیگر برای برخی برنامه‌ها، خیلی باریک باشد.

بررسی اولیه سونی اکسپریا 1

همه چیز نمایشگر اندازه‌ی آن نیست، این مشکل قابل حل است. مهم‌تر از آن، 4K OLED بودن این نمایشگر است که برای نخستین بار در یک گوشی هوشمند شاهد حضورش هستیم. این نمایشگر با فناوری Bravia سونی همراه شده که به طور خاص با موتور X1 خود، محتوای 4K را در تلویزیون‌های این شرکت به نمایش درمی‌آرد. سونی می‌گوید نه تنها وضوح ارتقا پیدا کرده، بلکه رنگ و کنتراست تمام ویدیوها نیز بدون توجه به اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کنید، بهتر شده است.

• جدیدترین سخت افزار با برخی ویژگی‌های نرم افزاری جدید

به عنوان یک گوشی پرچمدار بالارده از سوی سونی،‌ ما نباید متعجب شویم که می‌توان جدیدترین تراشه‌ی کوالکام، اسنپدراگون 855 را همراه با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی زیر قاب اکسپریا وان یافت. رابط کاربری این گوشی نیز مبتنی بر یک نسخه‌ی خوبی از اندروید 9 پای طراحی شده که می‌تواند قابلیت‌های جالبی نظیر Side Sense را ارائه کند. این قابلیت برای نخستین بار با اکسپریا XZ3 معرفی شد. با این حال سونی آن را به شکل پیشرفته‌تری در اکسپریا 1 ارائه می‌کند تا کارآمدتر از گذشته باشد. سونی همچنین با همکاری گوگل،‌ قابلیتی را در این گوشی ارائه کرده که به لطف دستیار گوگل می‌توانید دو برنامه را با فرمان صوتی خود به صورت همزمان اجرا کنید.

بررسی اولیه سونی اکسپریا 1

متاسفانه دیوایسی که در این نمایشگاه در اختیار ما قرار داشت، یک ماکت بود؛ پس نمی‌توانیم بهبود پیدا کردن Side Sense در این دیوایس را بررسی کنیم.

Game Enhancer یکی دیگر از قابلیت‌های جدید گوشی سونی است که البته پیشتر توسط تولیدکنندگانی نظیر ایسوس مورد استفاده قرار گرفته بود. این اپلیکیشن، کتابخانه‌ای از بازی‌های شما را در خود وارد می‌کند و همچنین راه ساده‌ای برای ضبط گیم‌پلی را ارائه می‌کند، از طریق آن می‌توانید به نکاتی از بازی‌ها پی ببرید و همچنین به طور کلی عملکرد سیستم در اجرای بازی‌ها را نیز بهتر می‌:ند.

• سه دوربین؛ نخستین فوکوس خودکار ردیاب چشم در یک گوشی

هرچند در بررسی اولیه اکسپریا 1 موفق به آزمایش دوربین جدید این گوشی نشدیم، اما روی کاغذ آن بسیار جذاب است. در تلاش برای ارائه‌ی بهترین ابزار به تولیدکنندگان محتوا،‌ سونی یک ماژول دوربین سه گانه را مشابه آنچه در گوشی ال جی وی 40 سال گذشته و گوشی‌های سری جدید گلکسی اس 10 دیدیم در پشت قاب اکسپریا 1 قرار داده است. این دوربین سه گانه 12 مگاپیکسلی شامل یک لنز تله فوتو، یک لنز عریض و یک لنز فوق عریض است که می‌تواند تمام نیازهای شما را پوشش دهد. در حالی که سنسور فوق عریض از تثبیت کننده الکترونیکی عکس برخوردار است، دو دوربین دیگر تثبیت کننده اپتیکال عکس را به خدمت گرفته‌اند.

بررسی اولیه سونی اکسپریا 1

در بخش نرم افزار نیز کاهش نویز RAW در زمان عکاسی به کمک فوکوس خودکار 10 فریم بر ثانیه‌ای و ردیابی خودکار نوردهی، بهبود پیدا کرده است. حضور این فناوری و از آن مهم‌تر، نخستین فوکوس خودکار ردیاب چشم به معنای عکس‌های سریع‌تر با حاصل نهایی بهتر هستند. ما هنوز موفق به تست این دوربین‌های جدید با فناور‌ی‌های جذابشان نشده‌ایم، اما امیدواریم که این فرمول بتواند ال جی وی 40 و یا شاید گلکسی اس 10 را در زمینه‌هایی نظیر سرعت شاتر، دقت عکس و شفافیت تصویر شکست دهد.

سونی می‌خواهد مثل یک حرفه‌ای فیلم‌ها را مونتاژ کنید

ویدیوها با این گوشی، به صورت 4K HDR10 ضبط می‌شوند. در حالی که گوشی‌های دیگری با چنین توانایی وجود دارد، اما ابزارهای ویرایشی ارائه شده توسط سونی می‌تواند در اینجا تفاوت ایجاد کند. Cinema Pro به کاربران یک مجموعه‌ی ویرایشی قدرت گرفته از سوی محققان و توسعه دهندگان تجارت فیلم‌سازی سونی را ارائه می‌کند.

بررسی اولیه سونی اکسپریا 1

این کمپانی می‌گوید قابلیت‌هایی نظیر Creator Mode اطمینان می‌دهد که تکثیر رنگ‌ها مشابه آنچه در مانیتورهای حرفه‌ای دیده می‌شود و توسط کارگردانان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام شود. قابلیت دیگری نظیر Look نیز می‌تواند هشت گزینه‌ی مختلف درجه رنگی را برای ویدیوهای شما ارائه کند. بسیاری از این ویژگی‌ها ما را به یاد Cine Video ال جی می‌اندازد، پس امیدواریم سونی عمیق‌تر روی آن‌ها کار کرده باشد و در نهایت فیلم‌سازی را با گوشی جدیدش را با به بهترین شکل در اختیار مشتریان قرار دهد.

انتظارات

سونی نگران بخش موبایل خودش است. غول ژاپنی پیش‌بینی کرده که فروش گوشی‌هایش در امسال کاهش داشته باشد، اما بدون توجه به آن یک گوشی پرچمدار عالی را ارائه کرده است. این قابل تحسین است، حتی اگر کمی دیر شده باشد. با این حال اگر اکسپریا 1 بتواند بهترین قابلیت‌ها را برای عکاسی و فیلمبرداری در اختیار مشتریان قرار دهد، آنوقت می‌توان امیدوار بود که از رقبا پیشی بگیرد و به جایگاه اصلی خود بازگردد.