نگاه نزدیک به ال جی جی 8

بررسی اولیه ال جی جی 8 تینکیو – LG G8 ThinQ

ال جی جی 8 تینکیو (LG G8 ThinQ) یکی از دو پرچمدار اندرویدی تازه معرفی شده توسط این شرکت کره‌ای است. در این مطلب به بررسی اولیه ال جی جی 8 تینکیو – LG G8 ThinQ پرداخته و مشخصات فنی، امکانات و ویژگی های این گوشی ها رو معرفی خواهیم کرد.

طی چند سال اخیر، پرچمداران سری V ال جی از نظر ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری غنی‌تر ظاهر شده‌اند، اما شرکت در سال جاری، هر چه در چنته داشته در پرچمدار سری G به کار برده است. ال جی جی 8 جدیدترین پرچمدار ال جی از این سری بوده و برگ برنده آن در نمایشگاه MWC 2019 محسوب می‌شود.

بررسی اولیه ال جی جی 8

بررسی اولیه ال جی جی 8 نشان داد برخی از قابلیت‌های آن را نه تنها پرچمداران سایر شرکت‌ها، بلکه در پرچمدار تازه معرفی شده از سری V ال جی نیز پیدا نخواهیم کرد.

حین بررسی اولبه ال جی جی 8 از نظر ظاهری احتمالا تفاوت زیادی بین آن و پرچمدار پیشین سری G پیدا نخواهید کرد. نحوه قرارگیری دکمه‌ها یکسان بوده و در لبه سمت چپ بدنه، کلیدی اختصاصی به منظور فراخوانی دستیار گوگل اسیستنت وجود دارد. همچنین بدنه از ترکیب شیشه و فلز ساخته شده و در بالای صفحه نمایش، یک بریدگی به منظور قرار دادن سنسورهای مختلف وجود دارد.

استفاده از نمایشگر او ال ای دی، یکی از بارز‌ترین ویژگی‌های ال جی جی 8 در مقایسه با جی 7 است. پیشتر فقط در پرچمداران سری V شاهد به کار رفتن چنین پنل‌هایی بودیم.

نگاه نزدیک به ال جی جی 8

امنیت بالای ال جی جی 8

ویژگی منحصربه‌فرد دیگری که حین بررسی ال جی جی 8 شدیدا جلب توجه می‌کند، Z camera است. یک سنسور ToF کمکی در کنار سنسور دوربین سلفی در نظر گرفته شده تا در همکاری با آن، امکاناتی بسیار خاص در اختیار کاربر قرار بدهد. امکان گرفتن سلفی‌های بهتر، کمک به افزایش دقت قابلیت تشخیص چهره سه بعدی به منظور باز کردن قفل گوشی، فراهم شدن امکان صدور دستور به گوشی از طریق ژست‌های حرکتی بدون نیاز به لمس نمایشگر و همچنین امکان تشخیص الگوهای رگ به عنوان یک راهکار امنیتی جدید، از جمله قابلیت‌های Z camera به شمار می‌روند.

نگاه نزدیک به ال جی جی 8

Z camera یا به عبارتی سنسور ToF، از طریق تابش پرتوی مادون قرمز نامرئی به اشیا و سپس اندازه‌گیری زمان رفت و برگشت، فاصله آن‌ها از دوربین را محاسبه می‌کند. به این ترتیب، کیفیت تصاویر پرتره سلفی به خاطر افزایش دقت در نحوه اعمال افکت بوکه بیشتر می‌شود.

ویژگی باورنکردنی دیگری که به لطف سنسور ToF میسر شده، تشخیص الگوی رگ است. این مرتبه پرتوی ساطع شده، با برخورد به هموگلوبین خون (نوعی پروتئین)، تصویری از الگوهای رگ کاربر ایجاد می‌کند. به این این ترتیب، امکان فریب دادن سیستم امنیتی دستگاه در مقایسه با روش‌های دیگر همچون استفاده از اثر انگشت، عنبیه چشم یا تهیه‌ نقشه‌ای سه بعدی از صورت، کاهش پیدا می‌کند.

در بررسی اولیه ال جی جی 8 متوجه عملکرد سریع و دقیق سیستم تشخیص چهره سه بعدی آن شدیم که از سنسور ToF دوربین سلفی ریشه می‌گیرد. به عبارتی به لطف Z Camera، عملکرد سیستم تشخیص چهره سه بعدی در مقایسه با نمونه‌های مشابه بهبود یافته و از طرفی، یک راهکار امنیتی جدید دیگر نیز متولد شده است.

راه‌اندازی اولیه سیستم تشخیص الگوی رگ همانند سایر راهکارهای امنیتی، سریع است. کافی است دست خود را بالای گوشی کمی حرکت بدهید. به محض قرارگیری آن در فاصله‌ای مناسب، سیستم فعال خواهد شد. طی نگاه نزدیک به ال جی جی 8 قادر به باز کردن قفل گوشی از طریق نمایش دستی متفاوت از دست فرد راه‌انداز سیستم نبودیم.

نگاه نزدیک به ال جی جی 8

سیستم امنیتی جدید ال جی وی 8 ممکن است در نگاه اول بسیار عجیب به نظر برسد، اما بعید نیست در مقایسه با بهترین تکنولوژی‌های امنیتی روز همچون تشخیص چهره سه بعدی، سریع‌تر و ایمن‌تر عمل کند. برای ارزیابی دقیق و سپس امتیازدهی به راهکار تشخیص الگوی رگ، به زمان بیشتری نیاز است. با وجود استفاده از دو راهکار امنیتی بسیار پیشرفته و دقیق در ال جی جی 8، اسکنر اثر انگشت هنوز در آن وجود داشته و زیر ماژول دوربین اصلی قابل لمس است.

حذف گوشی تلفن از ال جی جی 8

نگاه نزدیک به ال جی جی 8

با وجود طراحی ناچ استایل گوشی، در بررسی اولیه ال جی جی 8 گوشی تلفن آن را روی بریدگی بالای نمایشگر مشاهده نکردیم. به راستی گوشی تلفن کجا رفته است؟ این عنصر در واقع حذف و روح آن، در سرتاسر صفحه نمایش پخش شده تا شاهد نوآوری دیگری در پرچمدار جدید ال جی باشیم.

تکنولوژی نمایشگر Crystal Sound OLED ال جی، که تا امروز فقط در برخی تلویزیون‌های بالارده شرکت به کار رفته است، با ایجاد ویبره از پشت صفحه نمایش، اقدام به تولید صدا می‌کند. به این ترتیب بدون استفاده از اسپیکر می‌توان به انتقال صوت پرداخت.

هنوز درباره دقت، کیفیت و حجم صدای پخش شده از طریق صفحه نمایش بدون استفاده از اسپیکر گوشی تلفن نمی‌توان اظهار نظر کرد. سازنده مدعی است اکنون نیازی به مچ کردن دقیق گوش کاربر با اسپیکر بالای گوشی وجود ندارد. همچنین به واسطه حذف گوشی تلفن، از این پس بعد از بیرون آوردن دستگاه از آب، دیگر خبری از صدای خفه یا در هم پیچیده نخواهد بود، چرا که دیگر اسپیکری وجود ندارد تا مایع وارد حفره‌های آن شود.

نگاه نزدیک به ال جی جی 8

اسپیکرهای بوم باکس پایین گوشی نیز وضعیت یکسانی دارند. در اولین نگاه نزدیک به ال جی جی 8 شاهد پخش صدایی باکیفیت، رسا و دارای حجم بالا از طریق اسپیکرهای بوم باکس آن بودیم. قرارگیری گوشی روی یک سطح یا در دست گرفتن آن، روی کیفیت و حجم صدا تاثیری ندارد.

ژست‌‌های حرکتی با طعمی جدید

نگاه نزدیک به ال جی جی 8

از جمله قابلیت‌های نرم افزاری فراهم شده به واسطه دوربین Z Camera، امکان صدور فرمان‌ به گوشی بدون نیاز به لمس آن است. ویژگی جدید Air Motion نام داشته و از ژست‌های حرکتی هوایی پشتیبانی می‌کند. به عبارتی به جای کشیدن طرحی خاص روی صفحه نمایش برای صدور فرمانی مشخص، می‌توان این طرح را روی هوا کشید! کنترل پخش موسیقی، بی‌صدا کردن زنگ هشدار، پاسخ دادن یا رد کردن تماس‌های دریافتی، کنترل حجم صدا، باز کردن یک اپلیکیشن خاص و گرفتن اسکرین شات، از جمله امکانات Air Motion به شمار می‌روند.

به ظاهر، این ویژگی فقط در زمان خیس یا کثیف بودن دست برای صدور فرمان بسیار کاربردی است یا دسترسی سریع به نرم افزارهای دلخواه را فراهم می‌کند، اما در عمل این قابلیت کمتر کاربردی بوده و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. هر چقدر هم دقت سنسورهای ToF بالا باشد، کاربر اغلب نخواهد توانست در ایجاد طرح‌هایی روی هوا دقیق و سریع عمل کند. به همین دلیل بیشتر می‌توان برای تفریح روی قابلیت Air Motion حساب باز کرد و از نظر صرفه‌جویی در زمان، لمس نمایشگر گزینه عاقلانه‌تری محسوب می‌شود!

قابلیت‌های جدید دوربین ال جی جی 8

نگاه نزدیک به ال جی جی 8

برخلاف پرچمدار تازه معرفی شده سری V، ماژول دوربین ال جی جی 8 تینکیو سه گانه نیست. رزولوشن سنسور اصلی دوربین دوگانه آن نیز از 16 مگاپیکسل در گوشی جی 7 به 12 مگاپیکسل کاهش پیدا کرده است، اما وضوح تصویر سنسور سوپر واید همچنان یکسان (16 مگاپیکسل) است.

نکته جالب اینجاست که نسخه‌ای مجهز به دوربین سه گانه نیز برای ال جی جی 8 ارائه وجود دارد. در این ورژن، یک سنسور تله فوتو اضافه شده است. حین بررسی اولیه ال جی جی 8 جذب دوربین سه گانه آن شدیم، اما متاسفانه این نسخه در حال حاضر مخصوص بازارهای کشور کره جنوبی بوده و به نظر برنامه‌ای به منظور عرضه آن در سایر کشورها وجود ندارد.

نگاه نزدیک به ال جی جی 8

پیشتر در زمان عکاسی در تاریکی شب، از حالت Super Bright Camera استفاده می‌کردیم، اما این ویژگی نرم افزاری در ال جی جی 8 به Night View تغییر نام داده است. در Super Bright Camera، از طریق ترکیب پیکسل‌ها، حساسیت سنسور به نور افزایش پیدا می‌کرد. به این ترتیب با وجود کاهش رزولوشن، تصویر در مقایسه با حالت عادی روشن‌تر می‌شد. در حالت عکاسی Night View بعد از لمس دکمه شاتر، ده تصویر به ثبت می‌رسد. نرم افزار دوربین ال جی جی 8 با ترکیب کردن این عکس‌ها، نویز را کاهش و جزئیات را افزایش می‌دهد.

در قسمت فیلم برداری، همچنان قابلیت تنظیم عناصر مختلف به صورت دستی و خودکار وجود داشته و می‌توان رزولوشن را تا 4K و نرخ فریمی را تا 60 فریم بر ثانیه افزایش داد. در این بررسی به قابلیت جدید دوربین آن در بخش ضبط ویدیو برخورد کردیم. به لطف آن، فیلم برداری پرتره میسر خواهد شد، به طوری که فوکوس به شکلی پایدار، روی شخص یا شی مشخص شده باقی مانده و اطراف آن مات می‌شود. در زمان نیاز به اعمال افکت بوکه روی اشخاص، دوربین توانایی بیشتری از خود نشان می‌دهد. با افزایش تعداد اشیای داخل صحنه، فیلم برداری پرتره کمی با مشکل مواجه خواهد شد.

مقایسه نمونه تصاویر دوربین ال جی جی 8 و جی 7

به لطف وجود یک سنسور ToF در کنار دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی، دقت آن حین عکاسی و فیلم برداری پرتره به مراتب بیشتر است.

نتیجه‌گیری از نگاه نزدیک و بررسی اولیه ال جی جی 8

نگاه نزدیک به ال جی جی 8

ال جی جی 8 از نظر مشخصات فنی و توان پردازشی چیزی از بهترین‌های بازار کم نداشته و از طرفی در مقایسه با آن‌ها، قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری منحصربه‌فردی نیز ارائه می‌‌‌کند. مغز متفکر گوشی تراشه اسنپدراگون 855 بوده و به 6 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی مجهز شده است. تا سقف 512 گیگابایت، امکان استفاده از کارت حافظه جانبی وجود دارد.

سنسور ToF را می‌توان خاص‌ترین عنصر به کار رفته در ال جی جی 8 دانست، چرا که بخش قابل توجهی از ویژگی‌های جدید گوشی به واسطه آن فراهم شده‌اند. نبود گوشی تلفن و پخش صدا از سرتاسر صفحه نمایش حین مکالمه، از دیگر عجایب ال جی جی 8 به شمار می‌رود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. طراحیش به دلم ننششست

  2. ال جی فروش پایین و ضرر متوالی چندفصل دستو بالشو بسته وگرنه الجی کارش درسته و بسیار نو اور و جسوره … الجی خوب کارکرده ان شالله روند موفقیتش از سر بگیره

  3. فقط اگه میشه گالری عکسهای هردو پرچمدار الجی روهم بزارید.سپاس

  4. مرسی که ازالجی هم مطلب گذاشتید

  5. منتظر بودم ال جی یه گوشیه خوب بعد چند سال درست کنه و الان عاشق جی8 شدم

  6. قرمزش چ خوشگله