قیمت خودرو

قیمت خودرو تا پایان سال 97 کاهش پیدا می‌کند؟

در دو هفته گذشته قیمت خودرو به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد، اما در هفته جاری قیمت‌ها همانند هفته‌های گذشته اوج نگرفت. آیا در این شرایط قیمت ماشین تا پایان سال کاهش پیدا می‌کند؟

در اواخر بهمن سال 97 شاهد افزایش قیمت خودرو به میزان چشمگیری بودیم. برخی از فعالان بازار در توصیف شرایط فعلی عنوان کرده بودند بازار خودرو ایران دچار نابسامانی بی‌سابقه‌ای شده است. بسیاری از فعالان بازار دلیل این نابسامانی را کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی عنوان کرده بودند؛ چراکه بر اساس آمار میزان تولید خودرو توسط خودروسازان نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیری مواجه بوده است و همین موضوع باعث شد تا قیمت خودرو آن هم در طول یک هفته به میزان 17 درصد افزایش پیدا کند.

دلیل افزایش قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو آن هم به میزان 17 درصد باعث شد تا بسیاری از مردم و مسئولان نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از کمیسیون صنایع مجلس در این زمینه خواست تا پاسخگو باشند. عبدالله رضیان، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین رابطه عنوان کرد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیل موج جدید گرانی خودرو را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو اعلام کرد.

از سویی قطعه‌سازان عنوان کردند در صورتی که به آن‌ها تسهیلات پرداخت شود می‌توانند خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان را تکمیل کرده و با عرضه آن‌ها به بازار شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم. در همین رابطه آرش محبی نژاد، دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان بیان کرد در پارکینگ خودروسازان حدود 120 هزار خودرو وجود دارد که به دلیل کمبود قطعه ناقص و نیمه تکمیل هستند، اما اگر قطعه‌سازان مجددا فعالیت خود را آغاز کنند، این خودروها تکمیل شده و با عرضه آن‌ها به بازار می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد.

قیمت خودرو

آمار خودرو در پارکینگ خودروسازان

طبق بررسی که از صورت‌های مالی خودروسازان داخلی اعم از ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو انجام شده است، حدود 80 هزار خودرو در پارکینگ این شرکت‌ها قرار دارد. تا پایان بهمن 97 در پارکینگ ایران خودرو حدود 30 هزار خودرو، در پارکینگ سایپا حدود 41 هزار خودرو و در پارکینگ پارس خودرو نیز 8 هزار و 378 دستگاه خودرو وجود دارد. سعید موتمنی، رئیس ­­اتحادیه فروشندگان خودرو در این خصوص عنوان کرد خودروسازان برای قیمت‌گذاری محصولات خود به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و به همین دلیل از آن‌ها می‌خواهیم تا قیمت پایه خودرو را کاهش دهند.

سیدعلیرضا آوایی، وزیر دادگستری مدتی قبل در مصاحبه‌ای به خودروسازان هشدار داد و گفت:

واقعیت این است که خودرو مجموعه‌ای از ابزار‌هایی است که قیمت بسیاری از مواد خام و ابزار آن افزایش پیدا کرده است، اما مهم این است که قیمت باید واقعی و منصفانه باشد تا خودروسازان کارشان به ورشکستگی نکشد و مردم هم بیش از حق و انصاف پرداخت نکنند. جمع کردن این مسایل هم بسیار مهم است.

قیمت خودرو

فرصت تحویل قطعات رسوب کرده خودروسازان

عزیز شمس، مدیرکل گمرک چابهار در 8 اسفند سال جاری عنوان کرد حدود 3 هزار کانتینر قطعات شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در گمرک دپو شده است و به همین دلیل به این شرکت‌ها حدود 20 روز فرصت داده‌ایم تا کانتینر‌های خود را ترخیص کنند، در غیر این صورت این کانتینر‌ها متروکه اعلام خواهند شد. به طور کلی متوجه شده‌ایم که حدود 80 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود دارد، وزیر دادگستری به خودروسازان هشدار داده است، گمرک نیز به خودروسازان مهلت داد تا قطعات رسوب کرده را ترخیص کنند و وزیر صنعت نیز وعده داده است که قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند، اما باید تا پایان سال منتظر بمانیم تا ببینیم آیا وعده وزیر صنعت عملی می‌شود یا خیر؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. هیچ موقع قیمت ماشین ارزون نشده هیچ موقع

  2. اگه ارزون شد این خط این نشون