سیستم اعتبار اجتماعی چین

میلیون‌ها چینی با اعتبار اجتماعی ضعیف اجازه‌ی استفاده از حمل و نقل عمومی را ندارند

میلیون‌ها شهروند چینی که اعتبار اجتماعی ضعیفی دارند در سال 2018 اجازه‌ی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی این کشور را نداشته‌اند. این افراد اغلب بدهکاران مالیاتی بوده و یا کسانی بوده‌اند که جریمه‌های پرداخت نکرده داشته‌اند.

سیستم اعتبار اجتماعی چین میلیون‌ها چینی را از استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی این کشور منع کرده است. به گفته‌ی مرکز اطلاعات اعتباری ملی چین، این کشور جلوی خرید بلیط‌های قطار و در برخی موارد سفر به خارج از کشور از سوی کاربرانی که اعتبار اجتماعی ضعیفی دارند را مسدود می‌کند. این ممنوعیت می‌تواند ناشی از مالیات‌های معوقه، جرایم پرداخت نشده و غیره باشد.

چین برای نخستین بار در سال 2014 بود که مفهوم اعتبار اجتماعی را معرفی کرد و اخیرا از آن در بسیاری از شهر‌های خود مورد نیز استفاده می‌کند. این سیستم برای مجازات و پاداش دادن به مردم بر اساس درک رفتارهای خوب و بد آن‌ها طراحی شده است. به طور مثال کارهای کوچکی نظیر بستن قلاده به یک سگ یا عدم پرداخت جریمه‌های معوقه دارای امتیاز منفی هستند.

بر اساس گزارش جدید منتشر شده از سوی آسوشیتدپرس، چین جلوی خرید بلیط قطار توسط 5.5 میلیون شهروند را به خاطر کسب اعتبار اجتماعی ضعیف گرفته است. علاوه بر این، 128 فرد نیز به خاطر پرداخت نکردن مالیات از خروج از کشور منع شده‌اند و 17.5 میلیون نفر که قصد خرید بلیط هواپیما داشته‌اند نیز به دلایل مختلفی که باعث ضعیف بودن اعتبار آن‌ها شده، از این کار منع شده‌اند.

هدف ایجاد سیستم اعتبار اجتماعی

حزب کمونیست چین محدودیت‌ه و سیستم کلی اعتبار اجتماعی را در تلاش برای اصلاح رفتارهای اجتماعی به اجرا درآورده است. این بخشی از کنترل سخنگیرانه‌ی مردم با استفاده از فناوری‌های مختلف از جمله فناوری تشخیص چهره، تشخیص لباس با ردیاب‌های داخلی، دوربین‌های جاسازی شده در مکان‌های عمومی و غیره است!

چین تلاش کرده است تا با راه اندازی یک اپلیکیشن موبایلی، زمانی که یک فرد بدهکار به شهروندان نزدیک می‌شود فورا آن شناسایی شود. این کشور مردم را تشویق می‌کند تا با استفاده از این اپلیکیشن، افراد بدهکاری که قصد خرید وسیله‌ای قادر به خرید آن نیستند و پول کافی برای خرید آن ندارند را گزارش کنند.