فعالیت شیلات

کاهش فعالیت شیلات در سطح جهانی به دلیل تغییرات جوی

تغییرات جوی مقوله آشنایی برای همه انسان ها بخصوص طرفداران محیط زیست است. این مقوله تاثیرات دیرپا و مهمی بر زندگی بشر دارد که یکی از این موارد کاهش فعالیت شیلات و ماهیگیری در سطح جهانی است.

کاهش ماهیگیری و فعالیت شیلات در سطح جهانی یکی از تاثیرات مهم ناشی از تغییرات جوی و زیست محیطی است که در کنار بسیاری از دیگر چالش های ناشی از تغییرات جوی بتدریج در حال تبدیل شدن به یک مقوله مهم است.

این بار نوبت به اقیانوس ها رسیده تا بار دیگر شاهد فاجعه ای زیست محیطی ناشی از تغییرات جوی باشند. به مانند حیواناتی که در خشکی زندگی می کنند ماهی های دریاها و اقیانوس ها نیز بتدریج جوانب منفی تغییرات جوی را لمس خواهند کرد. در واقع افزایش درجه حرارت و دما در سطح جهانی، اقیانوس ها را از خود متاثر کرده که یکی از نشانه های آن کاهش روند ماهیگیری و فعالیت شیلات در سطح جهانی است.

کاهش ۳۵ درصدی فعالیت شیلات در برخی نقاط دنیا

تحقیقات جدید نشان می دهد که از سال ۱۹۳۰ روند ماهیگیری در سطح جهانی به میزان ۴ درصد کاهش یافته است. البته این رقم ۴ درصد تنها یک میانگین است و در برخی از نقاط می توان به کاهش ۳۵ درصدی فعالیت شیلات و ماهیگیری نیز رسید.

فعالیت شیلات از اهمیت بالایی در سطح جهانی برخوردار است و اخلال در این زمینه می تواند بازتابی راهبردی بر زندگی بشر داشته باشد زیرا از یک سو دست کم ۵۶ میلیون کارگر و فعال در زمینه شیلات در سطح جهانی مشغول به کار صید و صنعت ماهیگیری هستند و از سوی دیگر بسیاری از دولت ها و بخصوص مناطق ساحلی کشورهای مختلف و از جمله کشورهای در حال توسعه، تغذیه خود را بر اساس صید انواع ماهی های دریایی تعریف کرده اند و اختلال در فعالیت شیلات می تواند امنیت غذایی آنها را تهدید کند.

تحقیق در خصوص روند کاهش فعالیت شیلات با مطالعه بر روی فعالیت شیلات از سال ۱۹۳۰ تا ۲۰۱۰ صورت گرفت و برای دانشمندان بسیار شگفت انگیز بوده که گرم شدن آب اقیانوس ها تا این حد فعالیت شیلات را از خود متاثر کرده است، زیرا تا قبل از این تصور می کردند خطرات مربوط به فعالیت شیلات موضوعی مربوط به آینده بوده و تهدیدی است که فعلا دامنگیر شیلات جهانی نشده است.

در میان مناطق مختلفی که فعالیت شیلات بیشتر از همه متاثر از تغییرات آب و هوایی شده است می توان به دریای ژاپن، دریای چین شرقی، دریای شمالی اشاره کرد که شاهد کاهش ۱۵ تا ۳۵ درصدی در زمینه ماهیگیری هستیم.

البته در این بین عامل جوی تنها  فاکتور تاثیرگذار در کاهش روند فعالیت شیلات نیست، زیرا عامل دیگری وجود دارد که همانا افراط در روند ماهیگیری است که جمعیت ماهی ها و جبران جمعیت از دست رفته را با چالش مواجه می کند. در واقع صید ماهی فراتر از تکثیر آن در اقیانوس است.

در بخش هایی از اقیانوس ها و نقاط مختلف دنیا تغییرات جوی شرایط مساعدی را برای برخی از گونه های ماهی ایجاد نموده است. در واقع افزایش درجه حرارات باعث شده تا گونه هایی از ماهی در دریای بالتیک و اقیانوس هند منتفع گردند. اما مزایای افزایش درجه حرارت در مقابل مضرات آن بسیار ناچیز است، زیرا جمعیت زیادی از ماهی ها روند نزولی از خود نشان می دهند. در واقع جمعیت ماهی هایی که از افزایش درجه حرارات منتفع می شوند بسیار کمتر از جمعیت ماهی هاییست که متضرر خواهند شد.

هر چند برخی از گونه های ماهی در نقاطی از دنیا از قبل افزایش درجه حرارت منتفع شده اند، اما در صورتی که این روند ادامه داشته باشد آنها نیز در معرض کاهش جمعیت قرار خواهند داشت. محققان تاکید دارند که کاهش شیلات و ماهیگیری را نباید تنها موضوعی مربوط به آینده تصور کرد، بلکه چالشی است که از هم اکنون با آن دست به گریبان هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. دهن اب و هوا ساییدن