خرید خودرو دست دوم

استقبال مردم از خرید خودرو دست دوم افزایش پیدا کرده است!

این روزها به دلیل افزایش قیمت خودروهای نو یا صفر کیلومتر بسیاری از مردم به خرید خودرو دست دوم روی آورده‌اند و به دلیل افزایش تقاضا، قیمت خودروهای کارکرده نیز روند صعودی پیدا کرده است.

این روزها خرید خودرو دست دوم توسط مردم افزایش پیدا کرده است و این تقاضای زیاد باعث شد تا قیمت در این بازار نیز همانند سایر بازارها با افزایش زیادی روبه‌رو شود. بدون شک مشتریان خودرو کارکرده همان متقاضیان خودروهای صفر کیلومتر هستند، اما افزایش 2 تا 3 برابری قیمت خودروهای نو باعث شده است به ناچار به خرید خودرو دست دوم ترغیب شوند. در ادامه دلایل استقبال مردم از این بازار را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از ابتدای سال 97 شاهد رشد بی‌سابقه قیمت‌ کالاهای مختلف بوده‌ایم و قیمت خودرو نیز رکوردهای عجیبی را ثبت کرد؛‌ برای مثال قیمت پراید از 50 میلیون تومان فراتر رفت و پژو 206 نیز به لیست خودروهای 100 میلیونی رسید. چنین افزایش قیمتی باعث شد تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و از خرید خودرو صفر کیلومتر منصرف شوند. از این رو بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم بیش از پیش رونق گرفت. البته این شرایط فقط برای خودروهای داخلی نبوده و خودروهای خارجی نیز وضعیت یکسانی را تجربه کرده‌اند.

دلیل ترغیب مردم به خرید خودرو دست دوم

1. رشد قیمت

از اولین دلیلی که مردم به خرید خودرو دست دوم ترغیب پیدا کردند می‌توان به افزایش چشمگیر قیمت خودروهای نو اشاره کرد. البته این افزایش قیمت به بازار خودروهای دست دوم نیز کشیده شده است، اما مردم خرید خودرو دست دوم را در شرایط فعلی مقرون‌به‌صرفه می‌دانند. البته شرایط به گونه‌ای است که پیش از گرانی‌ها اگر خریداری قدرت خرید یک خودرو تندر 90 صفر کیلومتر را داشت، الان می‌تواند با همان قیمت مدل دست دوم و کارکرده آن را خریداری کند.

خرید خودرو دست دوم

2.‌ حفظ ارزش پول

از سویی برخی از کارشناسان بر این باورند که بسیاری از مردم به آینده صنعت خودرو امیدوار نبوده و احتمال می‌دهند با کاهش تولید، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کند، از این رو برخی از متقاضیان بر اساس توان خود به خرید خودرو صفر کیلومتر پرداختند و برخی دیگر نیز خرید خودرو دست دوم را مناسب دانستند، اما به طور کلی وضعیت کنونی به خوبی نشان می‌دهد که استقابل مردم به خرید خودرو باعث شده است تا نقدینگی این افراد به سرمایه یا همان خودرو تبدیل شود و به نوعی ارزش پول خود را حفظ کنند.

3. اطمینان نداشتن به کیفیت خودروهای جدید

امروزه خبرهای زیادی مبنی بر مشکلات خودروسازان در تامین قطعات به گوش می‌رسد که همین موضوع باعث شده است تا مردم نسبت به کیفیت خودروهای جدید اطمینان نداشته باشند و خودروهای دست دوم را به خودروهای جدید ترجیح دهند. به بیانی دیگر این متقاضیان بر این باورند که خودروهای دست دوم که قبل از دوران تحریم توسط خودروسازان تولید یا وارد کشور شده‌اند از کیفیت بسیار خوبی به دلیل استفاده از قطعات اصلی بهره می‌برند و به همین دلیل از خودروهای جدیدی که در دوران تحریم تولید شده‌اند، بهتر و باکیفیت‌تر هستند. همچنین مشتریان به جای خرید خودروهای صفر کیلومتر چینی، خواهان پرداخت هزینه برای خرید خودرو دست دوم باکیفیت هستند.