بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ

ابرقهرمانان سال‌هاست که جایگاه ویژه‌ای در دنیای تلویزیون پیدا کرده‌اند اما در این میان چند سریال خاص وجود دارد که بالاتر از باقی قرار می‌گیرد. در این مقاله به بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ خواهیم پرداخت.

اکثر منتقدان بر این باورند که ژانر ابرقهرمانی در تلویزیون با سریال رنجر تنها (The Lone Ranger) در سال 1949 آغاز شد. از آن زمان خصوصا با ورود مارول و دی سی، شاهد پخش ده‌ها اقتباس مختلف بوده‌ایم که سعی کرده‌ایم از میان آن‌ها، بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ را انتخاب کنیم.

در حال حاضر تعداد آثار ابرقهرمانی به بالاترین حد خود رسیده و این ژانر مدرن به شکل جالبی متنوع است؛ از عناصر علمی تخیلی تا فانتزی ماورا طبیعی، از آثار تاریک و خشن تا طنز و بامزه. اکنون دیگر تنها بحث سرگرمی مطرح نیست و سازندگان تلاش می‌کنند به واسطه این ابرقهرمانان، ناعدالتی‌ها، اتفاقات سیاسی و اجتماعی روز و به طور کلی مشکلات مختلف دنیای واقعی را به تصویر بکشند. همین نکات اشاره شده باعث شده تا انتخاب بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ چالش برانگیز باشد اما تلاش کرده‌ایم آثاری را انتخاب کنیم که از آزمون زمان سربلند بیرون آمده‌اند و هنوز از آن‌ها به نیکی یاد می‌شود. در کنار این‌ها، سریال‌هایی هم هستند که چندین سال است با موفقیت پیش می‌روند و هنوز روی آنتن هستند. در ادامه ما را همراهی کنید.

بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ

بهترین سریال های ابرقهرمانی

10– سریال ماموران شیلد (Agents of S.H.I.E.L.D)

سریال ماموران شیلد از سال 2013 با بازی کلارک گرگ (Clark Gregg) در نقش فیل کولسن (Phil Coulson) آغاز شد و تا اینجا پرطرفدارترین سریال تلویزیونی مارول محسوب می‌شود. فصل ششم این سریال به زودی پخش می‌شود و شبکه ای بی سی از هم‌اکنون ساخت فصل هفتم را نیز تایید کرده است. این سریال تیم بازیگری فوق العاده‌ای دارد که پس از چند فصل، حالا به طور کامل در نقش‌های خود پخته شده‌اند، خصوصا شخصیت کوئیک (Quake) که به یک شخصیت عمیق و پیچیده تبدیل شده است. اما شاید نکته قوت ماموران شیلد، قابلیت‌اش در بازسازی خود باشد، این سریال می‌تواند گاهی یک اثر ماورا طبیعی نزدیک به ژانر ترسناک باشد و گاهی یک اثر علمی تخیلی آخرالزمانی. این سریال در دو فصل ابتدایی به دلیل ارتباط با دنیای سینمایی مارول دیده می‌شد اما اکنون دنیای خاص خود را ساخته‌ و کاملا مستقل پیش می‌رود.

بهترین سریال های ابرقهرمانی

9- سریال لژیون (Legion)

این سریال شاید در میان بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ، نامتعارف‌ترین باشد. الهام گرفته از یک شخصیت حاشیه‌ای مردان ایکس، لژیون توانسته خود را به عنوان یکی از متفاوت‌ترین آثار ابرقهرمانی اثبات کند. این سریال داستان دیوید هالر (David Haller) را روایت می‌کند که در نوجوانی با بیماری روانی دست ‌و پنجه نرم کرده و مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شده اما در واقع یک جهش یافته قدرتمند است. این سریال که از چشمان دیوید روایت می‌شود، بارها مخاطب را به چالش می‌کشد تا از خود بپرسد آیا چیزهایی که می‌بیند واقعیت دارند؟ سریال لژیون ویژگی‌ آثار ابرقهرمانی کلاسیک را گرفته و به آن‌ها پیچیدگی‌های غیرمنتظره و هوشمندانه تزریق می‌کند. شخصیت لژیون اولین بار در یکی از شماره‌های مجله جهش یافتگان جدید (The New Mutants) معرفی شد. این شخصیت به عنوان فرزند پرفسور ایکس (Professor X) شناخته می‌شود که اتفاقا در فصل سوم و نهایی سریال حضور خواهد داشت. Legion توسط نوآ هاولی (Noah Hawley) ساخته شده، سازنده مشهور سریال فارگو (Fargo) که استعداد ویژه‌ای در عرضه آثار عجیب و پیچیده دارد.

بهترین سریال های ابرقهرمانی

8- سریال لوئیس و کلارک: ماجراجویی‌های جدید سوپرمن (Lois & Clark: The New Adventures of Superman)

این سریال با بازی دین کین (Dean Cain) در نقش کلارک کنت و تری هچر (Terri Hatcher) در نقش لوئیس لین، با الهام از کامیک‌های جان بایرن (John Byrne) توانست برداشت جدیدی از داستان‌های مرد فولادین ارائه دهد. این سریال را باید یک اثر ابرقهرمانی عاشقانه به حساب بیاوریم که تمرکز اصلی‌اش را بر روی رابطه کلارک و لوئیس قرار داده است. ماجراجویی‌های جدید سوپرمن از سال 1993 تا 1997 پخش شد و در فصل چهارم آن شاهد ازدواج این دو شخصیت بودیم. جالب است بدانید که همزمان با این ازدواج تلویزیونی، این دو شخصیت در دنیای کامیک نیز با یکدیگر ازدواج کردند!

بهترین سریال های ابرقهرمانی

7- سریال تایتان‌های نوجوان (Teen Titans)

سریال تایتان‌های نوجوان یکی از بهترین انیمیشن‌های سریالی 20 سال اخیر محسوب می‌شود، حتی خارج از ژانر ابرقهرمانی. با اینکه 13 سال از پخش آن می‌گذرد هنوز هم طرفداران بسیاری دارد. پخش این سریال در سال 2003 آغاز شد و در ابتدا قرار بود تنها 4 فصل باشد، اما محبوبیت‌اش شبکه کارتون نتورک را مجبور کرد تا فصل پنجم را نیز بسازد. این سریال یک فیلم سینمایی با نام گرفتاری در توکیو (Trouble in Tokyo) نیز داشت که در واقع قسمت نهایی سریال به حساب می‌آمد. تایتان‌های نوجوان برای توسعه مناسب شخصیت‌ها و تم‌های بزرگسالانه‌اش جز بهترین سریال‌های کارتون نتورک تلقی می‌شود.

بهترین سریال های ابرقهرمانی

6- سریال ارو (Arrow)

سازندگان ارو هرگز فکر نمی‌کردند که این سریال بتواند تا این اندازه بزرگ و محبوب شود. داستان ارو پیرامون اولیور کوئین (Oliver Queen) با بازی استیون امل (Stephen Amell) می‌چرخد، یک جوان ثروتمند که بعد از پنج سال ناپدید شدن، حالا به شهر برگشته و تبدیل به یک ابرقهرمان شده است. این سریال که همچنان از شبکه سی ‌دابلیو پخش می‌شود توانسته یک دنیای ابرقهرمانی تلویزیونی بزرگ خلق کند. نقطه قوت مجموعه، بازی استیون امل است و با اینکه بسیاری از این سریال برای الهام گرفتن از داستان‌های بتمن به جای گرین ارو انتقاد می‌کنند اما باید گفت که این داستان‌ها به خوبی پیاده سازی شده‌اند.

بهترین سریال های ابرقهرمانی

5- سریال فلش (The Flash)

فلش پرطرفدارترین سریال حال حاضر شبکه سی ‌دابلیو است. این سریال که پخش آن از سال 2014 آغاز شد، در حال حاضر در فصل پنجم خود قرار دارد. فلش فضایی سبک، نسبتا شاد و پرانرژی دارد که باعث می‌شود علاوه بر کامیک دوستان، بینندگان معمولی را جذب کند. البته هرازگاهی شاهد تم‌های سیاه در سریال هستیم اما فلش در ذات خود، یک اثر خوش بینانه و امیدوارانه است که حس خوبی به مخاطب می‌دهد. این سریال که از ابتدا وعده اتفاق بزرگ «بحران در زمین‌های بی ‌نهایت» (Crisis on Infinite Earths) را داده بود، به زودی هیجان انگیزترین قسمت‌هایش را تقدیم مخاطبان خواهد کرد.

بهترین سریال های ابرقهرمانی

4- سریال دردویل (Daredevil)

پرچمدار و آغاز کننده پروژه بزرگ میان مارول و نتفلیکس، سریال دردویل تاریک و خشن بود اما در عین حال، شخصیت محور. چارلی کاکس (Charlie Cox) نقش مت مرداک (Matt Murdock) ملقب به دردویل را بازی می‌کرد و شخصیت کینگ پین (Kingpin) هم در سریال حضور داشت. دردویل سه فصل با کیفیت را سپری کرد و به شدت تحت تاثیر کامیک بوک‌های خاطره انگیز فرانک میلر (Frank Miller) قرار داشت. این سریال متاسفانه بدلیل مشکلات پیش آمده میان مارول و نتفلیکس کنسل شد. با این حال بر خلاف دیگر سریال‌های کنسل شده مارول، فصل سوم تقریبا داستان را به پایان رساند و همه چیز در هوا معلق باقی نماند.

بهترین سریال های ابرقهرمانی

3- سریال انیمیشنی مردان ایکس (X-Men: The Animated Series)

سریال انیمیشنی مردان ایکس بدون شک در در زمره بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ قرار می‌گیرد. این سریال موفق را در ابتدا هیچکس نمی‌خواست و تنها تهیه کننده تلویزیونی، مارگارت لوش (Margaret Loesch) بود که با تلاش توانست فاکس را متقاعد کند که این مجموعه پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به انیمیشن دارد. با اقباس از داستان‌های خاطره انگیز کریس کلارمونت (Chris Claremont)، مردان ایکس برای 5 فصل ادامه پیدا کرد و البته به تدریج از کیفیت‌اش کاسته شد. فصل نهایی در قسمت‌هایی شوک برانگیز بود اما کسی نمی‌تواند تاثیر این سریال بر فرهنگ پاپ را انکار کند و آهنگ تم‌اش هنوز هم خاطره انگیز و جذاب است.

بهترین سریال های ابرقهرمانی

2- سریال بافی قاتل خون‌آشام‌ها (Buffy the Vampire Slayer)

شاید برای بعضی‌ها حضور این سریال ساخته جاس ویدون (Joss Whedon) در فهرست حاضر کمی تعجب برانگیز باشد زیرا کامیک بوک نیست اما بدون شک، بافی قاتل خون‌آشام‌ها سزاواری حضور در لیست ما را دارد. این سریال در هفت فصلی که پخش شد توانست کامیک‌های بسیاری را تحت تاثیر خود قرار دهد. بافی داستان بزرگ شدن یک زن را روایت می‌کند و همه عناصر ابرقهرمانی و ماورا طبیعه در واقع استعاره‌ای برای غرور جوانی و بیداری جنسیتی هستند. با قاطعیت می‌توان گفت که سبک داستان سرایی و روایت جاس ویدون، تلویزیون را متحول کرد. ویدون پس از این سریال‌، به ساخت آثار با کیفیت پیرامون ابرقهرمانان و کامیک بوک‌ها ادامه داد و البته انتقام جویان (The Avengers) را ساخت.

بهترین سریال های ابرقهرمانی

1- سریال انیمیشنی بتمن (Batman: The Animated Series)

فهرست بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ بدون بتمن تکمیل نمی‌شود و نمی‌توانستیم نامزد بهتری برای جایگاه نخست پیدا کنیم. سریال انیمیشنی بتمن از سال 1992 الی 1995 پخش شد و قطعا یکی از بهترین انیمیشن‌های تولید شده تاریخ تلویزیون است. این سریال برای تم‌های هوشمندانه، زیبایی شنایی فیلم نوآر و طراحی هنری فوق العاده‌اش مورد تحسین قرار گرفته است. جلوه‌های بصری سریال کاملا تحت تاثیر آثار بتمنی تیم برتون (Tim Burton) هستند و نسبت به دیگر آثار کارتونی، بزرگ‌سالانه‌تر جلوه می‌کنند. سریال انیمیشنی بتمن تاثیر برجسته‌ای بر فرهنگ پاپ گذاشت و البته اگر نمی‌دانید، این سریال، هارلی کویین (Harley Quinn) را به دنیای بتمن معرفی کرد، شخصیتی که بعدتر وارد کامیک‌ها و حتی دنیای سینمایی دی سی شد و اکنون از محبوب‌ترین شخصیت‌های دی سی در نظر گرفته می‌شود.

نظر شما در مورد فهرست بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ چیست، آیا اثر دیگری سزاوار حضور در این لیست بوده است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. من از فلش و ارو و لجندز اف تومارو و سوپرگرل خوشم میاد فوق العادست این چهار تا از بهترین سریاله اولای قسمت چرته ولی بقیش هیجان انگیزه

  2. دردویل بهترین بود حیفش ک کنسل شد…واقعا هم یه دنیای سیاه رو نشون میده هم اکشن عالی داره واقعا با قهرملن میشه همزاد پنداری کرد

  3. دوستان خواهشا ندیده نظر ندید بالاخره هرکسی یه صلیقه و علاقه ای به سریال یا فیلم خاصی داره اینجا نوشته سریال های ابر قهرمانانه ..،
    شاید بعضیا از این سبک خوشش نیاد ولی الکی میاد به جا بقیه نظر میده و این بی احترامی به نظر بقیست
    من خودم اعتقادی به کماندار یا همانarrow نداشتم ولی دوقسمت اولشو که دیدم واقعا عاشق فیلم شدم و تا اخر فصل هفت دیدم فیلم محشریه فلش هم از تو دل همین کماندار متولد شد و فیلم خوبیه

  4. من که تا حالا اینا ندیدم

  5. مزخرفت ترین سریال هایی ک دیدم همین ابر قهرمانی های چرت بود

  6. کاملا لیست دقیق و عالیی بود ممنونم بخصوص لژیون که برق از سر میپروند امیدوارم دراینده بشه سریال تایتان هم جز این لیست قرار داد چون فصل اول بسیار باکیفیتو هیجانیی داشت