یو اس بی 4

یو اس بی 4 با سرعتی فوق‌العاده و به صورت اپن سورس معرفی شد

یو اس بی 4 (USB 4) معرفی شد. این استاندارد سرعت انتقال اطلاعات را دو برابر کرده و قابلیت‌های خاصی که پیشتر منحصر به استاندارد تاندربولت 3 بودند را به صورت رایگان در اختیار همه شرکت‌ها قرار داده است.

انجمن USB Implementers Forum چندی بعد از اعطای نام عجیب Gen 2×2 به ورژن جدید یو اس بی 3.2، نسل بعدی را معرفی کرد. البته اطلاعات دقیق و تخصصی درباره یو اس بی 4 تا چند ماه دیگر منتشر نخواهند شد، اما اکنون می‌دانیم نسل جدید، پیشرفت چشمگیری داشته است. حداکثر سرعت انتقال داده در یو اس بی 4 به 40 گیگابیت بر ثانیه رسیده است! این میزان را باید با حداکثر سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه‌ای آخرین ورژن یو اس بی 3.2 مقایسه کرد.

قابلیت‌های یو اس بی 4 آشنا به نظر می‌رسند!

البته ممکن است این حداکثر سرعت را در استاندارد دیگری نیز دریافت کرده باشید. استاندارد تاندربولت 3 (Thunderbolt 3) که برای نخستین مرتبه در گجت‌های تولید شده در سال 2015 شاهد استفاده از آن بودیم نیز انتقال داده با سرعت‌های بالا را امکان‌پذیر می‌کند. مشکل اینجاست که استفاده از این فناوری برای همه شرکت‌ها میسر نیست.

یو اس بی 4

در سال 2017 شرکت اینتل اعلام کرد استانداردش را به زودی برای استفاده عموم منتشر خواهد کرد تا دیگر سازندگان تراشه‌ نیز بتوانند به صورت رایگان از آن بهره ببرند. معرفی استاندارد یو اس بی 4 سبب شد وعده اینتل تحقق پیدا کند.

اگر با ویژگی‌ها و مشخصات فنی تاندربولت 3 آشنا هستید، پس درباره یو اس بی 4 نیز اطلاعات زیادی دارید. از طریق رابط‌های ساخته شده بر اساس این استاندارد می‌توان تا 100 وات نیرو را منتقل کرد، به همین دلیل به منظور اتصال کارت‌های گرافیک اکسترنال و حتی روشن کردن دو نمایشگر 4K نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد. در صورت استفاده از نمایشگر 5K، تعداد صفحه نمایش‌های پشتیبانی شده به یک مورد کاهش پیدا می‌کند.

برای بهره بردن از تمام توانایی‌های استاندارد یو اس بی 4 می‌بایست از کابل‌های با توانایی انتقال داده با نرخ 40 گیگابیت بر ثانیه استفاده کنید. خوشبختانه تمام کابل‌های تاندربولت 3 و لوازم جانبی تولید شده مبتنی بر آن، با پورت یو اس بی 4 نیز کار می‌کنند.

یو اس بی 4

می‌توان گفت استاندارد USB 4 روی هم رفته دستاورد جدیدی نیست و همان قابلیت‌هایی که تاندربولت 3 از سه سال قبل ارائه می‌کند را در اختیارمان قرار خواهد داد. مزیت استاندارد جدید و دلیل خوشحالی دنیای فناوری از خبر معرفی یو اس بی 4، رایگان بودن آن است. به این ترتیب، برخلاف تاندربولت 3 که در گجت‌های معدودی از آن پشتیبانی می‌شود، به زودی دستگاه‌های‌های پشتیبانی‌کننده از USB 4 به وفور در بازار یافت خواهند شد.

رایگان بودن استفاده از استاندارد سبب می‌شود قابلیت‌هایی که تاندربولت 3 در اختیار کاربران قرار می‌دهند، با قیمتی کمتر در گجت‌های مختلف پیاده‌سازی شوند. با انتشار USB 4، سیستم‌های کامپیوتری دسکتاپ، گوشی های هوشمند، لپ تاپ‌ها، مانیتورها، داک‌ها و کارت‌های گرافیک بیشتری می‌توانند از آن بهره ببرند.

سازمان USB-IF امیدوار است به لطف یو اس بی 4، اکوسیستم گسترده و پرکاربرد USB را ساده‌تر کند. این سازمان به جای اعلام قابلیت‌هایی از یو اس بی 4 که دستگاه‌های دارای درگاه یو اس بی می‌توانند به دلخواه از آن‌ها پشتیبانی‌ کنند، در تلاش است ویژگی‌هایی که هر سازنده می‌بایست به طور اجباری در دستگاه‌هایش به کار ببرد را مشخص کند. با این حال نباید فراموش کرد یو اس بی یک استاندارد باز و رایگان است، به همین دلیل هر کدام یک از گفته‌های USB-IF درباره نحوه استفاده از یو اس بی 4 صرفا در حد یک پیشنهاد خواهد بود! البته در نهایت دستگاه‌های دارای این نوع درگاه باید تاییدیه USB-IF را دریافت کنند، اما شرکت‌ها در نحوه پیاده‌سازی آن آزادی عمل دارند.

یو اس بی 4

یکی از سخنگویان سازمان درباره احتمال لحاظ کردن دستورالعمل‌هایی جدید به منظور اجبار به دنباله‌روی از یک سری رویه‌ها توسط شرکت‌های همکار، اعلام کرد این کار تقریبا نشدنی است، چرا که تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها از استاندارد USB در دستگاه‌هایشان استفاده می‌کنند.

وجه گیج‌کننده دیگری نیز درباره یو اس بی 4 وجود دارد. ورژن‌های قبلی USB، از پورت‌هایی با رنگ‌های متفاوت استفاده می‌کردند، تا بلکه ورژن‌های پشتیبانی‌کننده را مشخص کنند. اما این کار در درگاه‌های یو اس بی سی که یو اس بی 4 به صورت انحصاری از آن‌ها استفاده خواهد کرد، امکان‌پذیر نیست. در استاندارد جدید، برای سازندگان الزامی به افزودن لیبلی جدید به کابل‌ها یا پورت‌های دستگاه‌های مختلف وجود ندارد. سازمان USB-IF در پاسخ به پرسش مطرح شده درباره ادامه یا توقف پشتیبانی از ورژن جدید (دارای نام عجیب) یو اس بی 3.2 با عرضه یو اس بی 4، جوابی نداد.

یو اس بی 4 ویژگی‌های تاندربولت 3 را به صورت یکپارچه در خواهد آورد، اما اینتل اعلام کرد قرار نیست هر یک جای دیگری را بگیرد و این دو در کنار هم وجود خواهند داشت. USB 4 استانداردی باز و قابل استفاده به صورت رایگان است، در حالی که شرکت‌ها به منظور استفاده از Thunderbolt 3 نیازمند دریافت تاییدیه اینتل هستند. البته اینتل آن‌ها را در مسیر طراحی حمایت کرده و پشتیبانی‌های فنی را در اختیارشان قرار خواهد داد. ممکن است یو اس بی 4 مشخصات یکسانی داشته باشد، اما اینتل سایر خدمات تاندربولت 3 که فراتر سخت افزار هستند را همچنان خودش به صورت انحصاری مهیا خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه