بیگانگان متجاوز

بیگانگان متجاوز عامل انقراض جهانی گونه های جانوری

هر چند دلایل مختلفی برای انقراض جهانی گونه های مختلف جانوری مطرح شده است، اما گویا بیگانگان متجاوز نیز در این زمینه نقش مهمی را بر عهده داشته اند.

عواملی مانند گرمایش جهانی زمین، شکار بی رویه و ویران کردن محل زیست حیوانات از جمله فاکتورهایی هستند که در انقراض جهانی گونه های مختلف جانوری نقش داشته اند، اما باید عامل جدیدی را به این مجموعه اضافه کرد که تحت عنوان عامل بیگانگان متجاوز از آن یاد می شود.

گونه های مختلف جانوری در طول تاریخ منقرض شده اند. در واقع هر روز از ضخامت و تنوع زیست کره کم شده تا جاییکه هم اکنون به مرحله فاجعه آمیزی رسیده است. در میان عوامل مختلف به نظر می رسد یک عامل که برای مدتها مورد غفلت واقع شده بود در راس عوامل انقراض و تنوع زیستی زمین قرار دارد.

نقش بیگانگان متجاوز در انقراض ۵۰۰ ساله

این عامل بیگانگان متجاوز یا گونه های جانوری مزاحم و متجاوز هستند که طی ۵ قرن گذشته مسئولیت یک سوم انقراض های جانوری روی زمین را بر عهده دارند. بیگانگان متجاوز همان حیوانات و یا گیاهانی هستند که توسط انسان های مهاجر به دیگر نقاط کره زمین منتقل شده اند.

دانشمندان بتدریج دریافتند که مسئولیت بیگانگان متجاوز در انقراص جهانی جاندارن بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می کرند. طی ۵۰۰ سال گذشته جابجایی حیوانات توسط انسان و بیگانگان متجاوز یک جهش بزرگ را تجربه کرده اند.

در واقع مهاجرت انسان ها عامل اصلی مهاجرت و نقل و انتقال حیوانات و جانداران بوده است. پژوهشگران با تحقیق در خصوص ۱۵۳ گیاه و ۷۸۲ حیوان طی ۵۰۰ سال گذشته به نتایج جالبی رسیدند و توانستند عوامل مختلف و نقش آنها در انقراض گونه ها را دسته بندی کنند.

در راس این عوامل بیگانگان متجاوز قرار داشتنند که مسئول انقراض ۳۳.۴ درصد حیوانات و ۲۵.۵ درصد گیاهان بودند. شکار بی رویه تا بیش از ۱۸ درصد در انقراض گونه های جانوری نقش داشته است و کشاورزی افسار گسیخته نیز مسئول از بین رفتن و انقراض بیش از ۲۳ درصد گونه های گیاهی است.

دانشمندان معتقدند در بسیاری از نقاط کره زمین بیگانگان متجاوز برای از بین رفتن بسیاری از گونه ها کفایت می کرده است. حیواناتی که انسان ها با خود جابجا می کردند حیوانات خاصی بودند. آنها برای انسان مزایای بسیاری داشتند و از سوی دیگر قابلیت بقا بالای از خود نشان می دادند و می توانستند به سرعت خود را با محیط تطابق دهند.

بیگانگان متجاوز که انسان ها برای منافع خود آنها را جابجا می کنند یک عامل راهبردی در انقراض گونه هاست و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه