تحویل خودروهای پیش فروش شده

خودروسازان داخلی توانایی تحویل خودروهای پیش فروش شده را تا یک سال آینده ندارند

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس گفت خودروسازان داخلی توانایی تحویل خودروهای پیش فروش شده را تا یک سال آینده ندارند و قیمت‌گذاری خودرو بر اساس 5 درصد کمتر از قیمت بازار تاثیری نداشته است.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس عنوان کرد در جلسه‌ای که 29 آذر 97 در کمیسیون اصل 90 برگزار کردیم، خودروسازان داخلی تعهد دادند که اگر قیمت خودروهای تولیدی آن‌ها بر اساس 5 درصد کمتر از قیمت بازار تعیین شود، آن‌ها به صورت مرحله‌ای قیمت خودروها را 5 درصد کاهش خواهند داد. اگر وعده خودروسازان تحقق پیدا می‌کرد، قیمت فروش نقدی خودروسازان که در هفته گذشته انجام شد می‌بایست نسبت به 29 آذر 97 حدود 20 درصد کاهش پیدا می‌کرد، اما نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه با رشد 20 تا 30 درصدی همراه بوده است.

تاخیر در تحویل خودروهای پیش فروش شده

بهرام پارسایی در ادامه افزود تعداد خودروهای پیش فروش شده خودروسازان که تاکنون تحویل داده نشده‌اند به 600 هزار دستگاه می‌رسد، اما خودروسازان در جلسه‌ای که در 29 آذر 97 برگزار شد متعهد شده بودند تحویل خودروهای پیش فروش شده را ظرف مدت 6 ماه یعنی تا پایان خرداد 98 انجام خواهند داد، اما در هفته جاری عنوان کردند که برای تحویل این خودروها به یک سال فرصت نیاز دارند؛‌ به بیانی دیگر تا یکسال آینده نیز توانایی تحویل خودروهای پیش فروش شده را به مشتریان نخواهند داشت.

تحویل خودروهای پیش فروش شده

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس عنوان کرد به دلیل عملی نشدن تعهدات خودروسازان، قرار است کمیته‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان حسابرسی و کارشناسان حوزه خودرو تشکیل شود تا از دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا بازدید میدانی انجام شود و مشکلات و ابهام‌های این شرکت‌ها مشخص شود. همچنین ابهام‌هایی که در خصوص مسائل مالی و خودروهای پیش فروش شده وجود دارد نیز می‌بایست بررسی شود.

20 هزار میلیارد تومان در جیب خودروسازان

بهرام پارسایی در ادامه بیان کرد خودروسازان داخلی از پیش فروش خودرو حدود 20 هزار میلیارد تومان وجه نقد دریافت کرده‌اند که تاکنون مشخص نشده است این مبلغ در چه موضوعی هزینه شده است و چرا هم‌اکنون این خودروسازان زیان انباشته دارند. این مقام مسئول افزود خودروسازان مدعی هستند فقط 20 درصد از تولیدات روزانه خود را به فروش‌های نقدی اختصاص می‌دهند، اما به نظر می‌رسد این میزان بیشتر باشد. پارسایی در پایان خاطرنشان کرد با توجه به اینکه ایران خودرو و سایپا شرکت‌های دولتی محسوب می‌شوند، کمیسیون اصل 90 در زمینه تحویل خودروهای پیش فروش شده و نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها وارد می‌شود.