رندر مفهومی آیفون 11

نگاهی به آیفون 11 و Dark Mode آی او اس 13 در تازه‌ترین رندرهای مفهومی

دست اندرکاران وب‌سایت Phonearena با استناد به اطلاعات اولیه و شایعات موجود، اقدام به خلق رندرهای مفهومی زیبایی از آیفون 11 (iPhone XI) کرده‌اند. تماشای حال و هوایی که تِم تیره یا Dark Mode می‌تواند به آی او اس 13 بدهد نیز، خالی از لطف نیست.

تقریبا تمام کمپانی‌های بزرگ نظیر گوگل، سامسونگ و اپل؛ حالت Night یا Dark را از ابتدای سال میلادی جاری در دستگاه‌های خود گنجانده‌اند. در سیستم عامل اندروید پای گوگل و رابط کاربری One UI سامسونگ، هم‌اکنون امکان فعال‌سازی تم تیره وجود دارد و گزارش شده که اپل نیز در حال کار روی چنین چیزی برای iOS 13 است. اما  Dark Mode در نسخه جدید آی او اس و روی گوشی آیفون 11 (iPhone XI) چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

رندر آیفون 11

پس از سال‌ها، به نظر می‌رسد که دوران حکمرانی تکنولوژی LCD در دنیای موبایل به سر رسیده است. با کاهش مداوم قیمت نمایشگرهای OLED در یکی دو سال گذشته، کمپانی‌های بیشتری به استفاده از این فناوری حتی در محصولات میان‌رده‌ی خود تشویق شده‌اند.

این تغییر رویکرد سخت افزاری؛ روی طراحی اپلیکیشن‌‌ها، بازی‌ها و حتی دو سیستم عامل اصلی موبایل نیز تاثیر گذاشته است. به لطف توانایی پنل‌های اولد در خاموش کردن کامل پیکسل‌های صفحه نمایش، توسعه‌دهندگان بیشتری به پیاده‌سازی حالت تاریک در تولیدات خود روی آورده‌اند.

البته در گذشته هم، تم تیره در برخی اپلیکیشن ها وجود داشته است؛ اما حالا با فراگیر شدن تکنولوژی OLED، تولیدکنندگان با جدیت بیشتری به طراحی رابط‌های بهینه‌سازی شده برای کاربری در محیط‌های تاریک مشغول هستند.

وجود Dark Mode اختصاصی در آی او اس 13

Dark Mode آی او اس 13

آیکون‌های استاندارد iOS برای یک محیط خوش رنگ و لعاب طراحی شده‌اند و چندان برای Dark Mode مناسب به نظر نمی‌رسند. به همین دلیل در این رندرها، شاهد تغییر طراحی آیکون‌ها هستیم؛ به گونه‌ای که با وجود حفظ هویت رنگی، پس زمینه تیره رنگی به خود گرفته‌اند. به عنوان مثال آیکون اپلیکیشن Mail‌ در آیفون 10، یک پاکت‌نامه سفید با پس‌زمینه آبی رنگ است؛ اما در رندر آیفون 11 می‌بینیم که خود پاکت‌نامه، رنگ آبی و پس‌زمینه‌ی آن رنگ مشکی دارد.

به این ترتیب، نه تنها آیکون Mail‌ با تم تیره رنگ صفحه نمایش تناسب بیشتری پیدا کرده؛ بلکه هویت رنگی آن هم حفظ شده است تا راحت‌تر روی صفحه پیدا شود. البته این صرفا خوش ذوقی خالقان رندر را می‌رساند و هیچ تضمینی نیست که اپل هم اقدام به بازطراحی آیکون‌های آی او اس ۱۳ برای Dark Mode بکند؛ اما به هر حال ایده جالبی است.

Dark Mode آی او اس 13

با توجه به اینکه بسیاری از کاربران در خاموشی شب و پیش از خواب، مدت زیادی را به استفاده از گوشی موبایل خود می‌گذرانند؛ منطقی است که اپل یک حالت تاریک سفارشی را برای iOS 13 درنظر گرفته باشد؛ به ویژه با توجه به گزارش‌هایی که وجود پنل اولد در تمامی گوشی های آینده آیفون، از جمله یک مدل مقرون به صرفه را محتمل دانسته‌اند.

در نظرسنجی سایت فون آرنا هم حدود 91 درصد کاربران، از وجود Dark Mode سیستمی در iOS 13 ابزار خرسندی کردند و این موضوع تنها برای شمار اندکی فاقد اهمیت بود.

کمپانی کوپرتینویی سال قبل Dark Mode را در مک او اس موهاوی (macOS Mojave) ارائه کرد و ظاهرا قصد پیاده‌سازی همین ایده را در iOS بعدی هم دارد. نسخه 13 سیستم عامل موبایل اپل، احتمالا در ماه سپتامبر (شهریور) و همراه با گوشی آیفون 11 معرفی خواهد شد. ناگفته نماند که آی او اس 12 در تاریخ 12 سپتامبر گذشته عرضه شد؛ اما نسخه‌های بتای آن از اواخر بهار در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته بود.

وجود سه دوربین اصلی در آیفون 11

رندر آیفون 11

اما درباره نسل بعدی آیفون چه می‌توان گفت؟ شایعات پخش شده در ماه‌های اخیر به احتمال وجود دوربین سه‌گانه پشتی در آیفون ۱۱ اشاره داشتند. در صورت صحت این شایعات، احتمالا این ماژول سه‌گانه متشکل از دوربین‌های معمولی، زاویه باز و تله‌فوتو خواهد بود.

یکی دیگر از موضوعاتی که کنجکاوی علاقه‌مندان را برانگیخته؛ چیدمان ماژول دوربین آیفون 11 است. آیا آرایش عمودی دوربین‌ها که ابتدا در آیفون X دیدیم حفظ خواهد شد یا اپل چیدمان افقی مدل‌های قدیمی‌تر را زنده خواهد کرد؟ در هر دو صورت، اگر این کمپانی بتواند فلش LED را در حاشیه ماژول دوربین تعبیه کند، چیز معرکه‌ای خواهد شد؛ هرچند که این ایده چندان واقع‌گرایانه نیست.

بودن یا نبودن ناچ؟

رندر آیفون 11

به دلیل وجود یک بریدگی نسبتا بزرگ در بالای نمایشگر آیفون ایکس، طراحی این گوشی به باد انتقاد گرفته شد. البته این باعث نشد که تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی، از کپی کردن ایده‌ی اپل صرف نظر کنند. حالا اما به نظر می‌رسد که صنعت موبایل، آماده‌ی برداشتن گام بعدی و نزدیک‌تر شدن به دستگاه‌های تمام صفحه واقعی است؛ ابزار رسیدن به این هدف هم نمایشگرهای حفره‌دار هستند.

بر اساس شنیده‌های اخیر، اپل یا سایز ناچ در آیفون 11 را کاهش خواهد داد، یا کلا خود را از شر آن خلاص می‌کند. در صورت وقوع سناریوی دوم، باید منتظر دوربین سلفی زیر صفحه‌ای یا تعبیه دوربین در حفره نمایشگر باشیم. احتمال تجهیز آیفون XI به دوربین زیر صفحه‌ای کمتر است؛ زیرا این تکنولوژی هنوز آماده بهره‌برداری در مقیاس وسیع نیست.

البته دوربین سلفی حفره‌ای در دستگاه هم جای سوال دارد و تضمینی نیست که کوپرتینونشین‌ها از این ترند پیروی کنند. در صورت وجود نمایشگر حفره‌دار در پرچمدار بعدی اپل، این گوشی مشابه پرچمداران فعلی سامسونگ و چند کمپانی دیگر به نظر خواهد رسید. به همین دلیل در این رندرهای مفهومی، بریدگی ناچ همچنان حفظ؛ اما از ابعاد آن کاسته شده است.

Dark Mode آی او اس 13

باز هم یادآوری می‌کنیم که تمامی رندرهای آی او اس 13 و آیفون 11 در این مقاله، با توجه به گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌های اولیه خلق شده‌اند و لزوما تصویری واقعی از محصولات آینده اپل ارائه نمی‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*