قیمت خودرو

قیمت خودرو در سال آینده افزایش پیدا می‌کند؟

قیمت خودرو در سال آینده با توجه به شرایط خودروسازان داخلی برای تامین مواد اولیه و قطعات تعیین خواهد شد، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در سال 98 قیمت خودرو همانند سال 97 بوده و ثابت باقی می‌ماند.

از ابتدای سال 97 نوسان شدید نرخ ارز باعث شد قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودرو به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند که افزایش 2 تا 3 برابری قیمت محصولات خودروسازان داخلی را به همراه داشت. بسیاری از فعالان بازار عنوان می‌کنند مردم برای خرید خودرو رغبتی ندارند و بازار خودرو کشور با رکود بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است، اما قیمت خودروهای وارداتی نیز به دلیل نبود مشتری کاهش پیدا کرد و در شرایط فعلی برای خرید خودروهای وارداتی شرایط مناسبی فراهم شده است.

قیمت خودرو در سال آینده کاهش پیدا نمی‌کند

محمدرضا طاهایی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص عنوان کرد قیمت‌های فعلی خودروها از این میزان کمتر نمی‌شود؛ زیرا نرخ ارز تثبیت نشده است و می‌تواند بر روی قیمت مواد اولیه تاثیر بگذارد که سرانجام آن تغییر قیمت خودرو خواهد بود. همچنین وزارت صنعت و مجلس تعیین کردند تا خودروسازان محصولات خود را به بازار عرضه کرده و تعهدهای معوقه را نیز عملی کنند، اما با کاهش و افزایش تقاضا بدون شک قیمت‌ها دستخوش تغییر خواهند شد. وی افزود برای پیش‌بینی قیمت ارز در سال آینده چالش‌های متفاوتی وجود دارد که هر کاهش یا افزایشی بر روی قیمت خودرو تاثیر مستقیم می‌گذارد و به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت خودروها کاهش پیدا کند.

خودروسازان نباید تقاضای جدیدی انجام دهند

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد نمایندگان مجلس از خودروسازان می‌خواهند که تعهدات قبلی خود را انجام دهند و تقاضای جدیدی از سوی ایران خودرو و سایپا انجام نشود. همچنین خودروسازان باید کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهند و چنین موضوعی از حقوق اصلی مردم محسوب می‌شود. وی افزود یکی از مشکلات اصلی صنعت خودروسازی ایران حضور پررنگ دولت است و برای رفع چالش‌های این صنعت باید به این موضوع توجه کرد. به همین دلیل باید به سمت خصوصی‌سازی پیش برویم تا نقش دولت و وزارت صنعت به حداقل برسد.

قیمت خودرو

حمید گرمابی در ادامه افزود مشکلات صنعت خودرو با افزایش نرخ ارز و تحریم‌های جدید آمریکا ایجاد شد که با افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه خودرو، قیمت ماشین نیز به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. خودروها از ترکیب قطعات متعددی تشکیل می‌شوند و نبود هر یک از آن‌ها مانع نهایی شدن تولید می‌شود. از این رو در انبارهای خودروسازان داخلی خودروهای ناقص متعددی وجود دارد.

قیمت خودرو در بازار حدود 20 تا 25 درصد حباب دارد

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این خصوص عنوان کرد قیمت فعلی بازار نسبت به دهه اول بهمن 97 حباب 20 تا 25 درصدی را نشان می‌دهد. در واقع در حال حاضر شاهد روند کاهشی قیمت خودرو هستیم و این روند نزولی ادامه خواهد داشت. وی افزود تا زمانی که آنالیز قیمتی شرکت‌ها مشخص نشود نمی‌توان میزان دقیق حباب قیمتی را تعیین کرد. موتمنی ابراز امیدواری کرد قیمت خودرو در بازار به تثبیت برسد تا مشکلات خریداران و تولیدکنندگان برطرف شود.

قیمت خودرو

حباب قیمتی شکسته نخواهد شد!

کاکایی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت هم بیان کرد قیمت خودرو دچار حباب است که انتظار داریم این حباب شکسته شده و در سال آینده قیمت‌‌ها کاهش پیدا کند. در طول ماه‌های گذشته شاهد اختلاف زیادی میان قیمت کارخانه و قیمت بازار بوده‌ایم که علاوه بر افزایش نرخ دلار، وجود دلالان باعث رشد قیمت‌ها شده است. وی افزود در آینده قیمت خودروهای خارجی و حباب موجود در بازار تا حدودی کاهش پیدا می‌‌کند، اما به دلیل ممنوعیت واردات ممکن است این حباب قیمتی شکسته نشود. وی در پایان خاطرنشان کرد خودروهایی مانند پراید و پژو حدود 90 درصد داخلی‌‌سازی هستند، اما محصولات فولادی و پترو‌شیمی تحت تاثیر قیمت جهانی است و به همین دلیل 70 درصد قیمت خودروهای داخلی بر اساس نرخ ارز تغییر پیدا می‌کند.