لاغری

کشف مناطق ژنتیکی مرتبط با علت لاغری و اضافه وزن در بدن

پژوهشگران و محققان، به‌تازگی به علت لاغری و اضافه وزن افراد پی برده‌اند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، لاغری افراد با مناطق ژنتیکی که به تازگی کشف شده است، ارتباط دارد.

در جدیدترین تحقیقات محققان، مناطق ژنتیکی مرتبط با علت لاغری و اضافه وزن افراد کشف شد. گروه پژوهشی بین‌المللی که این تحقیقات را هدایت می‌کنند، تشریح کردند که تحقیقات نشان می‌دهد علت لاغر بودن افراد می‌تواند به داشتن ژن‌های خوش‌شانس مربوط باشد و احتمالا رژیم غذایی تاثیری ندارد.

در دهه‌های گذشته، پژوهشگران تغییرات ژنتیکی بسیاری را کشف کرده‌اند که شانس اضافه وزن را در افراد تعیین می‌کنند، اما در این میان به ژن‌های افراد لاغر کمتر پرداخته شده است. در این بررسی‌ها، محققین نمونه‌های دی‌ان‌ای هزار و 600 فرد سالم و لاغر، 2 هزار فرد مبتلا به چاقی مفرط و 10 هزار و 400 نفر با وزن طبیعی را در انگلستان مقایسه کردند. در این پژوهش، سبک زندگی افراد مانند اختلالات تغذیه‌ای آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

پژوهشگران متوجه شدند که به احتمال زیاد افراد چاق دارای مجموعه ژن‌های مرتبط با چاقی هستند. در عین حال، افراد لاغر ژن‌های چاقی کمتری دارند. علاوه بر این، افراد لاغر تغییراتی هم در مناطق ژنی داشتند که مربوط به افراد لاغر سالم است.

قضاوت نادرست افراد به دلیل اضافه وزن

صدف فاروقی، سرپرست این پژوهش از دانشگاه کمبریج انگلستان بیان کرد که نباید درباره‌ی اضافه وزن افراد قضاوت کرد. او در این رابطه گفت:

در تحقیقات انجام شده، برای اولین بار دریافتیم که افراد سالم عموما لاغر هستند؛ زیرا بار جهش ژنتیکی کمتری دارند که احتمال اضافه وزن را در افراد افزایش می‌دهد. بر خلاف این عقیده که برخی می‌گویند افراد لاغر از لحاظ اخلاقی برتر هستند!

فاروقی در ادامه اشاره کرد که قضاوت افراد بر مبنای اضافه وزن آن‌ها بسیار ساده است، اما علم بیان می‌کند که علت لاغری و اضافه وزن از چیزی که آن‌ها فکر می‌کنند، پیچیده‌تر است. ما علی‌رغم تصورات عموم، کنترل کمتری بر وزن خود داریم.

محققان بیان کردند که مرحله‌ی بعدی این پژوهش‌ها، شناسایی دقیق ژن‌های لاغری خواهد بود.

تفاوت ژنتیکی، عامل چاقی و لاغری

تام سندروز، استاد ممتاز علوم تغذیه و رژیم غذایی از کینگز کالج لندن در رابطه با این پژوهش گفت:

این پژوهش که از اهمیت بالایی برخوردار است، نشان می‌دهد که ژن در چاقی مفرط و زودرس عاملی تعیین‌کننده است. این پژوهش ثابت می‌کند که کسانی که بسیار لاغر هستند، از لحاظ ژنتیکی با دیگران متفاوت‌اند.

سندروز در ادامه بیان کرد که بیشتر موارد افزایش وزن در افراد بزرگسال مربوط به شرایط محیطی و سبک زندگی کم تحرک و همچنین دسترسی به غذاهای پرکالری است. برخی از عوامل به دلایل ژنتیکی صورت می‌گیرند، اما عواملی مانند تفاوت در شیوه‌ی زندگی یا میکروب‌های روده‌ای نیز در این زمینه تاثیرگذارند.

همان‌طور که متخصصان سلامت نیز می‌گویند، فرم و اندازه‌ی افراد یا آرایش ژن‌ها به هر صورتی که باشد، باید توصیه‌های قدیمی ورزش و رژیم غذایی خوب مورد توجه قرار بگیرند.