تخم مرغ

آیا مصرف تخم مرغ با بیماری های قلبی ارتباط دارد؟

یکی از پرطرفدارترین محصولات حیوانی که روی میزهای صبحانه دیده می‌شود، تخم مرغ است، اما آیا مصرف زیاد تخم مرغ و محصولات دارای کلسترول با بیماری های قلبی و عروقی ارتباط دارد؟

تخم مرغ یک بار دیگر خبرساز شده است، یکی از مطالعات جدید انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف منظم تخم مرغ در صبحانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. این مطالعه بزرگ که در طولانی مدت انجام شد و نتایج آن در تاریخ 15 مارس در مجله JAMA منتشر شد، نشان داد که مصرف 3 تا 4 تخم مرغ در طول هفته می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را تا 6 درصد و خطر مرگ را برای افراد در طول دوره آزمایش تا 8 درصد نسبت به افرادی که تخم مرغ مصرف نمی‌کنند، افزایش دهد.

محققان اظهار داشته‌اند که این مشکل می‌تواند ناشی از کلسترول باشد؛ به نظر می‌رسد مصرف 300 میلی‌گرم کلسترول به صورت روزانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 17 درصد افزایش دهد و تا 18 درصد احتمال مرگ را در طول دوره آزمایش و در مقایسه با افرادی که کلسترول مصرف نمی‌کنند، بالا ببرد.

یافته‌های جدید محققان با آخرین دستورالعمل‌های تغذیه‌ای ایالات متحده آمریکا که در سال 2015 میلادی منتشر شد، متناقض است؛ وزارت بهداشت و خدمات انسانی و وزارت کشاورزی آمریکا در این دستورالعمل متذکر شده‌اند که آمریکایی‌ها نباید نگران محدود کردن مصرف کلسترول باشند.

تخم مرغ

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه فاینبرگ بر این باورند که آمریکایی‌ها باید مصرف کلسترول و تخم مرغ خود را محدود کنند، همچنین باید دستورالعمل‌های تغذیه‌ای مصرف کلسترول فعلی هم مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد. بنابراین چه چیزی برای وعده صبحانه مناسب خواهد بود؟ تخم مرغ یکی از غذاهایی‌ست که دارای مقدار زیادی کلسترول است، در واقع هر زرده تخم مرغ دارای 186 میلی‌گرم کلسترول بوده که معمولا توسط آمریکایی‌ها استفاده می‌شود.

دکتر اندرو فریمن، مدیر برنامه پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی در بیمارستان شهر دنور آمریکا اظهار داشت:

تخم مرغ همواره می‌تواند سطح کلسترول را افزایش دهد و باعث آسیب قلبی و عروقی شود.

او در مصاحبه با Live Science افزود:

دلایل روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف محصولات حیوانی و محصولات دارای میزان بالای کلسترول باید در رژیم غذایی محدود شوند.

با این که محققان در برخی از مطالعات قبلی موفق به یافتن رابطه‌ای قطعی میان تخم مرغ و بیماری های قلبی و عروقی نشدند، اما در این مطالعه جدید توانستند با تمرکز بر روی این مورد، رابطه‌ای جدید بیابند که نشان می‌دهد باید مصرف تخم مرغ جهت کنترل میزان کلسترول، محدود شود.

دانا هونس (Dana Hunnes)، دندانپزشک ارشد مرکز پزشکی رونالد ریگان در لس آنجلس اظهار داشت:

این مطالعه کار خوبی در تجزیه داده‌ها و تعیین کلسترول رژیم غذایی به عنوان یک بخش فردی و یک بخش مستقل رژیم غذایی انجام داده است.

دکتر ست مارتین (Seth Martin)، متخصص قلب و عروق و استادیار پزشکی دانشکده جان هاپکینز اظهار داشت:

این مسئله به یک موضوع مهم و مورد بحث در بین بیماران تبدیل شده است. وجود داده‌های واضح‌تر می‌تواند برای بیماران و تهیه دستورالعمل‌های جدید مفید باشد و این موضوع بسیار خوبی‌ست.

برخی از سردرگمی‌هایی که درباره میزان مصرف کلسترول در رژیم‌های غذایی اتفاق افتاده است به دو بیانیه متناقض مربوط بوده که در سال 2015 میلادی منتشر شدند؛ یکی از دستورالعمل‌ها بیان می‌کند که نیازی به محدود کردن مصرف کلسترول نیست و یکی دیگر نشان می‌دهد که افراد باید مصرف کلسترول خود را در رژیم‌های غذایی محدود کنند.

دانا هونس افزود:

دستورالعمل‌های منتشرشده توسط وزارت کشاورزی و بهداشت آمریکا را نمی‌توان تایید کرد، زیرا این مسائل به تولید و صنعت مرتبط بوده و نمی‌توان رژیم‌های غذایی تعیین‌شده را از روی دلسوزی و به دور از تعصب دانست.

تخم مرغ

مهم است به این مسئله توجه داشته باشید که یافته‌های به دست آمده را نباید به معنای قطع مصرف تخم مرغ دانست. دکتر Satjit Bhusri متخصص قلب و عروق بیمارستان Lenox Hill بیان کرد:

داشتن مدیریت و رعایت اعتدال در تمام رژیم‌های غذایی لازم است.

محدود کردن مصرف کلسترول برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند، مهم است.

دکتر هونس اظهار داشت:

با توجه به میزان بیماری های قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن در ایالات متحده آمریکا، بهتر است که مصرف بیش از اندازه تخم مرغ در طول هفته، علی‌الخصوص برای کسانی که دچار سایر شرایط و بیماری های مزمن هستند، کنترل شود.

محققان معتقدند که بیشترین میزان کلسترول موجود در تخم مرغ مربوط به بخش زرده آن است، بنابراین بخش سفید تخم مرغ را می‌توان مفید دانست. لازم به ذکر است که فقط یک ارتباط میان تخم مرغ و بیماری قلبی پیدا شده است و نمی‌تواند ثابت کند که تخم مرغ به صورت مستقیم بر روی این بیماری تاثیرگذار خواهد بود، همچنین این مطالعه در یک نقطه زمانی انجام شده و به همین علت ممکن است نتایج قطعی نباشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. پس میریم باشگاه چی بخوریم

    • برای باشگاه شما نیاز به خوردن سفیده دارید اغلب ولی در کل اعتدال لازم است و حتما با پزشک مشورت کنید و از مربی برنامه تمرینی و غذایی بگیرید