چای سیاه

چای سیاه با تغییر باکتری های روده باعث کاهش وزن می‌شود

نتایج آزمایش‌های جدید منتشرشده نشان می‌دهد که چای سیاه می‌تواند باعث لاغری شود. تاثیر چای سیاه در کاهش وزن از طریق تغییر در باکتری های روده است.

چاقی توانسته بیش از یک سوم بزرگسالان را در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل می‌توان گفت که شناخت روش های کاهش وزن از اولویت‌های اصلی محققان است. نتایج یکی از مطالعات جدید انجام شده نشان می‌دهد که چای سیاه می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

چای را می‌توان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های آمریکا معرفی کرد؛ نقریبا 80 درصد کل چای مصرفی در این کشور از نوع چای سیاه است. این نوع چای در زمینه تاثیرگذاری بر روی چاقی همواره تحت تاثیر چای سبز قرار دارد و مطالعات بسیار زیادی درباره توانایی چای سبز در کاهش وزن هم انجام شده است، اما مطالعات جدید نشان می‌دهند که چای سیاه نباید به فراموشی سپرده شود، ممکن است این چای هم به اندازه چای سبز بر روی کاهش وزن تاثیرگذار باشد.

Susanne Henning، نویسنده مرکز تحقیقات تغذیه انسانی دانشکده پزشکی دیوید گوفن در دانشگاه کالیفرنیا واقع در شهر لس آنجلس و همکارانش به تازگی یافته‌های خود را در مجله تغذیه اروپا منتشر کردند.

هر دو چای سبز و سیاه دارای پلی فنول هستند؛ این آنتی اکسیدان‌ها از ساختارهای سلولی همانند DNA و غشاهای سلولی در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. پلی فنول‌های موجود در چای سبز به اندازه کافی برای ورود و جذب شدن به جریان خون و بافت‌های بدن کوچک هستند و مطالعات نشان داده است که می‌توانند متابولیسم انرژی کبد را به گونه‌ای تغییر دهند که باعث کاهش وزن شود، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهند که چای سیاه با استفاده از یک مکانیسم خاص و از طریق میکروبیوم روده ممکن است به سلامت و کاهش وزن افراد کمک کند.

چای سیاه در برابر چای سبز

چای سیاه

این گروه تحقیقاتی، یافته‌های خود را با مطالعه بر روی چهار گروه از موش‌ها به دست آوردند. برای هر گروه از موش‌ها رژیم‌های غذایی خاص به مدت 4 هفته در نظر گرفته شد که عبارتند از:

  • رژیم غذایی با چربی و قند بالا
  • رژیم غذایی با چربی و قند بالا در کنار عصاره چای سبز
  • رژیم غذایی با چربی و قند بالا در کنار عصاره چای سیاه
  • رژیم غذایی با چربی پایین و قند بالا

محققان نمونه‌های بافت کبدی را از روده بزرگ جوندگان به منظور اندازه‌گیری رسوبات چربی و ارزیابی تنوع باکتری‌ها جمع‌آوری کردند؛ آن‌ها در پایان آزمایش متوجه شدند که چای سبز و چای سیاه در کاهش وزن نقش دارند و با میزان کاهش وزن در رژیم غذایی کم چربی و قند بالا، قابل مقایسه است. یکی از نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که هر دو چای باعث افزایش باکتری‌های روده‌ای خواهند شد که در کاهش وزن موثر هستند، همچنین میزان باکتری‌های روده‌ای که در چاقی تاثیرگذار هستند را هم کاهش خواهد داد.

علت جدید برای نوشیدن چای سیاه

محققان بر این باورند که چای سیاه و چای سبز از طریق راه‌های مختلف بر روی متابولیسم کبد جوندگان تاثیر خواهند گذاشت. مولکول‌های کوچک چای سبز به راحتی جذب می‌شوند، یعنی به راحتی و مستقیم می‌توانند به کبد برسند و متابولیسم انرژی را تحت تاثیر قرار دهند، اما مولکول‌های چای سیاه برای جذب شدن بسیار بزرگ هستند و در روده باقی خواهند ماند؛ آن‌ها در روده باعث رشد باکتری‌های مفید خواهند شد و متابولیت‌هایی را تشکیل می‌دهند که در کنترل متابولیسم انرژی کبد موثر هستند.

اینطور که پیداست، چای سیاه از باکتری‌های Pseudobutyrivibrio بیشتری برخوردار است؛ آن‌ها می‌توانند نقش‌های متفاوتی در چای سبز و سیاه برای متابولیسم انرژی بازی کنند. محققان به طور کلی معتقدند که چای سیاه ممکن است همانند چای سبز، تاثیرات گسترده‌ای برای سلامتی داشته باشد.

Susanne Henning اظهار داشت:

در حقیقت هر دو چای سیاه و سبز پروبیوتیک هستند و می‌توانند باعث رشد میکروارگانیسم‌های خوب شوند که در بهبود حال افراد موثر خواهند بود.

دکتر ژائوپینگ لی (Zhaoping Li)، مدیر مرکز تغذیه انسان و بخش تغذیه بالینی بیان کرد:

علاقه‌مندان به چای سیاه به دلایل خوبی برای ادامه مصرف این نوشیدنی دست پیدا کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. مگه چایی باعث چاقی نمیشه

  2. تا حالا میگفتن چای سبز

    • حدیث خانم مصرف روزانه چای سبز عوارض کبدی به دنبال داره ولی چای سیاه تاثیر یا عوارض جانبی نداره.یادت باشه برای لاغری چای سیاه به صورت تجربه ثابت شده هست