رفع مشکل تاچ پد لپ تاپ

آموزش رفع مشکل غیرفعال شدن تاچ پد لپ تاپ

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای لپ تاپ ایجاد شود، غیرفعال شدن تاچ پد لپ تاپ است. در این مقاله قصد داریم روش های تعمیر تاچ پد لپ تاپ را آموزش دهیم.

هنگامی که تاچ پد لپ تاپ غیرفعال شود، ساده‌ترین راه این است که وحشت کنیم و نگران شویم. در صورتی که نتوانید مکان نمای ماوس لپ تاپ را حرکت دهید، کار کردن با کامپیوتر سخت خواهد شد، اما جای نگرانی نیست. معمولا اگر تاچ پد لپ تاپ غیر فعال شود، تعمیر کردن آن کار نسبتا ساده‌ای بوده و در ادامه روش‌هایی را برای حل این مشکل ارائه خواهیم کرد.

آیا کامپیوتر شما هنگ کرده است؟

در صورتی که صفحه لمسی لپ تاپ در اثر یک حادثه از کار افتاده باشد، سیستم کامپیوتر کاملا قفل خواهد شد؛ در این مورد، هم صفحه لمسی و هم صفحه کلید از کار خواهند افتاد.

جهت آزمایش، کلید ویندوز را برای باز شدن منوی استارت فشار دهید، سپس از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Alt + Delete جهت باز کردن صفحه امنیتی استفاده کنید. اگر هیچ کدام از اقدامات نتیجه‌ای به دنبال نداشت، بهتر است چند لحظه صبر کرده و به سیستم اجازه دهید تا کارهای در حال انجام خود را پردازش کند. اگر تغییری در سیستم با گذشت چند دقیقه ایجاد نشد، باید از دکمه فیزیکی پاور استفاده کرده و دستگاه را خاموش کنید.

کلید صفحه کلید تاچ پد را چک کنید

یکی از رایج‌ترین دلایل غیرفعال شدن تاچ پد لپ تاپ را می‌توان استفاده از کلیدهای ترکیبی، آن هم به صورت تصادفی عنوان کرد. اکثر لپ تاپ‌ها دارای یک کلید Fn هستند که با ترکیب کلید F برای برخی عملیات‌های خاص همانند تغییر میزان روشنایی یا غیرفعال کردن قابلیت‌های بیسیم استفاده می‌شوند، اما یکی از این ترکیبات می‌تواند تاچ پد لپ تاپ را غیرفعال کند. موقعیت و شکل ظاهری کلید به مدل لپ تاپ بستگی دارد، اما معمولا یک نماد مربع شکل بوده و گاهی هم با یک X مشخص شده است. برخی از صفحه کلیدها هنگام غیرفعال شدن تاچ پد باعث روشن شدن کلید مربوطه شده تا بدین ترتیب، کلید مدنظر جهت فعال کردن تاچ پد مشخص شود.

تاچ پد لپ تاپ

شما می‌توانید کلید F5 را در HP Elitebook در تصویر مشاهده کنید که با ترکیب Fn، تاچ پد را غیرفعال خواهد کرد، بنابراین با فشار مجدد هر دو کلید، تاچ پد فعال می‌شود.

حذف ماوس‌های خارجی

یکی دیگر از اقدامات ساده عیب‌یابی، اما مهم و ضروری را می‌توان غیرفعال کردن هر نوع ماوس جداگانه‌ای که از طریق پورت USB متصل شده‌اند، دانست و این مسئله برای اتصال ماوس‌های بلوتوثی هم صدق می‌کند؛ برخی از لپ تاپ‌ها هنگام اتصال یک موس، تاچ پد را به صورت خودکار غیرفعال خواهند کرد، کسانی که دچار این مشکل می‌شوند، بهتر است ماوس را جدا کرده و سیستم خود را برای کسب بهترین نتیجه خاموش کنند.

در صورتی که شما راه‌اندازی مجدد را انجام داده باشید و تاچ پد لپ تاپ هم فعال شده باشد، مشکل خود را پیدا کرده‌اید.

بررسی مجدد تنظیمات ماوس در ویندوز

یکی از اقداماتی که در این شرایط می‌توان انجام داد، برررسی مجدد تنظیمات مربوط به ماوس است، زیرا ممکن است برخی از تنظیمات تغییر کرده باشند. برای این کار باید وارد بخش تنظیمات، دستگاه‌ها و قسمت مربوط به تاچ پد شوید، در این قسمت اطمینان حاصل کنید که گزینه مربوط به تاچ پد لمسی را فعال کرده‌اید. همانطور که در قسمت بالا هم ذکر شد، یک باکس هم در پایین قسمت مربوطه وجود دارد که اتصال تاچ پد لپ تاپ را نشان می‌دهد، همچنین امکان بررسی سایر تنظیمات هم وجود دارد.

تاچ پد لپ تاپ

در صورتی که نمی‌توانید مشکل را از این قسمت حل کنید، ممکن است بتوانید به بخش دیگری از تنظیمات خاص ماوس دسترسی پیدا کنید. از طریق بخش جستجو در منوی استارت وارد کنترل پنل (Control Panel) شوید، سپس دسته‌بندی نمایش را به Small Icons یا Large Icons تغییر دهید، گزینه Mouse را انتخاب کرده تا وارد یک پنجره جدید شوید. شما در سمت راست پنجره شاهد یک بخش جدید که حاوی تنظیمات دستگاه، تاچ پد یا سایر گزینه‌های مشابه است، خواهید بود؛ در این بخش می‌توانید تاچ پد را فعال یا غیرفعال کنید.

تاچ پد لپ تاپ

جستجو در Device Manager

در صورتی که هنوز موفق به راه‌اندازی تاچ پد لپ تاپ نشده‌اید، باید به بخش‌های عمیق‌تری جهت عیب‌یابی مراجعه کنید و به همین منظور می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Win + X جهت باز کردن منوی Power User و انتخاب گزینه Device Manager استفاده کنید. در این قسمت به ماوس و سایر دستگاه‌ها دسترسی خواهید داشت؛ اگر ماوس‌های دیگری هم متصل کرده باشید، در این بخش قابل مشاهده است.

تاچ پد لپ تاپ

در این قسمت بر روی گزینه‌ها دو بار کلیک کنید تا متوجه نوع دستگاه شوید، در صورتی که با گزینه USB Input Device یا مشابه آن برخورد کردید، قطعا به صفحه لمسی مربوط نیست. اگر دستگاهی را در این بخش مشاهده کردید که دارای علامت زرد یا یک X قرمز بود، قطعا دستگاه موردنظر دچار مشکل است؛ سعی کنید با کلیک راست و انتخاب گزینه Disable Device، دستگاه را غیرفعال و مجددا فعال کنید، سپس کلیک راست کرده و گزینه Update را جهت بروزرسانی نرم افزار مربوطه انتخاب کنید؛ شاید با این کار در اکثر موارد هیچ آپدیتی انجام نشود، اما گاهی وقت‌ها هم این اتفاق خواهد افتاد.

در صورتی که هیچ کدام از روش‌ها برای آپدیت موفقیت‌آمیز نباشد، می‌توانید وارد وب‌سایت شرکت سازنده لپ تاپ شوید و فایل‌های موردنظر را بروزرسانی کنید؛ معمولا این کار موثر بوده و مشکل را حل خواهد کرد. یکی دیگر از روش‌های بروزرسانی یا دانلود درایورهای موردنظر را می‌توان از طریق جستجو در گوگل عنوان کرد، همچنین ممکن است شما درایور جدید را پس از حذف درایور قدیم، نصب کنید؛ این کار با کلیک راست بر روی ورودی موردنظر و انتخاب گزینه Unistall، امکان‌پذیر است.

تاچ پد لپ تاپ

به دنبال تنظیمات تاچ پد در بایوس (BIOS) بروید

تنظیمات زیادی مستقل از هر سیستم عامل توسط بایوس کامپیوتر کنترل می‌شود و امکان دارد که تاچ پد لپ تاپ شما در بایوس غیرفعال باشد و از دسترسی ویندوز به بخش موردنظر جلوگیری کند. شما می‌توانید هنگام روشن شدن کامپیوتر با استفاده از کلیدهای Delete ،F2 یا کلیدهای مشابه وارد تنظیمات بایوس شوید، سپس به دنبال یک ورودی با نام Internal Pointing Device ،Touchpad یا Trackpad و گزینه‌های مشابه بروید.

غیرفعال کردن خدمات Tablet PC

آن دسته از دستگاه‌های ویندوز 10 که دارای صفحه نمایش لمسی همانند هیبریدهای 2 در 1 هستند، از سرویس ویژه‌ای با نام Input Service Tablet PC برخوردارند؛ این سرویس عملکرد لمسی را کنترل می‌کند و هنگامی که در حالت تبلت قرار دارید، ممکن است تاچ پد لپ تاپ غیرفعال شود. شما می‌توانید برای حل مشکل وارد منوی استارت شوید و سرویس Tablet PC Input Service را غیرفعال یا متوقف کنید؛ در صورتی که تاچ پد لپ تاپ عمل کند، مشکل را پیدا کرده‌اید.

اگر تمام راه‌حل‌های مطرح شده مفید نباشند، قطعا سیستم شما دچار مشکل سخت افزاری شده است، بنابراین باید به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کرده تا نسبت به داشتن مشکل سخت افزاری، اطمینان حاصل کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خیییللللیییی ممنون مشکلم حل شد