قیمت خودرو

نماینده مجلس: قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند!

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت نباید در سال جدید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشیم. وی واردات خودرو روسی لادا به ایران را نیز اقدام مفیدی برای صنعت خودروسازی کشور نمی‌داند.

در سال 97 شاهد رشد بی‌سابقه قیمت ماشین بودیم که علاوه بر افزایش قیمت، خودروهای ثبت‌نامی مشتریان نیز با چند ماه تاخیر به آن‌ها تحویل شد و برخی از مشتریان نیز همچنان منتظر تحویل خودرو هستند. البته در خصوص شرایط فعلی صنعت خودرو کمیته‌ای در مجلس تشکیل شده است، اما چنین کمیته‌ای نمی‌تواند به تنهایی مشکلات صنعت خودرو را برطرف سازد.

قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند

بهروز نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات افزایش قیمت خودرو عنوان کرد مجلس از اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ می‌دهد و مشکلاتی که در قیمت‌گذاری خودرو وجود دارد ناراضی است. از این رو کمیته‌ای برای بررسی این موضوع‌ها تشکیل شده است تا روند قیمت‌گذاری و نحوه مشتری‌مداری خودروسازان را بررسی کند. وی در خصوص احتمال کاهش قیمت خودرو عنوان کرد:

من خوشبین نیستم؛ زیرا ما به هر دلیلی دوست داریم خودروسازی‌ها را حمایت کنیم و برای ما فرقی ندارد مردم از ما چه می‌خواهند.

بهروز نعمتی افزود از خودروسازان نمی‌پرسند خودرویی که پس از 18 ماه تاخیر به مشتریان تحویل می‌دهند، آیا کیفیت دارد، از لحاظ سوخت و رقابت‌پذیری در چه وضعیتی است و می‌تواند با کالاهای کلاس خود رقابت کند یا خیر؟ در واقع دولت هم در نقش تولیدکننده قرار دارد و هم به نوعی یک حمایت‌کننده از مصرف‌کننده است. به همین دلیل به جای اینکه بر وضعیت فعلی بازار خودرو کشور نظارت کند، مشغول به تصدی‌گری بوده و در این شرایط نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

وضعیت واردات خودرو در سال 98

رییس کمیسیون صنایع در ادامه عنوان کرد دولت باید از میان خودروسازان داخلی اعم از ایران خودرو و سایپا خارج شده و رانت‌های موجود در بازار را حذف کند. وی در خصوص واردات خودرو در سال 98 افزود در واردات تمامی موارد به نوعی فردمحور است؛ در واقع گاهی به دلیل حضور معاون وقت وزیر صنعت، میزان واردات خودرو به 5 هزار دستگاه می‌رسد. حتی ما با وزیر وقت بحث کردیم که چرا چنین موضوعی رخ داد. در موضوع واردات با یک مشکل روبه‌رو هستیم، آن دسته از افرادی که دارای رانت اطلاعاتی هستند، این موضوع را مدیریت می‌کنند و خودروهایی نیز وارد کشور شده و به مردم عرضه می‌شوند، اما برخی واردکنندگان تخلفی را مرتکب می‌شوند که پس از مدتی راهی زندان شده و مطالبات مردم ناقص باقی می‌ماند.

واردات محصولات لادا در ایران

بهروز نعمتی در خصوص واردات خودرو لادا به بازار ایران عنوان کرد خبرها از توافق لادا با رنو حکایت دارد. البته شرکت فرانسوی رنو با برخی از خودروسازان داخلی قراردادهایی را امضا کرده بود که پس از خروج آمریکا از ایران، قطع همکاری کرده است. در واقع رنو همواره در چنین شرایطی شرکای داخلی را ترک کرده و حالا چنین توافقی کارساز نخواهد بود و واردات خودرو لادای روسی نمی‌تواند به صنعت خودرو کشور کمک کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*