5G

عمل جراحی از راه دور بر بستر 5G برای اولین بار با همکاری هواوی در چین انجام شد

اولین عمل جراحی از راه دور در بستر 5G با همکاری هواوی در چین انجام شد. در این عمل جراحی، یک متخصص جراحی مغز و اعصاب موفق شد از راه دور، ضربان‌ساز مغز را برای یک بیمار مبتلا به پارکینسون بکارد.

برای سال‌ها این رویا را در سر می‌پرورانیم که برای ارائه بهترین درمان و باکیفیت‌ترین جراحی، گروهی از مجرب‌ترین پزشکان را از سرتاسر جهان گرد هم جمع کنیم. بدون تردید، درمان از راه دور بهترین گزینه برای عملی کردن چنین رویایی است. اکنون و پس از گذر سال‌ها، فناوری 5 جی توانسته است به این رویا جامه عمل بپوشاند.

صبح روز 16 مارس 2019 به وقت پکن، بیمارستان عمومی PLA در چین موفق شد با همکاری هواوی و China Mobile عمل کاشت «ضربان‌ساز مغز» را برای یک بیمار مبتلا به پارکینسون به انجام برساند. این عمل جراحی نخستین عمل جراحی چینی‌ها با استفاده از فناوری 5G به حساب می‌آید. سرپرستی این عمل جراحی به عهده لینگ ژیپی، متخصص جراحی مغز و اعصاب در هاینان چین، بود. لینگ ژیپی موفق شد با به‌کارگیری ابزار جراحی از راه دور یک ضربان‌ساز مغز را برای بیماری در بیمارستان عمومی PLA چین بکارد. در جریان این عمل جراحی، تصاویر ویدیویی زنده با کیفیت HD از طریق شبکه موبایل 5G چین ارسال و دریافت می‌شد.

5G

در عمل کاشت ضربان‌ساز مغز که درمانی برای بیماری پارکینسون است، الکترودهایی در مغز عمیق قرار می‌گیرد تا با تحریک کنترل‌شده اعصاب مغز، از علائم و نشانه‌های بیماری پارکینسون (مانند لرزش دست و کندی حرکات) بکاهد.

پس از حدود 3 ساعت عمل جراحی از راه دور و به کمک فناوری 5G ، لرزش اندام‌ها و کشیدگی عضلات بیمار به‌شکل محسوسی بهبود یافت که حاصل کاشت دقیق ضربان‌ساز مغز در جای مناسب بود. جایی که از طریق اسکن MRI مشخص شده بود.

5G

گامی بزرگ در پزشکی با 5G

این عمل جراحی نقطه عطف مهمی در مراقبت‌های پزشکی، مشاوره و هدایت عمل جراحی از راه دور و نیز استفاده از فناوری 5G در جریان این‌گونه عمل‌های جراحی به شمار می‌آید. این عمل جراحی می‌تواند فصل جدیدی در ادغام فناوری‌های جدید ارتباطات راه دور و فناوری‌های پزشکی باشد و بتواند به توسعه سریع و پایدار شبکه‌های 5G در حوزه پزشکی از راه دور بینجامد و در نهایت از هزینه‌های درمان بکاهد. موفقیت این نوع عمل‌های جراحی می‌تواند تاثیر مهمی در ارائه کیفیت‌های درمانی سطح بالا به تعداد هرچه بیشتری از بیماران داشته باشد.

5G

چگونه ممکن است از فاصله 3000 کیلومتری، چنین عمل جراحی‌ای انجام داد؟ فناوری 5G که سرعتی بسیار بالا، پهنای باندی وسیع و تاخیری بسیار کم ارائه می‌کند، می‌تواند پایداری، اتکاپذیری و ایمنی لازم برای جراحی از راه دور را به‌شکل موثری تضمین کند و به جراحان خبره امکان بدهد که فرایند جراحی و وضعیت بیمار را در هر زمان و مکانی تحت کنترل و نظارت خود داشته باشند.

در خلال این عمل جراحی، پزشکان و کارشناسان مستقر در هر دو نقطه می‌توانستند به کمک سیستم ویدیو کنفرانس 4K HD هواوی با یکدیگر در تماس باشند و به لطف پهنای باند وسیع و تاخیر پایین فناوری 5G، اطلاعات بیمار را به صورت زنده با یکدیگر ردوبدل کنند. در این بین هم بازوهای مکانیکی از طریق نرم افزار کنترل می‌شدند تا دقت تشخیص وضعیت بیمار به حداکثر برسد و عمل جراحی روی مغز بیمار با ظرافت هرچه تمام‌تر انجام شود.

5G

لینگ ژیپی می‌گوید:

من همیشه در هاینان و پکن به شکل گردشی کار می‌کرده‌ام. این بار وقتی در هاینان بودم، یک بیمار مبتلا به پارکینسون نیازمند عمل جراحی بود. متاسفانه شرایط بیمار اجازه نمی‌داد که او به هاینان منتقل شود. اما به لطف شبکه موبایل 5G چین، موفق شدیم نخستین عمل جراحی از راه دور چین را بدون هیچ‌گونه لگ و تاخیر و مشکلات معمول در شبکه‌های 4G، به انجام برسانیم. این تجربه از نظر ما بسیار خوشایند بود و شباهت بسیار زیادی با عمل‌های جراحی عادی داشت. کارشناسان خبره بیمارستان‌های رده‌بالا می‌توانند با اتکا به فناوری 5G ، بیمارانی را در دوردست‌ها تحت عمل جراحی از راه دور قرار بدهند.

5G

بیمارستان عمومی PLA چین یکی از نخستین بیمارستان‌های چینی است که تحت پوشش شبکه 5G قرار می‌گیرد. این بیمارستان یکی از پیشگامان پوشش داخلی شبکه 5G به شمار می‌آید و پایه و اساسی مستحکم برای انجام تحقیق و آزمایش در حوزه درمان از راه دور مبتنی بر 5G به وجود آورده است.

زیرساخت سخت افزاری به سبک هواوی

ایستگاه اصلی 5G در بیمارستان عمومی PLA چین به دو بخش تقسیم می‌شود: متروسل 5G و ایستگاه‌های فرعی داخلی. متروسل 5G از باند فرکانسی 2.6 گیگاهرتز استفاده می‌کند. این ایستگاه که از فناوری‌های مهمی همچون آنتن‌های چندگانه بزرگ، روش کدگذاری جدید، فناوری آدرس‌دهی چندگانه نوین و معماری شبکه به‌روز بهره می‌برد، می‌تواند از حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه برای کل مجموعه (حداکثر سرعت برای هر کاربر به 1 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد) پشتیبانی کند و تاخیر آن به کمتر از 5 میلی‌ثانیه می‌رسد تا بتواند اینترنتی با سرعت فوق‌العاده بالا و تاخیری فوق‌العاده کم ارائه کند.

ایستگاه‌های فرعی داخلی 5G از سیستم جدید دیجیتال هواوی بهره می‌برند که بر پایه حالت معمولی 4/5G طراحی شده‌اند. حالت 5G از باند فرکانسی 2.6 گیگاهرتز استفاده می‌کند و حداکثر سرعت برای هر کاربر به 700 مگابیت بر ثانیه می‌رسد تا تضمین‌کننده فرایند دقیق و ظریف عمل جراحی باشد. در مقایسه با سیستم‌های داخلی معمولی، تجهیزات دیجیتال داخلی 5G هواوی حجم کمتری دارند، نصب‌شان آسان‌تر و ظرفیت‌شان بیشتر است و می‌توانند راه حلی مناسب برای پوشش داخلی 5G باشند.

پس از نصب و راه‌اندازی این تجهیزات در این بیمارستان عمومی، آزمایش‌های اولیه نشان داد که سرعتی که این شبکه در اختیار هر کاربر می‌گذارد، می‌تواند به‌راحتی نیاز به پوشش زنده ویدیویی با کیفیت 4K HD (بدون فشرده‌سازی و از دست رفتن جزئیات) را برطرف کند. به این ترتیب، می‌شود تصاویر رادیولوژی و تصاویر بخش آسیب‌شناسی و داده‌ها و اطلاعات دیگر را با سرعت و کیفیت بالا تبادل کرد تا جراحی از راه دور امکان‌پذیر شود. چنین راه حلی برای درمان از راه دور بهترین انتخاب برای مناطقی است که به پزشکان مجرب دسترسی مستقیم ندارند.

5G

تحولی در انتظار درمان از راه دور است

به لطف امکانات و قابلیت‌های فناوری 5G، درمان از راه دور مبتنی بر فناوری 5G شاهد توسعه سریع و کاربردهای فراوان خواهد بود. چنین پیشرفتی در حوزه پزشکی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر شیوه زندگی و منافع جمعی انسان‌ها داشته باشد.

شرکت هواوی همواره همکاری نزدیکی با اپراتورها و شرکای تجاری خود داشته است و توانسته نوآوری‌های گوناگونی از قبیل جراحی از راه دور مبتنی بر 5G عرضه کند. هواوی متعهد است که جهانی هوشمند بسازد که در آن همه چیز با یکدیگر در ارتباط باشند که یکی از نتایج آن ادغام فناوری‌های هوشمند با مراقبت‌های درمانی و زندگی روزمره انسان‌ها است که بر تازه‌ترین دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های جدید در حوزه فناوری تکیه دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*