برنامه های وزارت ارتباطات

برنامه های وزارت ارتباطات برای توسعه فناوری اطلاعات در سال 98

از برنامه های وزارت ارتباطات برای توسعه فناوری اطلاعات در سال 98 می‌توان به توسعه اینترنت 5G و اینترنت اشیا، دسترسی روستاها به اینترنت 3G و 4G و راه‌اندازی پارک فناوری اقتصاد دیجیتال در 10 استان کشور اشاره کرد. در ادامه از جزئیات این طرح‌ها مطلع می‌شویم.

در سال 97 وزارت ارتباطات اقدام‌های مفیدی را انجام داد و به دستاوردهای مهمی رسید، اما به دلیل شرایط اقتصادی برخی از بخش‌های این حوزه با رکود مواجه شده و دستاوردهای آن‌ها به چشم نیامده است. به طور کلی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در سال 97 با رشد همراه بوده و ظرفیت انتقال شبکه همراه 2.4 برابر شده است. همچنین ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی به رشد 6 برابری رسید که نشان از جهش تولید محتوای داخلی بر بستر شبکه اطلاعات دارد. در سال 97 میزان سهم محتوای فارسی در وب به میزان 2 درصد افزایش داشته است. این موارد جزئی از اقدامات مهم وزارت ارتباطات در سال 97 را نشان می‌دهد.

برخی از دستاوردهای وزارت ارتباطات در سال 97

در گزارش عملکرد وزارت ارتباطات برای سال 97 آمده است تمامی شهرهای کشور به خدمات نسل سوم و چهارم ارتباطات همراه یا همان 3G و 4G تجهیز شده‌اند و در این سال رومینگ ملی دیتا نیز راه‌اندازی شده است. وزارت ارتباطات توانسته است با انجام سرمایه‌گذاری‌هایی برای گسترش عدالت همگانی، تعداد روستاهای بدون ارتباط را به کمتر از 3 درصد برساند. در سال 97 نرم افزارهای بومی موبایل محور از 130 به 250 هزار رشد پیدا کرده است که بر روی اشتغال و ارائه خدمات نوین به مردم تاثیرگذار بوده است. همچنین طرح‌های چهارگانه اشتغال با هدف ایجاد هزار شغل با تکیه بر ظرفیت‌های حوزه ارتباطات و مبارزه با بیکاری تهیه شده است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص عنوان کرد:

این موارد فقط بخشی از دستاوردهای توسعه پرسرعت زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در سال 97 است و این راه در سال 98 و با شروع گام دوم انقلاب اسلامی، با سرعت و توان بیشتری ادامه خواهد داشت تا با هم‌افزایی نیروها و بازیگران این عرصه برای حضوری فعال و تاثیرگذار در انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال در دنیا، ایران را به جایگاه شایسته خود در این حوزه نزدیک کنیم.

برنامه های وزارت ارتباطات

برنامه های وزارت ارتباطات در سال 98

آذری جهرمی در خصوص برنامه های وزارت ارتباطات در سال 98 عنوان کرد بر این باور هستم که با وجود تحریم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات، باز هم در سال 98 با رونق مواجه خواهیم بود و قسمت‌های دیگر این حوزه به دلیل تحریم‌ها و برای ایجاد بهره‌وری و صرفه‌جویی در منابع به فناوری اطلاعات رجوع خواهند کرد. البته تحریم‌ها باعث می‌شود در برخی از امور متضرر شویم، اما با نگاه اقتصادی می‌توان از این فرصت بهره برد. از این رو باور داریم می‌توانیم در سال 98 با رونق مواجه شویم.

وزیر ارتباطات در هفته پایانی سال 97 از مردم درخواست کرد تا در خصوص عملکرد وی نظرات خود را اعلام کنند. آذری جهرمی در این رابطه گفت:

بیش از 7 هزار دیدگاه از مردم دریافت شد و بر این اساس در سال 98 تلاش خواهیم کرد ضعف‌ها را برطرف و نقاط قوت خود را تقویت کنیم. البته همواره در مسیر پیشرفت کشور، موانعی وجود دارد. با وجود تمامی چالش‌ها، ما تمام تلاش خود و آنچه می‌توانستیم را انجام دادیم.

ماهواره‌ها کاربردی خواهند شد

یکی از برنامه های وزارت ارتباطات در سال 98، افزایش کاربرد داده‌های ماهوره‌ای با هدف توسعه بخش‌های مختلف خواهد بود. در همین رابطه مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات گفت در سال 98 حدود 5 پروژه ماهواره‌ای تکمیل خواهد شد و دستاوردهای حوزه فضایی در کشور ارائه می‌شود. این پروژه‌ها شامل ماهوره‌های مخابراتی ناهید 1 و 2، ظفر، پارس یک و سامانه بلوک انتقال مداری خواهد بود. وی از اولویت‌های حوزه فضایی در سال 98 به مواردی چون حمایت همه جانبه از توسعه فناوری فضایی کشور، استفاده از تمام ظرفیت نیروی متخصص کشور، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای افزایش شتاب توسعه فناوری فضایی اشاره کرد.

توسعه اینترنت 5G و اینترنت اشیا در سال 98

وزیر ارتباطات از سایر برنامه های وزارت ارتباطات به دسترسی مردم به نسل پنجم اینترنت 5G و توسعه فناوری اینترنت اشیا (IOT) در سال 98 اشاره کرد. وزیر ارتباطات بیان کرد به صورت آزمایشی بهره‌گیری از نسل پنجم اینترنت همراه در حال اجرا است و سعی داریم در سال جدید نواقص آن را رفع کنیم. وی افزود در حال حاضر تمامی شهرها و بیش از 66 درصد از روستاهای کشور تحت پوشش نسل سوم و نسل چهارم ارتباطات همراه هستند که در سال جدید قصد داریم با وجود تحریم‌ها، میزان دسترسی همگانی را افزایش دهیم.

دسترسی روستاها به اینترنت 3G و 4G

وزیر ارتباطات دسترسی روستاها به اینترنت نسل 3G و 4G را یکی از برنامه های وزارت ارتباطات در سال 98 عنوان کرد که در کنار آن تمامی جاده‌ها و روستاها کشور به نسل چهارم اینترنت دسترسی پیدا خواهند کرد. آذری جهرمی افزود در دهه فجر 97 افزایش 4 برابری سرعت اینترنت خانگی که به صورت آزمایشی در دزفول اجرا شده را گامی مهم برای اجرای این طرح در سایر شهرها در سال 98 دانست. وزیر ارتباطات تاکید کرد 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان دولت دوازدهم به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا می‌کنند تا تمامی هموطنان ساکن این مناطق از این مزایا برخوردار باشند.

برنامه های وزارت ارتباطات

تجهیز مسیرهای ریلی راه‌آهن به نسل چهار موبایل

آذری جهرمی در سال 97 پس از امضای تفاهمنامه‌ای با راه‌آهن عنوان کرد تمامی مسیرهای ریلی کشور تا شهریور سال 98 تحت پوشش نسل سوم و چهارم موبایل قرار خواهند گرفت. وی افزود طبق اهداف تعیین شده، تا سال 98 حدود 80 درصد روستاها تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار می‌گیرند و پوشش کامل جاده‌‌ای کشور در حوزه اینترنت تلفن همراه نیز تکمیل می‌شود.

ایجاد پارک فناوری اقتصاد دیجیتال در 10 استان کشور

آسان کردن شرایط مشاغل وابسته به فناوری اطلاعات جزو اهداف و برنامه های وزارت ارتباطات در سال 98 است که یکی از نمونه‌های این طرح ایجاد پارک فناوری اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود. وزیر ارتباطات در همین رابطه وعده کرده است تا قبل از هفته دولت سال 98 یا همان شهریورماه در 10 استان کشور پارک‌های علم و فناوری ایجاد شوند که این موضوع فضای فیزیکی استارت‌آپ‌ها که با مشکل اعتبارات مواجه هستند را برطرف می‌کند.

آذری جهرمی افزود در سال 97 برای کسب‌وکارهای هوشمند وابسته به فناوری اطلاعات سال بسیار خوبی بوده است. در سال 97 کسب‌وکارهای الکترونیکی و دانش‌محور بر بستر شبکه ملی اطلاعات به خوبی توسعه پیدا کردند که با ایجاد پارک فناوری‌های نوین، فضایی برای رشد شرکت‌های نوپا مهیا شده است. وی از سایر برنامه های وزارت ارتباطات در سال 98 به اجرای طرح شهر هوشمند، خودرو هوشمند و جاده هوشمند اشاره کرد.

برنامه های وزارت ارتباطات

آرزوهای وزیر ارتباطات در سال 98

وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در توییتر با عنوان آنچه برای 98 دوست دارم به آرزوهای خود اشاره کرده است:

  • ایجاد زیرساخت‌های 10 هزار شغل، برخورد با کلاهبرداری‌های پیامکی، افزایش 100 درصدی 4G در روستاها، ایجاد دفترچه بیمه الکترونیکی و ارسال ماهواره ایرانی
  • اشتغال‌زایی، آموزش، کمک‌های بیمه‌ای و مالیاتی و پیش‌خرید محصولات ایرانی روستایی
  • ارائه خدمات با سرعت و کیفیت بالا و ارزان، حفاظت از حریم شخصی و امنیت کاربران، نبود پیامک مزاحم. گسترش ‎دسترسی همگانی⁩، شفاف‌سازی با اجرای دولت الکترونیکی، جوان‌گرایی و حمایت از کسب و کارهای نوپا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. برنامه های خوب و زیادی برای سال 98 دارند و امیدوارم همه این برنامه ها با موفقیت اجرا شود

    البته اون چیزایی که در بخش آرزو های وزیر ارتباطات نوشتید فکر نکنم جز آرزو ها باشه بلکه جز برنامه های ایشان است و امیدوارم عملی بشود