قیمت پراید

قیمت پراید در کارخانه برای سایپا چقدر تمام می‌شود؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت طبق اطلاعاتی که دارم قیمت پراید در کارخانه حدود 37 میلیون تومان برای سایپا تمام می‌شود که با در نظر گرفتن سود، قیمت فروش آن حدود 38 تا 39 میلیون تومان خواهد بود.

امروزه با توجه به اینکه مشتریان خودروسازان داخلی با مشکلاتی چون عدم تحویل خودروها در زمان مقرر و افزایش چشمگیر قیمت خودروها مواجه هستند، این خودروسازان نیز از زیان‌های هنگفت خود در سال 97 گلایه می‌کنند. خودروسازان داخلی اعم از ایران خودرو و سایپا از نیمه اسفند 97 طرح فروش فوری محصولات خود را شروع کرده بودند، اما احمد نعمت‌بخش،‌ دبیر انجمن خودروسازان از این طرح انتقاد کرده است.

بررسی شکل‌گیری مشکلات خودروسازان

احمد نعمت‌بخش در پاسخ به این سوال که آیا بدقولی خودروسازان در تحویل خودرو باعث شده است قیمت خودرو افزایش پیدا کند، عنوان کرد افزایش قیمت خودروها با تعویق مواجه شد که این عامل زیان هنگفتی را برای خودروسازان به همراه داشت و حتی به همین دلیل خودروسازان نتوانستند در موعد مقرر تعهدات خود را عملی کنند. عوامی چون تحریم‌ها و موضوع قیمت‌گذاری خودرو بر عملی نشدن تعهدات از طرف خودروسازان تاثیرگذار بود. وی تاکید کرد اگر افزایش قیمت محصولات خودروسازان به موقع صورت می‌گرفت، خودروسازان توانایی پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را داشتند و قطعه‌سازان با ارسال به موقع قطعات به خودروسازان، روند تولید خودرو را افزایش می‌دادند.

قیمت پراید

افزایش زیان خودروسازان پس از مصوبه وزیر صنعت

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه افزود پس از اینکه وزیر صنعت اعلام کرد خودروهایی که موعد تحویلشان تا پایان دی‌ماه 97 است، باید با قیمت قبلی به مشتریان تحویل داده شوند، باعث شد زیان 9 ماهه خودروسازان از 11 هزار و 800 میلیارد تومان تا پایان سال به 20 هزار میلیارد تومان برسد. وی در خصوص میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و نحوه پرداخت و کمک دولت به خودروسازان گفت این مراحل تازه شروع شده است و از حساب خودروسازان به قطعه‌سازان پول پرداخت می‌شود. وی تاکید کرد طبق ماده 101 برنامه پنجم توسعه، اگر دولت قیمت کالایی را نسبت به قیمت واقعی آن کمتر تعیین کرد، می‌بایست در بودجه به این موضوع اشاره شده و برای زیان احتمالی کمکی در نظر گرفته شود.

قیمت پراید در کارخانه چقدر است؟

احمد نعمت‌بخش در پاسخ به این سوال که قیمت پراید در کارخانه برای سایپا چقدر تمام می‌شود گفت برای مطلع شدن از قیمت کارخانه و واقعی محصولات خودروسازان از جمله قیمت پراید باید از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سوال کنید، اما طبق اطلاعاتی که من در اختیار دارم، قیمت پراید در کارخانه حدود 37 میلیون تومان تمام می‌شود که با در نظر گرفتن سود، قیمت فروش آن حدود 38 تا 39 میلیون تومان خواهد بود. وی در خصوص قیمت پرایدهای صادراتی افزود قیمت پراید صادراتی در سال گذشته حدود 5 هزار دلار بود و آن را به کشورهایی چون عراق، سوریه، آذربایجان، سنگال، ‌ونزوئلا، ارمنستان، ‌اوکراین، الجزایر، لیبی، افغانستان، ‌مصر، غنا، نیجریه و لبنان صادر کردیم.

قیمت پراید

میزان ارزبری سمند چقدر است؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص میزان افزایش قیمت مواد اولیه خودروسازان بیان کرد طبق گزارش‌ها برای تولید خودرو سمند به 100 درصد آلومینیوم نیاز است که قیمت آلومینیوم از اسفند 94 تا آبان 97 حدود 426 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در همین بازه زمانی قیمت مواد پلیمری 370 درصد، ورق فولادی 277 درصد، مس 336 درصد، چدن 353 درصد، سرب 346 درصد، فولاد آلیاژی 225 درصد، دلار نرخ ارز مبادلاتی و نیمت 300 درصد افزایش پیدا کرده‌اند. به طور کلی ارزبری هر خودرو سمند با داخلی‌سازی بالا حدود 1550 تا 2 هزار یورو است. وی افزود با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه از اسفند 94 تا آبان 97 به میزان چشمگیری رشد داشته است، شورای رقابت قیمت خودرو را فقط 12.5 درصد افزایش داده بود.

روش فروش فوری خودروسازان صحیح نبود

احمد نعمت‌بخش در خصوص فروش فوری دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا عنوان کرد امیدوارم این خودروسازان بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. مقرر شده است این دو خودروساز فقط 20 درصد از تولیدات را به صورت فروش فوری به مشتریان عرضه کنند و می‌بایست 80 درصد را برای تعهدات معوقه در نظر بگیرند، اما متاسفانه در این خصوص به خوبی اقدام نکرده‌اند. من از این روش انتقاد دارم چرا که می‌بایست تحویل فوری در حاشیه بازار و توسط هیئت‌مدیره شرکت‌ها تعیین شود؛‌ یعنی برای شرکتی مانند سایپا که روزانه 2 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند، 20 درصد برای تحویل فوری برابر با 400 دستگاه است، هنگامی که قیمت پراید مثلا 45 میلیون تومان است، هیئت‌مدیره و کارخانه باید آن را 44 میلیون تومان بفروشند تا خریداران واقعی به خرید خودرو ترغیب شوند.

روند تولید خودرو در سال 98

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این سوال که آیا در سال 98 میزان تولید خودروسازان به 1.5 میلیون دستگاه می‌رسد یا خیر گفت قدرت خرید مشتریان نسبت به قیمت‌های فعلی برابر نیست و به همین دلیل می‌بایست از لحاظ اقتصادی میزان قدرت خرید مردم را افزایش داد. همچنین می‌توان با فعال شدن شرکت‌های لیزینگ و ارائه تسهیلات ارزان قیمت از سوی بانک‌ها میزان قدرت مردم را افزایش داد. البته باید خروج خودروهای فرسوده را از کلانشهرها به صورت جدی پیگیری کنیم؛ چراکه آلایندگی این خودروها بیشتر است و عرضه خودروهای جدید و یورو 4 می‌تواند میزان آلایندگی را کاهش دهد. وی خاطرنشان کرد با تامین قطعات، خودروسازان می‌توانند میزان تولیدات را افزایش دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. اره تو نمیری 38 تومن تمام میشه بعد میدنش 40 تومن بیچاره ها سودی نمیکنن
    ما خر ک نیستیم

  2. ماشین سال ۱۹۸۶ به قیمت سال ۲۰۱۹.

  3. اولا کاملا دروغه محضه این قیمت تمام شده دویوما: اگه هم این قیمت میسازین واقعا خاک بر سرتون با اون ماشین ساخنتون واقعا هنر مبخواد یه اینطور فاجعه ای

  4. مثل چی دروغ میگن،
    قیمت تموم شده پراید در سال 97 دقت کنید در سال 97 حدود یک میلیون و صد هزار تومن هست.این حرفی که دارم میزنم با سند دارم میگم.


    • به نظر منم قیمت تمام شده کمتر از این مقداری است که اعلام کردند ولی دیگه یک میلیون صد هزار تومن که نیست
      الان با یک میلیون صد هزار تومان به زور میشه چهار تا تایر داخلی خرید(البته به احتمال زیاد دارید شوخی میکنید)

      به نظر من قیمت تمام شده پراید حدود 25 میلیون تا 30 میلیون است (این عدد کاملا حدس و گمان است و ممکن است کاملا اشتباه باشد)

      متاسفانه وضعیت خودرو سازی کشور اصلا خوب نیست و اگر در گذشته سعی میشد که به خودرو ساز ها فشار بیارن تا محصولات با کیفیت تر و داخلی تری تولید کنند الان وضعیت این نبود
      ‌متاسفانه اکنون انحصار نیز در بازار ایجاد شده است

    • داداش دیگه چرت نگو خوب 🤣

    • دیگه یه چیزی بگو که بگنجه.دیگرانو چی فرض کردی؟ سند هم داری. با یک میلیون و صد الان یه دوچرخه دست دوم میدن؟
      اینجور حرفا، فرقی با حرفای سایپا نداره.