آیفون تقلبی

اپل طعمه کلاهبرداران؛ تعمیر هزاران آیفون تقلبی از سوی این کمپانی!

کمپانی اپل بی‌خبر از اینکه طعمه‌ یک کلاهبرداری قرار گرفته است؛ بیش از هزار گوشی آیفون تقلبی را تعویض یا تعمیر کرد و به کلاهبرداران تحویل داد. این ماجرا که از چین هدایت می‌شد، برای کوپرتینونشین‌ها نزدیک به یک میلیون دلار هزینه برداشت.

وجود کالای تقلبی، برای هر برند معبتری مشکل‌زا است؛ اما وقتی که پای محصولات اپل در میان باشد، این مشکل ابعاد بزرگ‌تری به خود می‌گیرد. زیرا عرضه و تقاضا برای گوشی های آیفون بسیار بالاست؛ به ویژه در آسیا که منشا تولید اکثر کالاهای تقلبی است.

حالا مشخص شده که دو دانشجوی چینی به اسامی «یانگ‌یانگ ژو» و «کوان جیانگ» در ایالت اورگان آمریکا، از سال 2017 هزاران آیفون تقلبی را برای تعمیر به اپل تحویل داده‌اند. بر اساس برآوردها، این کلاهبرداری هزینه‌ای بالغ بر 895 هزار دلار روی دست کمپانی کوپرتینویی گذاشته است.

این دو دانشجو، محموله‌ای از گوشی های آیفون تقلبی را از چین دریافت کردند. سپس با اعلام مشکل «روشن نشدن دستگاه‌ها» آن‌ها را از طریق آنلاین یا مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها، تحویل شرکت ‌دادند. در نهایت، گوشی های تحویل گرفته از اپل را به منبع اصلی در چین ‌فرستادند؛ کسی که سهم این دو را به حساب بانکی مادر جیانگ در آمریکا واریز می‌کرد.

آیفون تقلبی

ظاهرا اپل برخی از این گوشی ها را تعمیر و اکثر آن‌ها را با دستگاه‌های ریفربیش شده تعویض کرده است. در واقع این کمپانی بیش از 3 هزار آیفون تقلبی را دریافت کرد که از این تعداد، 1493 دستگاه را پس از سرویس‌دهی لازم (تعمیر یا تعویض) به درخواست‌کنندگان عودت داد. تا اینکه با توجه به حجم بالای آیفون های خراب، مشخص شد که یک جای کار می‌لنگد.

در تابستان 2017 واحد رسیدگی به تخلفات کمپانی هم وارد ماجرا شد و طی دوبار نامه‌نگاری، برای توقف این اقدامات با جیانگ اتمام حجت کرد. البته اپل پاسخی را از سوی او دریافت نکرد؛ احتمالا به دلیل اینکه اخطاریه‌ها به آدرس ثبت شده‌ی ژو ارسال شدند.

هنوز مشخص نیست که آیا خود اپل به راز ماجرا پی برد یا سازمان بنادر آمریکا که از بهار 2017، در حال تحقیق روی واردات انبوه آیفون از چین به داخل کشور بود؟

البته وکیل ژو از بیگناهی موکلش می‌گوید و مدعی است که او اطلاعی از تقلبی بودن آیفون های ارسالی از چین نداشت. جیانگ هم که به کلاه برداری و قاچاق دستگاه‌های تقلبی متهم شده، همین ادعا را مطرح کرده است. با توجه به اینکه گوشی های اصل تعویض شده توسط اپل به چین ارسال و احتمالا فروخته شده‌اند؛ باید دید این کمپانی چگونه قادر به جبران خسارت خود خواهد بود.