استانداردهای 85 گانه

تکلیف استانداردهای 85 گانه صنعت خودرو چه شد؟

وضعیت استانداردهای 85 گانه صنعت خودرو به دلیل مشکلات تحریم و اقتصادی صنعت خودرو نامشخص است و احتمال دارد سازمان استاندارد برای اجرای این موارد به خودروسازان داخلی مهلت یکساله اختصاص دهد.

مدتی است که از تصویب استانداردهای 85 گانه جدید صنعت خودرو می‌گذرد و اخیرا نیز خودروسازان آن را برای تولید محصولات خود در نظر گرفته‌اند. در همین راستا نیز سازمان استاندارد به صورت ویژه‌ای بر اجرای دقیق آن تاکید داشته است، اما پس از شروع دور جدید تحریم‌های اقتصادی، سازمان استاندارد دیگر مانند سابق بر اجرای این استانداردها پافشاری نمی‌کند. البته رئیس سازمان استاندارد ایران در آذر سال 97 عنوان کرده بود هیچ یک از استانداردهای 85 گانه صنعت خودرو تغییر پیدا نمی‌کند، اما امیدواریم تحریم‌ها باعث نشود سازمان استاندارد در نظارت بر اجرای مصوبه‌های خود کوتاهی کند.

سرنوشت استانداردهای 85 گانه

میزان تاکیدهای سازمان استاندارد مبنی بر رعایت استانداردهای 85 گانه در محصولات تولید داخل کاهش پیدا کرده است، اما این سازمان بر رعایت استانداردهای 85 گانه برای خودروهای خارجی با وجود چالش‌ها و ممنوعیت واردات این خودروها همچنان پافشاری می‌کند. مسلم بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص رعایت استانداردهای 85 گانه عنوان کرد:

تعدادی از این استانداردها با استفاده از نشانگرها و سنسورها صورت می‌گیرد که ممکن است ماهیت ایمنی نداشته باشند، اما جزو استانداردهای 85 گانه به شمار می‌روند و برای اخذ تاییدیه خودروها این استانداردها ضروری هستند. از ابتدای سال 97 اگر یک خودرو خارجی حتی یکی از این استانداردهای 85 گانه را رعایت نکرده بود، ما تاییدیه آن را صادر نکرده‌ایم. هرچند استانداردهای خودروها با یکدیگر متفاوت است؛‌ برای مثال برای یک خودرو با کاربری ویژه 66 استاندارد در نظر گرفته می‌شود یا برای یک خودروی هیبریدی 160 استاندارد اجباری وجود دارد. از این رو 85 استاندارد اجباری بر اساس نوع خودرو متفاوت خواهد بود.

استانداردهای 85 گانه

این مقام مسئول در ادامه افزود استانداردهایی که با مواردی چون عابر پیاده یا ایمنی راننده و سرنشینان مرتبط باشد، جزو استانداردهای الزامی محسوب می‌شوند. سایر موارد چون کیسه هوا در زیر درپوش موتور و جلوی شیشه موتور، سیستم دوربین مدار 360 درجه و سیستم‌های پایداری الکترونیکی خودرو برای جلوگیری از واژگونی و لیز خوردن وسیله نقلیه نیز ضروری است. البته با توجه به اینکه چنین سیستم‌هایی به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز دارند و صنعت خودرو ایران در شرایط تحریم قرار دارد،‌ باید این حق را به خودروسازان داخلی بدهیم که تامین این سیستم‌ها دشوار است.

در استانداردها، بازیافت خودرو الزامی نیست

مسلم بیات در خصوص بازیافت خودرو بیان کرد موضوع بازیافت خودرو چند سالی است که جایگاه ویژه‌ای در استانداردهای بین‌المللی صنعت خودرو دارد. هرچند این موضوع تاکنون آنچنان که باید در سازمان استاندارد ایران به جایگاه ویژه خود نرسیده است و جزو استانداردهای الزامی محسوب نمی‌شود. البته اینکه به موضوع بازیافت خودرو توجه نمی‌شود به معنی انکار این موضوع نیست، اما تاکنون برنامه‌ای برای آن در نظر نگرفته‌اند.

استانداردهای 85 گانه

با توجه به گفته‌های مسلم بیات باید به مصاحبه وحید مرندی، سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد اشاره کنیم که مدتی قبل عنوان کرد در حال حاضر برای بازیافت خودرو برنامه دقیقی تعیین نشده است، اما انتظار می‌رود در آینده این موضوع نیز در دستور کار قرار بگیرد. در واقع این موضوع می‌بایست با همکاری وزارت صنعت و بخش‌های مربوطه بررسی شود؛ چراکه استانداردها همانند موجودات زنده می‌مانند که همواره در حال رشد هستند. به طور کلی نتیجه می‌گیریم با شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی صنعت خودرو کشور، ممکن است سازمان استاندارد به خودروسازان مهلت یکساله دیگری را اختصاص دهد تا محصولات آن‌ها طبق استانداردهای 85 گانه به بازار عرضه شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خخ استاندارد خندم میگیره