Voip

Voip چیست و چه امکاناتی دارد؟

Voip یا Voice Over IP به تکنولوژی انتقال صدا بر بستر شبکه گفته می‌شود که با نام تلفن اینترنتی نیز شناخته شده است. در این مقاله سعی داریم با تکنولوژی ویپ و مزایا و قابلیت‌های آن آشنا شویم.

انسان همواره به دنبال ابداع روش‌هایی برای ارتباط آسان‌تر و بهتر با دیگران است. امروزه با گسترش اینترنت و استفاده از رایانه‌های شخصی، شاهد ظهور فناوری‌های ارتباطی جدید با استفاده از اینترنت هستیم که یکی از آن‌ها ویپ (VoIP) است. Voip یا Voice Over Internet Protocol به تکنولوژی انتقال صدا بر بستر شبکه گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان تماس‌های تلفنی را بر بستر شبکه IP انجام داد. این تکنولوژی با نام IP تلفنی یا تلفن اینترنتی نیز شناخته می‌شود.

Voip

اکنون بیشتر شرکت‌های مخابراتی در حال تاسیس مراکز ویپ در سراسر جهان هستند و فروش سیستم‌های تلفنی VoIP روز به روز افزایش می‌یابد. ما در این مقاله می‌خواهیم نحوه کارکرد، مزایا و معایب این تکنولوژی را بررسی کنیم.

صوت یا صدای انسان سیگنالی از جنس آنالوگ است و در فناوری Voip برای انتقال صدا از طریق شبکه IP باید سیگنال صوت دیجیتالی شده و به دیتا تبدیل شوند. در مقابل پس از دریافت صدا، این عمل به صورت برعکس انجام شده و سیگنال دیجیتالی در مقصد به صدای آنالوگ تبدیل می‌شود و مخاطب آن را دریافت می‌کند. در تصویر زیر مراحل تبدیل صدای آنالوگ به دیجیتال و برعکس را مشاهده می‌کنید:

Voip Voip

چگونگی برقراری ارتباط

1. یکی از ساده‌ترین روش‌های برقراری ارتباط VoIP استفاده از ATA یا Analog Telephone Adaptor است. در این روش شما می‌توانید از تلفن‌های آنالوگ استاندارد فعلی خود استفاده کنید و به آسانی هندست استانداردتان را به ATA متصل کرده و سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنتان وصل کنید. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن شما می‌گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر شبکه تبدیل می‌کند.

2. یکی دیگر از روش‌های برقراری ارتباط ویپ، استفاده از IP Phone است. این تلفن‌ها به صورت built-in تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباط ویپ را دارند و مستقیما به روتر شما وصل می‌شوند و یک ورودی مقرون‌به‌صرفه و سریع به دنیای Voip را به وجود می‌آورند.

Voip

3. آسان‌ترین روش برقراری ارتباط ویپ، روش کامپیوتر به کامپیوتر است. نرم افزارهای متنوعی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای برقراری ارتباط Voip کامپیوتر به کامپیوتر استفاده کنید. در این روش معمولا باید مبلغی به عنوان هزینه ماهانه ISP بپردازید و به یک میکروفون، بلندگو، کارت صدای مناسب و ارتباط اینترنتی با سرعت مناسب نیاز خواهید داشت.

مزایای فناوری Voip

این تکنولوژی مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌ها، استفاده بهینه از پهنای باند، امکان ارسال با نرخ بیت‌های مختلف، امکان انتخاب کیفیت مکالمه و تعیین میزان هزینه از سوی کاربر اشاره کرد. البته با توجه به ماهیت شبکه IP، ریسک‌های امنیتی در این فناوری وجود دارد و به همین دلیل نباید ملاحظات امنیتی را نادیده گرفت. از سوی دیگر این فناوری به دلیل بهره بردن از بستر شبکه برای ارتباط تلفنی، هزینه سیم کشی مجزا را از بین می‌برد و در صورت جابجایی کاربر نیز دردسر سیم کشی در مکان جدید وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها برای انجام امور خود کنفرانس‌ها را بر بستر ویپ انجام می‌دهند و به این ترتیب هزینه برقراری ارتباطات تلفنی که با توجه به فواصل کاربران، بسیار زیاد هم هست حذف می‌شود. ادغام دستگاه تلفن با رایانه شخصی، گسترش آسان، مدیریت متمرکز، انجام آسان تغییرات، پیشرفت روزافزون و پویایی شبکه ویپ و پشتیبانی از تمام امکانات مخابراتی و ارائه خدمات جدید با هزینه بسیار کمتر از دیگر مزایایی Voip به شمار می‌روند.

قابلیت‌های Voip

فناوری VoIP قابلیت‌ها و امکانات متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. با توجه به ظرفیت سیستم تلفن راه‌اندازی شده، امکان ارائه شماره تلفن‌های داخلی به تعداد بالا وجود خواهد داشت.

2. با استفاده از این فناوری می‌توان برای کاربر پیام صوتی نیز گذاشت تا وی در زمان دلخواه بتواند Voicemail شما را دریافت کند و بشنود.

3. امکان ذخیره کردن تمامی مکالماتی که بر بستر ویپ انجام می‌شود، در سیستم شما وجود دارد.

4. با داشتن تلفن های نرم افزاری (SoftPhone) می‌توانید از لپ تاپ، رایانه یا موبایل خود به عنوان یک وسیله ارتباطی استفاده کنید و همچنین امکان دسترسی به داخلی‌های کاربران از طریق کامپیوتر وجود خواهد داشت.

Voip

5. می‌توانید فکس‌های دریافتی را به ایمیل ارسال کنید که این موضوع موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و کمک به محیط زیست می‌شود و دسترسی به فکس‌ها را نیز ساده‌تر می‌کند.

6. یکی دیگر از قابلیت‌های Voip ویژگی IVR یا Intractive Voice Response است. با این ویژگی، به عنوان مثال در هنگام تماس با سازمانی که دارای بخش‌های مختلف است، ابتدا پیامی برای مخاطب پخش و برای ارتباط با هر بخش شماره‌ای اعلام می‌شود و مخاطب می‌تواند با انتخاب شماره مرتبط با بخش مورد نظر تماس بگیرد.

7. قابلیت صف انتظار نیز در این تکنولوژی گنجانده شده که به این ترتیب در صورت اشغال بودن خط شما، تماس‌های مخاطبان از دست نمی‌رود و در صف انتظار قرار می‌گیرد تا به محض آزاد شدن خط، تماس کاربر با شما برقرار شود.

8. شما می‌توانید تمام تماس‌های بر بستر شبکه را در سیستم خود ذخیره کنید که این امر کمک شایانی به گزارش‌گیری و دستیابی به نحوه پاسخگویی و تعداد تماس‌ها می‌کند.

ویپ چه محدودیت‌هایی دارد؟

با وجود مزایای متعددی که فناوری Voip دارد، این تکنولوژی دارای محدودیت‌هایی هم هست. یکی از اصلی‌ترین مسائل مربوط به ویپ، موضوع کیفیت صدا در ارتباطات است. کیفیت بالای تماس در این تکنولوژی در گرو درست کار کردن عوامل مختلف است. به عنوان مثال ممکن است داده‌های صوتی با همان اولویت و کیفیتی که ارسال شده‌اند به مقصد نرسند و فشرده‌سازی و برگرداندن داده‌ها به حالت اولیه ممکن است باعث افت کیفیت صدا بشود.

همچنین سیستم‌های مبتنی بر Voip در صورت قطع جریان برق دچار آسیب می‌شوند. برای حل این مشکل از UPS استفاده می‌شود تا در صورت قطع برق، امکان برقراری تماس وجود داشته باشد. ریسک امنیتی و احتمال نفوذ هکرها در تماس های اینترنتی و استراق سمع از دیگر معایب این تکنولوژی محسوب می‌شود.

چگونه از سرویس خود محافظت کنیم؟

برای محافظت از سرویس خود لازم است چند نکته را رعایت کنید:

1. نرم افزارهای مربوطه را به‌روز نگه دارید.

2. از آنتی ویروس استفاده کرده و آنتی ویروس خود را به‌روز کنید.

3. از تنظیمات امنیتی مانند رمزنگاری استفاده کنید.

4. فایروال را در سیستم خود نصب و فعال کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. یک فیس تایم داشته باشین همه چی دارین

  2. گجت نبود این چیزا رو از کجا یاد میگرفتیم