آیفون XI اپل

آیفون XI اپل به لنز سوپر واید و ToF تجهیز خواهد شد

ظاهرا اپل قصد دارد مدل های 2019 آیفون را از لحاظ کیفیت دوربین، به جایگاه نخست بازگرداند. طبق تازه‌ترین اطلاعات، آیفون XI اپل (iPhone XI) یا همان آیفون 11 از لنز سوپر واید و سنسور ToF بهره خواهد برد.

در گذشته‌ای نه چندان دور، اپل پیشتاز صنعت گوشی‌سازی بود و تولیدکنندگان چینی، کارهای این کمپانی را کپی می‌کردند. اما دیگر این‌طور نیست؛ چرا که در دو سال گذشته، برخی از برندهای چینی ابتکار عمل را در بازار موبایل به دست گرفتند. مثلا مدتی است که گوشی های هواوی در زمینه کیفیت عکسبرداری، جایگاه نخست DxOmark را به خود اختصاص داده‌اند. پیشرفت و ابداعات چینی‌ها، کمپانی کوپرتینویی را نیز به بهتر شدن واداشته است و چه بسا این موضوع، در آیفون XI اپل جلوه‌گر شود.

احتمالا مهم‌ترین ویژگی نوآورانه آیفون ایکس آی را باید وجود لنزهای سوپر واید و ToF در دوربین عقب آن بدانیم. البته شرکت‌های چینی نظیر هواوی و شیائومی، پیش‌تر هم کارایی لنزهای فوق عریض را در محصولات خود به رخ کشیده بودند؛ اما انتظار می‌رود اپل برای متمایز کردن مدل‌ 2019 آیفون، لنز سوپر واید ویژه‌ای را در نظر داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های اخیر، آیفون XI اپل در پنل پشتی خود یک لنز زاویه باز معمولی، یک سنسور تلسکوپی با زوم دو برابر و یک لنز سوپر واید خواهد داشت. یک سنسور ToF را هم به این مجموعه دوربین اضافه کنید. با این اوصاف، چیدمان عمودی دوربین‌ها که در آیفون 10 دیده بودیم، به حالت مربعی شکل تغییر خواهد یافت. اما برتری دوربین‌های ToF نسبت به سنسورهای مبتنی بر نور ساختار یافته (structured light) چیست؟

  • سنسور ToF ساده‌تر است و در حالت تئوری، فقط یک ساطع کننده (لنز) نیاز دارد. در حالی که برای استفاده از تکنولوژی نور ساختار یافته، حداقل سه قطعه باید وجود داشته باشد (یک نورافکن، یک لنز شناساگر اینفرارد و یک پروژکتور نگاشت نقطه‌ای اینفرارد).
  • تکنولوژی ToF، زمان بازگشت نور را محاسبه می‌کند و در قیاس با فناوری structured light که مستلزم شناسایی تصویر است، دقت بالاتری دارد. همچنین بُرد موثر ToF بیشتر بوده و در فواصل دورتر نیز کارایی خواهد داشت.
  • سنسور ToF به طور مستقیم، مدت زمان بازگشت را محاسبه می‌کند؛ اما نور ساختار یافته ابتدا باید ثبت و سپس برای تشخیص فاصله، پردازش شود. بنابراین ToF ضمن حفظ منابع CPU، عملکرد سریع‌تری هم دارد.