قیمت خودروهای وارداتی

قیمت خودروهای وارداتی ترخیص نشده تا 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از احتمال افزایش قیمت خودروهای وارداتی تا 30 درصد خبر داد. البته تاکنون هیچ یک از این خودروها ترخیص نشده و وضعیت آن‌ها نامشخص است.

بسیاری از مشتریان به دلیل عدم تحویل خودروهای ثبت نام شده خود ناراضی هستند و مشکلات اقتصادی باعث شده است فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو نیز با مشکل مواجه شود. برای ترخیص خودروهای وارداتی اقدام‌های مختلفی انجام شده است که حتی با صدور مصوبه‌های متعدد نیز تاکنون هیچ‌یک از این خودروها ترخیص نشده‌اند.

عدم ترخیص خودروهای وارداتی

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص عنوان کرد تاکنون هیچ خودرویی در ارتباط با مصوبه 16 دی 97 هیئت دولت ترخیص نشده است. علاوه بر اینکه در سال گذشته هیچ خودرو وارداتی از گمرک آزاد نشده بلکه حدود 200 دستگاه خودرو نیز به دلیل داشتن پرونده قضایی توقیف شده است. مصوبه هیئت دولت برای ترخیص خودروهای وارداتی دارای مهلت 4 ماهه بوده است و تا 16 اردیبهشت 98 اعتبار دارد و مدت کمی از آن باقی مانده است. اگر ترخیص خودروها در مهلت تعیین شده انجام نشود مشخص نخواهد بود در ادامه چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

قیمت خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی در حال نابودی هستند

مهدی دادفر افزود البته در این رابطه همکاران ما به صورت مداوم در حال پیگیری این مشکل هستند تا موانع ترخیص خودروها باقی مانده در گمرک برطرف شود، اما در قسمت‌های مختلف مشکلاتی وجود دارد و فرایند اجرای این مصوبه‌ها پیچیده است. وی تاکید کرد خودروهایی که در گمرک باقی مانده‌اند به عنوان اموال و دارایی مردم محسوب می‌شود که به علت تصمیم‌های نادرست در حال نابودی هستند. از این رو شرکت‌ها می‌بایست این خودروها را ترخیص کرده و پس از بازسازی به مردم تحویل دهند. برخی از خودروها با مشکل مواجه شده‌اند و می‌بایست بر روی آن‌ها ترمیم رنگ و پولیش‌کاری صورت بگیرد. گفتنی است هزینه انبارداری روزانه بین 30 تا 90 هزار تومان است.

قیمت خودروهای وارداتی

ماجرای بخشنامه بانک مرکزی چه بود؟

بانک مرکزی با انتشار بخشنامه‌ای عنوان کرد نرخ محاسباتی در ارتباط با ارز مابه‌التفاوت طبق اسکناس سنا خواهد بود که مبلغ آن نیز 13 هزار و 300 تومان است. البته این مبلغ مابه‌التفاوت را می‌بایست مشتریان پرداخت کنند که مشتریان این موضوع را نمی‌پذیرند. اگر خریداران درخواست انصراف دهند، پرونده‌های زیادی ایجاد خواهد شد که چنین موضوعی شرکت‌های واردکننده خودرو را موظف می‌کند که علاوه بر پرداخت پول مشتریان، سود را نیز به مشتریان بپردازند و این امر برای شرکت‌ها مشکلی جدی خواهد بود.

افزایش قیمت خودروهای وارداتی

دادفر در خصوص تعیین قیمت خودروهای وارداتی بیان کرد هم‌اکنون قیمت خودروهای وارداتی دارای ثبات است و در حداکثر نرخ خود قرار دارد، اما نحوه ترخیص خودروهای وارداتی باقی مانده در گمرک بر قیمت این خودروها نیز تاثیرگذار خواهد بود. در واقع اگر ترخیص خودروها طبق نرخ موجود در سامانه سنا انجام شود، قیمت‌های بازار 20 تا 30 درصد افزایش پیدا می‌کند، اما اگر خودروها به صورت دستورالعمل‌های منطقی از گمرک ترخیص شوند، می‌توان از تنش‌های بازار جلوگیری کرد. به طور کلی امکان افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار وجود دارد.