باستان شناسی

8 کشف باستان شناسی اسرار آمیز که هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد

هر چند برای بسیاری از کشفیات باستان شناسی توضیحات قانع کننده ای وجود دارد، اما برخی از این کشفیات ماهیت هایی بشدت مرموز دارند و به راحتی نمی توان در خصوص آنها نظر دارد. در این نوشتار قصد داریم به 8 مورد از کشفیات برتر باستان شناسی با چنین رویکردی بپردازیم.

کشفیات باستان شناسی در شناخت انسان از گذشته خود بسیاری موفق عمل کرده است و هر یک از این کشفیات در واقع قطعه ای از یک پازل کلی را شکل می هند و بتدریج انسان را به فهم و درک کامل گذشته خود نزدیک می کنند. اما کشفیاتی هم وجود دارند که باستان شناسان نمی توانند در خصوص ماهیت آنها توضیحی قانع کننده ارائه دهند؛ اینکه آنها از کجا آمده و چگونه شکل گرفته اند.

هر چند صد ها مورد از چنین کشفیات بی پاسخ باستان شناسی  وجود دارد، اما در این فرصت کم تنها به 8 مورد از برترین آنها خواهیم پرداخت. بسیاری از معماهای تاریخ توسط باستان شناسان حل شده‌اند ولی برخی از آنها هنوز بی‌پاسخ باقی مانده‌اند.

 توپ‌های سنگی کاستاریکا

این گوی های کروی یکی از معماهای مرموزی هستند که هنوز هم سر به مهر باقی مانده است. این سنگ‌های غول‌پیکر همیشه مورد توجه باستان‌ شناسان و افراد عادی بوده‌اند، اما هنوز مشخص نیست این سنگ‌ها توسط چه کسانی و برای چه منظوری ساخته شده‌اند!

برخی از این گوی ها تنها چند سانتیمتر و برخی دیگر بیش از دو متر قطر دارند. وزن برخی از آنها به 16 تن هم می رسد. جنس آنها از گرانیت بوده و بین سال های 200 قبل از میلاد تا 1600 پس از میلاد ساخته شده اند.

این سنگ ها در ابتدا توسط کشاورزان کشف شدند و صافی و کروی بودن دقیق آنها کشاورزان را شگفت زده کرده بود. آیا این سنگ ها ساخته دست طبیعت هستند یا بومیان قرون گذشته آنها را تراش داده اند؟ هنوز هیچ کس براستی راز این سنگها را نمی داند.

آتلانتیس

همه شما به یقین و به صورت جسته گریخته اطلاعاتی در خصوص شهر گمشده آتلانتیس دارید. افلاطون معتقد است این شهر در سال 355 پیش از میلاد شکل گرفته است. جای این شهر هنوز مشخص نیست، اما برخی جزایر آزورس در اقیانوس اطلس را مکان شکل گیری این شهر می دانند. همچنین احتمال می رود لوکیشن آتلانتیس جایی در اسپانیای کنونی باشد. آیا این شهر واقعیت داشته است؟ در این صورت مکان آن کجا می توانسته است باشد؟ البته این مورد لیست ما هنوز کشف نشده اما داستان اسرارآمیز آن کافی باید تا در این مطلب قرار بگیرد.

استون هنج

استون هنج یکی از عجایب هفت گانه است که در اروپا قرار دارد و مشخص نیست چه کسی و به چه منظوری آن را ساخته است. این سنگ ها متعلق به 5 هزار سال پیش هستند و وزنی بین 4 تا 8 تن دارند. در دوران گذشته انسان های بسیاری مسافت های طولانی را طی می کردند تا به آنجا برسند، اما چرا؟

خطوط نازکا 

مجموعه‌ای از خطوط است که در صحرای نازکا ترسیم شده است. این دشت به پهنای هشتاد کیلومتر و بین شهرهاینازکا و پالیا در پرو گسترش داشته است. احتمال می رود این خطوط توسط فرهنگ نازکا و بین سالهای 200 پیش از میلاد و 700 میلادی خلق شده باشند. این خطوط در واقع مجموعه ای از عظیم ترین جئونقش ها هستند که تصاویر اشکال هندسی، حیوانات و گیاهان را نشان می دهند. تماشای این خطوط تنها از فراز زمین ممکن است. در سال 2011 یک ژئونقش جدید کشف شد که تصویر بریدن سر را ترسیم می کرد و احتمالا اشاره ای داشته به علاقه مردمان نازکا در بریدن سر دشمنان و به غنیمت بردن آنها.

اهرام بزرگ مصر

ستاره شناسی باستانی اسرار ساخت اهرام مصر را آشکار می‌کند!

اهرام مصر از جذاب ترین کشفیات باستان شناسی مرموز هستند. آنها را منابع نفرین، مرگ، آسیب های بزرگ و تله های مرموز می دانند. هنوز کسی نمی داند این اهرام چگونه ساخته شده اند، اهرامی که 4 هزار سال  دست نخورده باقی ماندند و صدها تن وزن دارند. تاکنون هیچ یک از نظریات مربوط به منشا اهرام به اثبات نرسیده است.

خط شبیب

خط شبیب در سال 1948 کشف شد. این اثر باستان شناسی در واقع یک دیوار سنگی بوده و 93 مایل امتداد دارد. معلوم نیست چه کسی و به چه منظوری این دیوار را ساخته است، اما احتمال می رود بین 312 قبل از میلاد تا 106 پس از میلاد ساخته شده باشد. یقینا هدف از ساخت آن جنگی و تدافعی نبوده است، زیرا دیوار آن کوتاه است، اما به احتمال قوی به عنوان یک مرز و یا در جهت نشانه گذاری استفاده داشته است.

دایره های بزرگ

دوایر بزرگ مجموعه ای از 12 دایره عظیم در کشور اردن است که ساختاری سنگی دارد و در واقع بین سوریه و اردن گسترده شده است. دایره های بزرگ کشفی باستان شناسی از سال 1920 بود، زمانیکه یک خلبان با پرواز بر فراز خاک اردن موفق به ثبت عکس هایی از این پدیده مرموز شد. در ابتدا کسی به این کشف توجه نکرد، اما پس از 60 سال به یک باره همه نگاه ها به سمت دوایر بزرگ معطوف شد. این سنگ ها تنها چند فوت ارتفاع دارند، اما پهنای آنها در مواردی به هزار و 200 متر می رسد. احتمال می رود این سنگ ها دارای قدمتی 2 هزار ساله باشند. هر چند برخی آنها را مکانی برای نگهداری حیوانات می دانند، اما شرایط این سنگ ها به گونه ای است که نمی توانسته اند حیوانات را در خود نگاه دارند.

غار آپتون چیمبر

این غار از کشفیات باستان شناسی در آمریکاست که در بوستون ماساچوست قرار دارد و دهانه ای 14 فوتی را دارا می باشد. بر دهانه آن یک سنگی عظیم قرار دارد و هر چند به نظر می رسد این غار با اهداف نجومی ساخته شده باشد، اما زمان ساخت آن به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست.

رازهای سر به مهر

در اینجا تنها به چند مورد از کشفیات باستان شناسی مرموز اشاره کردیم. به یقین در آینده نیز اقلام اسرار آمیزتری کشف خواهد شد که باز هم باستان شناسان پاسخی برای آنها ندارند. آیا به نظر شما همه این کشفیات دارای توضیحی منطقی هستند و روزی انسان برای همه آنها پاسخی مشخص و علمی ارائه خواهد داد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. خیلی برام جالب بود و اینکه کاش میشد ماهم دست به کار بشیم و برای پیدا کردن دلیل این سازه ها دلیلی بیان کنیم یا بازم چیزی کشف کنیم هرکی دوست داره لایک کنه

  2. من فکر میکنم استون هنج براز دعا کردن همچین چیزی بوده . . .

  3. مگر بعد ها اسنان ها کشف کننن چی شده

  4. اتلانتیس چیه گذاشتین؟ چیزی که وجود نداره

  5. چرا تصویری از درون غار نگذاشتین

  6. خوب اهرام مصر و که میگن فضایی ساختن

  7. ساتون هنج یه مدت میگفتن غول ها توش زندگی میرکدن