مکمل ها

مکمل ها فاقد تاثیرات مواد غذایی بر افزایش طول عمر هستند

تحقیقات جدید در خصوص تاثیر ویتامین ها و مواد معدنی بر بدن حامل دو خبر خوب و بد است. از یک سو ویتامین ها و مواد معدنی تاثیری مستقیمی بر طول عمر بیشتر دارند و از سوی دیگر تنها ویتامین های موجود در غذا دارای چنین تاثیر شگرفی هستد و مکمل ها در این خصوص نقشی ندارند.

بسیاری از افراد تمایل به مصرف مکمل های ویتامین دارند، اما تحقیقات جدید نشان داده که هر چند ویتامین و مواد معدنی بر طول عمر انسان تاثیر دارد، اما این تاثیر تنها شامل ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا می شود و مکمل ها فاقد چنین تاثیری هستند.

محققان آمریکایی در جریان تحقیقات خود در واقع بسیاری از طرفداران مکمل ها را ناامید کردند، زیرا تاثیر این مکمل ها بر طول عمر افراد رد شد. البته علاقمندان به مکمل ها با خبر ناگوارتری نیز مواجه شدند؛ اینکه مصرف بی رویه مکمل های غذایی می تواند بسیار خطر ناک نیز باشد.

این پژوهش تا جایی پیش رفته که تاکید دارد برخی مکمل ها مانند مکمل کلسیم در صورت مصرف بی رویه می توانند به سرطان و مرگ فرد مصرف کنند منتهی شود.

غذا در برابر مکمل ها

این تحقیق در خصوص ۲۷ هزار فرد بزرگسال آمریکایی در رده سنی ۲۰ به بالا به عمل آمد و دوره زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ را شامل شد. در این تحقیق مشخص گردید افرادی که مقدار مناسبی از ویتامین کا و منیزیم دریافت می کنند با ریسک های کمتری مواجه می شوند.

همچنین افرادی که دوزهای مناسبی از ویتامین ای و کا و نیز روی و مس را دریافت می کردند با خطرات کمتری از سوی بیماری های قلبی  و نیز مرگ مواجه می شدند. اما در این بین منبع این ویتامین ها و مواد معدنی بود که توجه پژوهشگران را به خود جلب کرد. در واقع آنها دریافتند تنها افرادی که این ترکیبات حیاتی را از غذا دریافت می کنند با خطرات کمتری مواجه می شوند و اگر منشا این ترکیبات مکمل ها باشند تاثیری بر سلامت فرد در زمینه طول عمر ندارند.

این تحقیق همچنین نشان داد که مصرف سطوح بالایی از مکمل ها مانند مکمل کلسیم و یا به تعبیر بهتر مصرف هزار میلیگرم کلسیم در روز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، اما کلسیم دریافتی از غذا تاثیری بر روی افزایش خطر ابتلا به سرطان نداشت.

محققان در نهایت اعلام کردند مصرف ویتامین ها و مواد معدنی با منشا غذایی خطر مرگ و ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، اما این تاثیر در خصوص مکمل ها وجود ندارد. با این وجود پژوهشگران همچنان با قطعیت در این خصوص صحبت نمی کنند، زیرا احتمال می دهند فاکتورهایی را در جریان تحقیق نادیده گرفته باشند و لذا بر انجام پژوهش های بیشتر اصرار دارند.

خطر مکمل ها

در جریان پژوهش های سال های گذشته نیز مشخص شده بود که مصرف مکمل می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردها را افزایش دهد. همچنین خطر مرگ و میر زنان ناشی از مصرف مکمل ها قبلا گوشزد شده بود. لذا محققان قبلا هم تاکیدات جدی بر تامین ویتامین و مواد معدنی از طریق غذا داشته اند. کما اینکه در غذا ترکیباتی مانند فیبر و یا مواد بیواکتیو وجود دارد که در مکمل ها یافت نمی شود.

در واقع غذاها حاوی مواد و ترکیبات مختلفی هستند که مکمل ها قادر نیستند آنها را در اختیار ما قرار دهند. پس خیلی نباید به فرایند استخراج مواد مغذی و جای دادن آن در یک قرص یا کپسول و یا شربت دلخوش کرد، زیرا تصوراتی که در خصوص اعجاز این مواد وجود دارد، وهمی بیش نیست.

البته این به معنای رد مصرف مکمل از سوی افراد نیست، زیرا بسیاری از انسان ها نمی توانند دسترسی کاملی به مواد و ترکیبات حیاتی مورد نیاز داشته باشند و در این صورت باید مکمل مصرف کنند. بطور مثال زنان باردار بسیاری وجود دارند که در دوران بارداری خود باید اسید فولیک را به شکل مکمل مصرف نمایند و یا اینکه با مصرف مکمل آهن مانع ازایجاد نقص های مختلف در جنین شوند.

همچنین انسان های بسیاری نیز وجود دارند که نسبت به برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین های حیاتی و یا مواد معدی آلرژی دارند و بر این اساس باید با مصرف مکمل ها نیاز خود را برطرف نمایند. این تحقیق تنها درصدد است تا تصورات غلط در خصوص تاثیر مکمل ها بر طول عمر را از بین ببرد. در مجموع محققان تاکید دارند که قبل از مصرف هر مکملی باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. فقط میوه و سبزیجات

  2. پس چرا استفاده میکنیم ما