گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

12 چیزی که باید از گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ بدانید

عرضه‌ی گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ (Samsung Galaxy Fold) رسما آغاز شده است. اما اگر شما قصد خرید این گوشی 2 هزار دلاری را دارید، بد نیست ابتدا نکاتی را در مورد آن بدانید.

گلکسی فولد سامسونگ، یک گوشی/تبلت از جنس آینده است که حالا ما آن را در اختیار داریم. سخت می‌توان باور کرد که فولد یک دستگاه واقعی است. آن یک رویای فناوری است که ما بیشتر چنین چیزی را در فیلم‌های علمی تخیلی دیده بودیم و حتی زمانی که سامسونگ آن را در معرض دید همگان قرار داد نیز تصور می‌کردیم فقط یک طرح اولیه باشد. اما نه؛ شرکت مخابراتی AT&T هم اکنون آن را با قیمت 2000 دلار پیش فروش کرده است و اگر توانایی پرداخت چنین مبلغی را دارید، می‌توانید آینده را در اختیار داشته باشید.

زمانی که سامسونگ برای نخستین بار از گلکسی فولد پرده برداشت چه اتفاقی افتاد؟ اول از همه، ما خیلی چیزها در موردش فهمیدیم. سامسونگ تنها یک نمونه‌ی اولیه را نشان ما داد که هیچ‌کسی نیز نتوانست آن را از نزدیک لمس کند، اما حالا این دیوایس در دستان ما قرار دارد. این بدان معناست که اگر قصد پیش‌خرید گوشی منعطف گلکسی فولد را دارید، این مقاله می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

گوشی منعطف گلکسی فولد

1- وسط نمایشگر واقعا چین‌دار می‌شود

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

هرچند در تصاویر تبلیغاتی که از گلکسی فولد منتشر می‌شود هیچ‌گونه چین خوردگی در صفحه دیده نمی‌شود، اما در واقعیت اینگونه نیست و درست وسط صفحه می‌توان یک چروک بزرگ از بالا تا پایین را دید.

ناامید شدید؟ در حالی که این چین خوردگی واضح است و شما با انگشتان دستتان نیز می‌توانید آن را لمس کنید، اما به هیچ عنوان چیزی نیست که بخواهد تجربه‌ی تماشای صفحه نمایش را خدشه‌دار کند. و از آنجایی که این یک گوشی بزرگ است و شما از آن اغلب برای تایپ کردن استفاده نمی‌کنید، پس حدس می‌زنیم که به مرور زمان به این نمایشگر چین‌دار عادت کنید.

2- این سنگین‌ترین گوشی هوشمندیست که ما تا به حال دیده‌ایم!

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

بعید می‌دانم تصور کنید گوشی منعطف گلکسی فولد چقدر بزرگ و سنگین است! در واقع وزن آن نزدیک 300 گرم است کهنشان می‌دهد چقدر سنگین‌تر از گوشی‌های معمولی بازار خواهد بود. بیایید مقایسه‌ی سریعی بین وزن آن با چند گوشی مطرح را انجام دهیم:

  • گلکسی فولد: 263 گرم
  • گلکسی اس 10 پلاس: 175 گرم
  • آیفون ایکس اس مکس: 208 گرم
  • پیکسل 3 ایکس ال: 184 گرم
  • وان پلاس 6 تی: 185 گرم

گلکسی فولد نه تنها سنگین است، بلکه بزرگ است و گویی دو گوشی را یکجا در دست گرفته‌اید. همین باعث شده به راحتی نتوان آن را در داخل جیب گذاشت.

3- باز کردن صفحه دو دست را می‌طلبد

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

جالب اینکه به همان اندازه که ساخت یک نمایشگر منعطف پیچیده است، مکانیزم استفاده از آن نیز پیچیده به نظر می‌رسد. ما در مورد لولای وسط دو نمایشگر صحبت می‌کنیم. خوشبختانه سامسونگ عملکرد خوبی را برای ساخت لولای گلکسی فولد داشته است، وقتی آن را می‌بندید، با یک زاویه‌ی 180 درجه آن باز می‌شود که احساس قابل اعتماد بودن و رضایت‌بخشی را به شما القا می‌کند.

4- اسکنر اثر انگشت یک دکمه برای فراخوانی بیکسبی نیز هست

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

از آنجایی که دو دست برای باز کردن گلکسی فولد لازم است، احتمال اینکه هنگام اینکار انگشتان دست شما به صورت اتفاقی به لبه‌های گوشی بخورد زیاد است. متاسفانه اسکنر اثر انگشت زیر دکمه‌ی بیکسبی قرار دارد و این بدان معناست که شاید زیاد به صورت تصادفی شما دستیار بیکسبی را فرا بخوانید.

خوشبختانه در تازه‌ترین نسخه‌ی رابط کاربری One UI، سامسونگ این امکان را به شما می‌دهد تا از بخش تنظیمات، عملکرد دکمه‌ی بیکسبی را تغییر دهید؛ پس خیلی راحت می‌توانید انتخاب کنید که بیکسبی با یک بار فشار یا دو بار فشار دادن این دکمه فعال شود. این یکی از راه حل‌هاییست که جلوی لمس تصادفی را می‌گیرد.

5- حاوی یک باتری در هر طرف است

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

گوشی منعطف گلکسی فولد به دو باتری مجهز است که یکی در سمت موبایلی و دیگری در آن سمت قرار دارد. وقتی این دو کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، شما می‌توانید ظرفیت کلی 4380 میلی‌آمپر ساعتی را در اختیار داشته باشید.

ما سوالات زیادی در مورد عمر باتری واقعی این گوشی داریم، چرا که نمایشگر بزرگ این گوشی/تبلت انرژی زیادی را می‌طلبد و این گوشی از باتری نظیر دیگر گوشی‌های استاندارد برخوردار است. تا زمانی که ما به طور کامل این گوشی را بررسی نکنیم نمی‌توانیم در مورد عمر باتری آن نظر بدهیم، با این حال امیدواریم که پاسخگوی کاربران حرفه‌ای باشد.

همچنین دو باتری این دیوایس، توسط لولای میانی به یکدیگر متصل می‌شوند که همین قضیه جایگزین کردن باتری را بسیار سخت می‌سازد.

6- نمایشگر اصلی پلاستیکی است

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

نمایشگر اصلی گلکس فولد 7.3 اینچی و مشابه همان پنل Super AMOLED به کار رفته در گوشی‌های سری گلکسی اس 10 است و این به معنای ظاهری زرق و برق دارد با سیاهی عمیق، کنتراست عالی و رنگ‌های زنده است.

با این حال چیزی که شما باید بدانید این است که نمایشگر فولد از پلاستیک است؛ بنابراین آسان‌تر خراش پیدا می‌کند. هرچند سامسونگ می‌گوید هنگامی که از این گوشی استفاده نمی‌کنید، آن را تا خواهید کرد و به همین ترتیب از خراش‌ها در امان می‌ماند.

7- نمایشگر جلویی بسیار باریک است

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

هرچند نمایشگر اصلی گوشی بزرگ و زیبا است، اما نمایشگر دوم کوچک بوده و خیلی مفید نیست. اندازه‌ی آن 4.6 اینچ است، اما خیلی باریک و بلند است و فضای واقعی نمایشگر به مراتب کوچکتر از آنچیزی خواهد بود که از یک گوشی مجهز به نمایشگر 4.6 اینچی انتظار دارید.

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

با این حال این صفحه نیز هیچ محدودیتی را برای شما به وجود نمی‌آورد و می‌توانید همه کاری که روی نمایشگر بزرگ‌تر انجام دهید را روی آن نیز انجام دهید. شاید بهتر بود سامسونگ این نمایشگر ثانویه را کمی بزرگ‌تر طراحی می‌کرد. حاشیه‌های زیادی در بالای نمایشگر قرار دارد که امیدواریم در نسل آینده‌ی گوشی منعطف گلکسی فولد بهبود پیدا کند.

8- بریدگی روی نمایشگر اصلی خیلی بزرگ است

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

بله در این نمایشگر هم ناچ یا همان بریدگی روی صفحه وجود دارد. این بریدگی روی نمایشگر دوم گوشی که کوچکتر است دیده می‌شود. هرچند فضای زیادی را اشغال کرده، اما به خاطر میزبانی از دو دوربین حضور آن ضروری به نظر می‌رسد.

اما آیا واقعا نیازی به حضور دوربین سلفی دوگانه روی نمایشگر این گوشی بود؟ شاید برای تصاویر سلفی واجب نباشد، اما برای ویدیوکنفرانس‌ها می‌تواند قابلیت جذابی باشد.

9- این گوشی با یک جفت هدفون بیسیم Galaxy Buds به صورت رایگان عرضه می‌شود

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

سامسونگ در داخل جعبه‌ی این گوشی یک جفت هدفون بیسیم Galaxy Buds را نیز قرار داده است. با توجه به 2 هزار دلاری بودن قیمت این گوشی، چنین تصمیمی عقلانی به نظر می‌رسد.

10- قابلیت Continuity عالی کار می‌کند

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

Continuity یکی از قابلیت‌های جذاب جدید روی گوشی منعطف گلکسی فولد است و به نظر می‌رسد سامسونگ سامسونگ برای جای دادن آن داخل پلتفرم اندروید، با گوگل همکاری‌هایی داشته است. این قابلیت شما را مطمئن می‌کند وقتی در حال کار روی یک اپلیکیشن در نمایشگر بزرگ هستید، اگر صفحه را ببندید، می‌تواند ادامه‌ی فعالیتتان را روی نمایشگر کوچک 4.6 اینچی دنبال کنید.

این قابلیت با تمام اپلیکیشن‌های سامسونگ و گوگل کار می‌کند، اما مطمئن نیستیم برنامه‌های سایر سازندگان را نیز پشتیبانی کند. هرچند در آینده این اتفاق می‌تواند در هر اپلیکیشن دیگری نیز رخ دهد.

11- در چهار رنگ عرضه خواهد شد

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

شما می‌توانید یکی از چهار نسخه‌ی فولد را خریداری کنید. این نسخه‌ها شامل نقره‌ای (Space Sliver)، مشکی (Cosmos Black)،‌ سبز (Martian Green) و آبی (Astro Blue) می‌شود. در دو مدل آخری نه تنها شما می‌توانید رنگ لولا را انتخاب کنید، بلکه هر رنگی روی قاب پشتی نقش ببندد، روی آن منعکس خواهد شد.

12- تعمیر؟

گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ

اما اگر نمایشگر شکست یا لولا عملکرد بدی داشت چه می‌شود؟ ما حتی نمی‌خواهیم در این مورد فکر کنیم، زیرا همه چیز به قدری پیچیده است که تعمیر پیچیده‌ای را نیز می‌طلبد. تصور کنید نیاز به تعویض باتری گوشی باشد، این کار به اندازه‌ی تغییر دادن سوخت‌ مورد نیاز یک خودرو سخت است!

بنابراین هرچند هنوز سیاست‌های سامسونگ برای تعمیر گوشی انعطاف پذیرش را نمی‌دانیم، اما تصور می‌کنیم آن بسیار گران قیمت باشد و همیشه امکان پذیر مباشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اینا رو باید سال بعد درست کنه

  2. – وسط نمایشگر واقعا چین‌دار می‌شود. یا بهتره بگین جر میخورد 🤣
    هچل هفت ترین چیزی که تا حالا ساخته شده 🤮