تحریم اپل

متن طرح دو فوریتی مجلس برای تحریم اپل منتشر شد

پس از اعمال محدودیت های اپل برای کاربران آی او اس در ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی برای تحریم اپل ارائه دادند که در ادامه جزئیات این طرح را بررسی می‌کنیم.

در ماه‌های اخیر اعمال محدودیت های اپل علیه کاربران ایرانی سیستم عامل آی او اس خبرساز شد. در حال حاضر کاربران ایرانی گوشی های آیفون برای دانلود اپلیکیشن های ایرانی با مشکل مواجه هستند و توسعه دهندگان داخلی نیز همواره به دنبال راه‌های جدیدتر برای عرضه اپلیکیشن‌های خود می‌گردند. پس از این ماجرا و به دنبال اتفاق‌های دیگری چون تروریستی خواندن سپاه، حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد مقابله با آمریکایی‌ها را دارند و در همین رابطه با پیشنهاد طرح دو فوریتی خواستار تحریم شرکت آمریکایی اپل ، سازنده گوشی های آیفون شدند.

طبق پیشنهاد نمایندگان مجلس، ورود محصولات اپل به داخل کشور ممنوع خواهد شد و وزارت ارتباطات نیز موظف است از رجیستری این محصولات جلوگیری کند. همچنین هرگونه تبلیغات برای محصولات اپل در داخل کشور ممنوع اعلام شده است. نکته قابل تامل در متن طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس این است که در این متن چند بار به جای شرکت اپل، شرکت آمریکایی آیفون! نوشته شده است. در ادامه، متن کامل طرح دو فوریتی تحریم اپل را بررسی می‌کنیم:

طرح دو فوریتی تحریم شرکت آمریکایی اپل

ایرانی‌ها در سال 1396 بیش از 1 میلیارد دلار گوشی آیفون خریداری کرده‌اند که این رقم در سال 97 تعداد اندکی کاهش داشته است. در صورت توقف رجیستری گوشی آیفون در کشور، سالانه حداقل رقمی بالغ بر 1 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضربه وارد خواهیم کرد. این رقم وقتی اهمیتش معلوم می‌شود که بدانیم در سال 2018 به دلیل کاهش خرید 5 میلیارد دلاری آیفون در چین، سهام شرکت اپل کاهش چشمگیری پیدا کرد.

اگر در کشور رجیستری گوشی آیفون را ممنوع کنیم، ضرر سالیانه آمریکا 1 میلیارد دلار خواهد بود و در طول چهار سال بیش از 4 میلیارد دلار ضرر مستقیم به دلیل اسقاط شدن حداقل 50 درصد آیفون های موجود نیز حداقل 1 میلیارد دلار شرکت آیفون متضرر خواهد شد که جمعا مبلغ 5 میلیارد دلار به این غول بزرگ ضربه خواهیم زد.

و مهم‌تر این که از هم‌پیمانان مهم ضد آمریکایی ایران که می‌توانند به ممنوعیت ثبت تلفن همراه (رجیستری) آیفون در آن کشورها امید بست می‌توان به کشورهایی مثل ونزوئلا 2.5 میلیون نفر، سوریه 310 هزار نفر، کوبا 500 هزار نفر، بولیوی 500 هزار نفر که جمعا حدود 4 میلیون گوشی که به این عدد می‌توان کشورهای اسلامی و مسلمان را نیز اضافه کرد. لذا طرح ذیل به صورت درخواست تقدیم می‌گردد.

ماده واحده:

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون از ثبت تلفن همراه (موسوم به رجیستری) گوشی های متعلق به شرکت آمریکایی آیفون خودداری نموده و ارائه هرگونه خدمات به این شرکت و شرکت‌های وابسته به آن‌ها و نمایندگی‌های آن ممنوع است. مسئولیت اجرای این قانون به عهده شخص وزیر می‌باشد.

تبصره 1: ورود و آزادسازی محصولات این شرکت ممنوع بوده و گمرک جمهوری اسلامی ایران مسئول اجرای این تبصره می‌باشد.

تبصره 2: تبلیغات محصولات این شرکت در داخل کشور ممنوع بوده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به نظارت مستمر بوده و کلیه دستگاه‌های موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی موظف به رعایت همکاری می‌باشند.

تبصره 3: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت سفارش محصولات این شرکت خودداری نموده و ممنوع اعلام می‌نماید.

تبصره 4: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تخصیص هرگونه ارز با هر قیمتی برای واردات محصولات این شرکت خودداری می‌نماید.

تبصره 5: وزارت خارجه جمهوری اسلامی مکلف است هماهنگی لازم را برای پیوستن امت اسلامی و کشورهای هم‌پیمان و همسایه به این تحریم به عمل آورد.

تبصره 6: بهره‌مندی مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری از محصولات این شرکت آمریکایی ممنوع اعلام می‌گردد.

تحریم اپل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. آقای شریعتمداری سردبیر کیهان هم مک بوک دارن دوت دارم ببینم ایشون چجوری تو این حماسه تاریخی شرکت میکنن

  2. اپل مگه به ایران واردات داره که با منع فروش و رجیستر نشدن ضرر کنه؟!
    کل محصولات اپل به صورت خورده فروشی و تیکه تیکه از هر جای دنیا وارد ایران میشه و خود اپل اصلا خبری از ورود محصولاتش به ایران نداره
    با این کارا اپل ضرر نمیبینه
    مردم سرکیسه میشن وبس

  3. چقدر مسخره این وضعیت مختص ب ایران نیست و همه جای دنیا داره اعمال میشه
    اصن مهم نیست کدوم کشوری قوانین اپل رو دور بزنی مسدود میشی خیلی واضحه
    اینا دنبال بهونه اند، نفس نفس میزنند

  4. ‌‌
    اگرچه هیچ کدوم از کشور هایی دیگری که نام برده شد با ایران در تحریم شرکت اپل همکاری نمیکنه

    اما همین که استفاده از محصولات شرکت اپل در ایران ممنوع بشه کافیه (البته میشه به جای ممنوعیت کامل یک تعرفه 200 تا 300 درصدی روی واردات محصولات شرکت اپل گذاشت)

    در کل این خبر باعث خوشحالی است

    امیدوارم مردم هم به این سطح از شعور و فرهنگ برسند که از محصولات شرکتی که به اون ها توهین میکنه استفاده نکنند

  5. انشاالله با خاک یکسان بشه اپل

  6. اوه اوه
    فردا جمع میکنه شرکتو

    باز کدوم کوته فکر زوال عقلی این طرحو پیشنهاد داده