کرم چاله

کرم چاله ها تونل زمان نیستند

بررسی‌های جدید دانشمندان حوزه نجوم نشان می‌دهد کرم چاله ها نمی‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای کوتاه کردن مسیر باشند و باورهایی نظیر تونل زمان صحت ندارد.

بسیاری از محققان حوزه نجوم بر این باورند که موضوع وجود کرم چاله‌ها (Wormholes) واقعیت دارد، اما آن‌ها نمی‌توانند وسیله‌ای برای کوتاه کردن زمان باشند. این ادعای دانشمندان برای علاقه‌مندان به داستان‌های علمی و تخیلی هم یک خبر خوب و هم یک خبر ناراحت‌کننده است. خبر خوب این است که در طول تاریخ از کرم چاله ها در حالت تئوریک و تجسمی به عنوان میان‌برهای فضا و مکان یاد می‌شود و آن‌ها را تونل زمان می‌دانند، اما خبر بد این است که نتایج محققان نشان می‌دهد کرم چاله‌ها شکی زیست‌پذیر از انتقال آنی نیستند.

کرم چاله

کرم چاله ها میان‌بر خوبی نیستند

دانیل جفریس، یکی از محققان دانشگاه هاروارد پس از بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که انتقال به واسطه کرم چاله ها از حالت مستقیم زمان‌بر است و در حقیقت انسان به کمک مسیر مستقیم سریع‌تر از مسیر کرم چاله به مقصد می‌رسد. آلبرت اینشتین در سال 1915 با بررسی‌های خود نشان داد که گرانش می‌تواند بر روی نور تاثیر بگذارد و نظریه گرانش خود را با نام نسبیت عام مطرح کرد. در همین رابطه جفریس با تجزیه و تحلیل نظریه شامل دو سیاه‌چاله روی سطح کوانتومی معروف به ER=ERP توانست به این مهم دست پیدا کند و نتایج بررسی‌های خود را در ماه قبل در جلسه انجمن فیزیک آمریکا مطرح کرد.

دانیل جفریس بر این باور است که از دید بیرونی سفر به واسطه کرم چاله ها به معنای انتقال از راه دور کوانتومی با استفاده از سیاه‌چاله‌های درهم‌تنیده محسوب می‌شود. چنین بررسی‌هایی می‌تواند به مباحثی چون گرانش کوانتومی و سایر مسائل حل نشده مربوط به آن کمک کند و به این سوال پاسخ دهد که نحوه عبور نور از سیاه چاله چگونه است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. سر کار نبودیم یادت نره اکتشافات بزرگ بعد از رد نظریه های قدیمی بوده یعنی باید یکی شروع کننده راه باشه این هم یه نظریه بود که رد شد ولی آخریش نیست

  2. اقا این چرتو پرتا چیه زمان مگه جسمه

  3. پس ینی بعد زمان نمیشه شکسته شه؟؟

  4. پس تا حالا سر کار بودیم