بررسی هواوی پی 30 پرو

بررسی هواوی پی 30 پرو ؛ دوربین شگفت انگیز، طراحی دوست داشتنی و قدرت

هواوی پی ۳۰ پرو (Huawei P30 Pro) اینجا در لابراتوار بررسی تخصصی گجت نیوز زیر ذره بین رفت تا ببینیم پرچم دار جدید هواوی چه حرفهایی برای گفتن دارد؛ یک گوشی قدرتمند با دوربینی شگفت انگیز و طراحی دوست داشتنی که واقعا خواستنی است. در ادامه و بررسی تخصصی هواوی P30 پرو با ما همراه باشید.

واژه P سری پی هواوی مخفف Photography یا همان عکاسی بوده و همان‌طور که از نامش مشخص است پرچمداران معرفی شده این سری به امکانات خوبی در زمینه تصویربرداری مجهز هستند. پی 30 پرو اولین دوربین چهارگانه را ندارد اما می‌توان آن را مجهزترین دوربین حال حاضر دنیای گوشی های موبایل دانست. شعار هواوی در مراسم رونمایی از خانواده پی ۳۰ در پاریس این بود که باید با پی ۳۰ پرو قوانین عکاسی را از نو نوشت. شما تصور کنید اگر از فاصله کانونی 16 میلی‌متر در لنز خیلی عریض تا 125 متر در لنز تله به همراه دوربین تی او اف همگی در یک گوشی و در جیب شما قرار داشته باشد قطعا هیچ صحنه‌ای از زندگی‌تان را از دست نخواهید داد. البته عملکرد پی سی پرو به دوربین ختم نمی‌شود بلکه در نمایشگر و سخت افزار و رابط کاربری هم سورپرایزهایی برای کاربران دارد. با ما همراه باشید تا بخش به بخش همه آنها را دقیقا مورد بررسی قرار بدهیم.

فهرست مطالب بررسی هواوی پی سی پرو

کاربران گرامی با کلیک بر روی هر بخش می‌توانید مطالب آن بخش را مطالعه بفرمایید.

مشخصات فنی

هواوی پی 30 پرو

توانایی هواوی پی ۳۰ پرو صرفا به دوربین آن بر نمی‌گردد و در تمامی جوانب یک پرچمدار همه کاره برای سال 2019 به حساب می‌آید. در پایین نگاهی به جدول مشخصات فنی آن می‌اندازیم.

جدول مشخصات فنی هواوی پی ۳۰ پرو

بدنهابعاد158×73.4×8.4 mm
وزن192 گرم
زبان طراحیشیشه در فریم جلو و عقب، آلومینیوم در فریم میانی
سیم کارتدو سیم کارته هیبریدی (سیم کارت دوم به جای درگاه کارت حافظه جانبی)
استاندارد Ip68 مقاومت به آب/گرد و غبار (تا ۲ متر به مدت 30 دقیقه)
نمایشگرنوعاولد، تاچ خازنی، 16 میلیون رنگ
ابعاد6.47 اینچ، 102.8 سانتی‌متر مربع (به صورت تقریبی پوشش 88.6 درصد نمایشگر نسبت به پنل جلویی)
HDR10
DCI-P3
پلتفرمسیستم عاملاندروید 9.0 (پای)،رابط کاربری EMUI 9.1
چیپستهای سیلیکون کایرین 980 (7نانومتر)
سی پی یو۸ هسته

2 هسته دارای سرعت 2.6 گیگاهرتز از نوع Cortex-A76

2 هسته دارای سرعت 1.9 گیگاهرتز از نوع Cortex-A76

4 هسته دارای سرعت 1.8 گیگاهرتز از نوع Cortex-A55

جی پی یو (پردازشگر گرافیکی)مالی جی 76 MP10
حافظهفضای کارت حافظهنانو مموری تا ظرفیت 256 گیگابایت در محل سیم کارت دوم
داخلی128 / 256 / 512 گیگبایت

و حافظه رم 6 یا 8 گیگابایت

دوربین اصلیدوربین چهارگانهسنسور اصلی 40 mpو f/1.6 با پشتیبانی از فوکوس خودکار (PDAF)، فوکوس خودکار لیزری و تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) و لنز 27 mm

سنسور فوق عریض  20 mp و f/2.2، پشتیبانی از فوکوس خودکار (PDAF) و فوکوس خودکار لیزری و لنز 16 mm

سنسور تله فوتو پریسکوپی 8 mp و f/3.4، پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)، فوکوس خودکار لیزری و تثبیت‌کنندگی نوری تصویر به همراه لنز 125 mm

سنسور چهارم از نوع ToF برای محاسبه فاصله اشیا تا دوربین و محاسبه عمق میدان در حالت پرتره

فلاش ال ای دی

فیلمبرداری 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری سوپر اسلوموشن در نرخ 960 فریم بر ثانیه با کاهش رزولوشن به اچ‌دی

دوربین سلفییک عدد32 mp و f/2.0

پشتیبانی از HDR

قابلیت فیلمبرداری فول اچ دی در نرخ 30 فریم بر ثانیه

صداعدم پشتیبانی از جک صوتی 3.5 mm

میکروفون اختصاصی با توانایی خنثی‌سازی نویز

تکنولوژی پخش صدای دالبی اتموس

راه های ارتباطیWLANوای فای 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
بلوتوثنسخه 5، A2DP, aptX HD, LE
جی پی اسدارد
ان اف سیدارد
درگاه مادون قرمزدارد
رادیوندارد
درگاه یو اس بی3.1، تایپ سی
سیستم های بیومتریک امنیتیحسگر اثر انگشتدرون نمایشگر از نوع اپتیکال، نسخه 5
تشخیص چهرهاستفاده از دوربین سلفی
باتریظرفیت4200 میلی آمپر ساعتی
نوع شارژشارژ سریع با پشتیبانی 40 وات (70٪ در 30 دقیقه)
شارژ وایرلسشارژ سریع 15 وات
شارژ معکوسدارد
سایر مواردرنگسفید مرواریدی، مشکی، آبی Aurora، آبی Twilight و قرمز  Sunrise
نسخه هاVOG-L29, VOG-L09, VOG-AL00, VOG-TL00, VOG-L04
قیمتدر حدود 880 یورو

طراحی

هواوی پی 30 پرو

پی ۳۰ پرو نسبت به نسل پیشین خود یعنی پی ۲۰ پرو با طراحی به‌روز شده عرضه شده است. لبه‌های خمیده در پنل جلو و عقب، نمایشگر کم حاشیه، به‌کارگیری حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و… از جمله تغییراتی است که در این نسخه مشاهده می‌کنیم

پی 30 پرو در 5 رنگ مشکی، سفید مرواریدی، آبی Aurora، آبی Twilight و قرمز Sunshine عرضه شده است که البته تمامی رنگ‌ها در اکثر کشورها موجود نخواهند بود.

هواوی پی 30 پرو

نگذارید ابعاد بزرگ  نمایشگر پی ۳۰ پرو شما را بترساند، چرا که به لطف نسبت بالای نمایشگر به پنل جلویی کار با آن به‌راحتی انجام می‌شود. هواوی در پی ۳۰ پرو دوربین سلفی را در ناچ قرار داده که خارج از انتظار ما بود؛ چرا که انتظار داشتیم مانند نمایشگر حاوی حفره دوربین یا Punch hole باشد. البته هواوی برای دستیابی به باریک‌ترین ناچ ممکن در پی ۳۰ پرو با به‌کارگیری تکنولوژی نمایشگر آکوستیک (Acoustic Display)، اسپیکر را به داخل نمایشگر فرستاده که به همین خاطر، صدا به صورت سرتاسری از زیر نمایشگر ایجاد می‌شود.

پی ۳۰ پرو کمی بلندتر و ضخیم‌تر از نسل قبلی خود طراحی شده است؛ اگرچه این تغییر خیلی میزان کمی است (0.5 میلی‌متر) و این تغییر ابعاد به سبب میزبانی پنل جلویی از سنسور دوربین سلفی بزرگ‌تر است.

این دستگاه مجهز به زبان طراحی ساندویچی شیشه در جلو و عقب و فریم فلزی در میانه بوده مانند اکثر پرچمداران امروزی، هر دو پنل جلو و عقب در حاشیه با خمیدگی به فریم میانی می‌رسند؛ مانند چیزی که در گلکسی اس‌های اخیر دیدیم که همین قضیه در عین شباهت، نگه داشتن گوشی را در دست خیلی راحت می‌کند. پنل پشتی بر خلاف لایه محافظ مقاوم به چربی به‌شدت جاذب اثر انگشت است.

فضای کارت حافظه همراه با خشاب سیم کارت در قسمت پایینی فریم میانی قرار گرفته و جنس قسمت بیرونی خشاب از فلز است. در حالی که نگه‌دارنده سیم کارت و کارت حافظه از جنس پلاستیک هستند. همچنین خشاب سیم کارت مجهز به یک نوار پلاستیکی قرمز رنگ برای جلوگیری از نفوذ آب است.

هواوی پی 30 پرو

هواوی پی ۳۰ پرو مجهز به باتری 4200 میلی‌آمپرساعتی است که جداسازی آن منتهی به باز کردن کل گوشی می‌شود و با این طراحی پی ۳۰ پرو به استاندارد آی پی 68 دست پیدا کرده است.

نمایشگر

هواوی پی 30 پرو

پی ۳۰ پرو مجهز به نمایشگر 6.47 اینچی با پنل اولد در رزولوشن 2340 در 1080 است. رزولوشن فول اچ دی (1080P) شاید کمی برای استاندارد یک پرچمدار 2019 پایین باشد اما با تراکم پیکسلی 400 پی پی آی تماشای محتوا بسیار شارپ و خوب است. نمایشگر پی ۳۰ پرو با اینکه سطجی براق دارد، با توانایی تولید روشنایی 600 نیت در محیط‌های روشن و 550 نیت در محیط‌های معمولی هیچ مشکلی در خوانش متون نداشت. همچنین به سبب پنل اولد سیاهی‌های عمیق، رنگ‌هایی دقیق و کنتراست خوب شما قطعا تجربه لذت‌بخشی در استفاده از نمایشگر این گوشی موبایل خواهید داشت.

هواوی پی 30 پرو

در کنار سایر تنظیمات نمایشگر شما همچنین می‌توانید رزولوشن،گرمای رنگی، تراز سفیدی و حالت محافظ چشم و نمایش و یا عدم نمایش ناچ را انتخاب کنید.

هواوی پی 30 پرو

هواوی در حالت پیش‌فرض نمایش AoD یا Always on Display را در پی ۳۰ پرو غیر فعال کرده است، اما شما می‌توانید نوتیفیکیشن اپ‌های سوم شخص را هم نمایان کنید. نمایشگر به سبب بهره‌مندی از پنل اولد، با تکنولوژی PWM) Pulse-width modulation) نور مورد نیاز آلویز آن را تامین می‌کند و به همین دلیل ممکن است تماشای آن برای بعضی از افراد خشکی چشم یا سر درد را به دنبال داشته باشد.

دوربین اصلی

هواوی پی 30 پرو

خیلی خب به قسمت هیجان‌انگیز و جنجالی پی ۳۰ پرو می‌رسیم. دوربین هواوی پی ۳۰ پرو چقدر خوب است؟

  • هواوی پی 30 پرو دارای سه دوربین در پشت است : دوربین اصلی 40 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 1.6 و ساختار پیکسلی RYYB به جای RGB. یک دوربین فوق عریض 20 مگاپیکسلی و یک دوربین 8 مگایپکسلی تله فوتو برای بزرگنمایی در تصویر.
  • دوربین 8 مگاپیکسلی برای دستیابی به بالاترین بزرگنمایی از ساختار پریسکوپ استفاده می‌کند. این گوشی بهترین تلفن هوشمند برای زوم کردن در عکس است.
  • همچنین می‌تواند در شب عکس‌های خارق‌العاده‌ای بگیرد، چرا که بیشترین میزان جذب نور را نسبت به هر چیزی که تا به حال دیدیم، دارد.

پی 30 پرو مجهزترین و همه‌کاره‌ترین دوربین را در بین گوشی‌های حال حاضر دارد؛ به نحوی که گوگل پیکسل ۳ را در عکاسی در شب هم از رده خارج کرده تا تبدیل به بهترین دوربین عکاسی از نظر گجت نیوز شود.

بهترین میزان بزرگنمایی که در گوشی‌های حاضر وجود دارد مختص پی 30 پرو است، یک لنز فوق عریض 16 میلی‌متری کار آمد و یک دوربین اصلی بسیار با کیفیت با گشودگی دیافراگم 1.6، لنز 28 میلی‌متری و سنسور قدرتمند 40 مگاپیکسلی که در اکثر مواقع بهترین انتخاب برای عکاسی است. حضور دوربین TOF یا Time of Flight به شما امکان تجربه ثبت بهترین عکس های پرتره را می‌دهد که تا به حال در گوشی های موبایل تجربه کرده‌اید. شرایط عکاسی شما هر چیزی که باشد، با این دوربین یا فاصله کانونی مناسب را خواهید داشت یا حالت عکاسی مناسب آن را در منوهای موجود می‌توانید انتخاب کنید.

هواوی پی 30 پرو

نمونه عکس گرفته شده با لنز واید

هواوی پی 30 پرو

عکس گرفته شده با لنز استاندارد

هواوی پی 30 پرو

عکس گرفته شده با HDR روشن

پی 30 پرو عملکرد مطلوبی در شرایط نوری کم دارد. در محیط‌های به شدت تاریک، حقیقا از حالت نایت سایت گوگل پیکسل ۳ نیز برتری دارد؛ چه از لحاظ توان ایزو (در حالت photo) چه در ترکیب کردن چند عکس در نوردهی‌های طولانی.

هواوی پی 30 پرو

نمونه عکس در حالت Night

برای عکاسی در طول روز، پی 30 پرو یک همه کاره عالی است. در اکثر شرایط نوری با نورسنجی‌های پیچیده کار را به خوبی انجام می‌دهد، البته گاهی هم در نورسنجی به مشکل خورده که با چند بار تلاش مجدد خروجی مطلوبی را به شما تحویل می‌دهد. فرقی نمی‌کند در حال عکاسی ماکرو از یک گل باشید یا در حالت عکاسی پرتره، مابقی عناصر در جلو عقب دوربین به خوبی تار شده و بوکه خوبی را ایجاد می‌کنند.

[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

هواوی پی 30 پرو هواوی پی 30 پرو

[/before-after]
نمونه عکس گرفته شده از آسمان در حالت روشن بودن AIنمونه عکس گرفته شده از آسمان در حالت خاموش بودن AI

 

جذاب‌ترین امکان به بزرگنمایی برمی‌گردد. لنز پریسکوپ آن از تکنولوژی با نام اپتیک خمیده استفاده می‌کند که سبب می‌شود تا لنز 125 میلی‌متری آن به همراه لرزش‌گیر تصویر تنها در قطر 8.4 میلی‌متری پی 30 پرو قرار بگیرد. حقیقتا به صورت تکنیکی هیچ زومی اینجا رخ نمی‌دهد (عناصر متحرک لنزی وجود ندارد، پس بزرگنمایی بین فاصله کانونی 24 تا 125 میلی‌متر شامل کراپ کردن تصویر می‌شود) و خروجی که در عکس‌های گرفته شده با لنز تله دریافت می‌کنید به جرات خوب است. قابلیت زوم هیبریدی (Hybrid) با بزرگنمایی 10 برابری هم دقیق و خوب است اما خروجی عکس‌های بزرگنمایی 50 برابری را می‌توان بلااستفاده خطاب کرد.

عکاسی در نور کم و عکاسی در شب

[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

هواوی پی 30 پرو هواوی پی 30 پرو

[/before-after]
نمونه عکس در حالت Nightنمونه عکس در حالت Photo

 

عکس‌هایی که مشاهده می‌کنید توان عکس‌برداری هواوی پی ۳۰ پرو در یک مکان بسیار کم نور است. عکس‌های بالا در حالت Night (سمت راست) و حالت Photo (سمت چپ) گرفته شده و برای ثبت آن از سه پایه استفاده نشده است.

زوم

زوم هیبرید (Hybrid) بزرگنمایی 10 برابری

اگر اهل اشتراک‌گذاری تصاویر ثبت شده خود در فضایی مانند اینستاگرام هستید قابلیت زوم هیبریدی با بزرگنمایی 10 برابر در پی 30 پرو یکی بهترین امکاناتی هست که می‌توان با کمک‌گیری از آن بهترین صحنه‌ها را در اطراف خود بدون به نزدیک شدن به سوژه ثبت کرد. در تصویر مقایسه‌ای زیر شما می‌توانید تفاوت ثبت سوژه را بین دوربین اصلی و زوم Hybrid ببینید.

[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

هواوی پی 30 پرو هواوی پی 30 پرو

[/before-after]
نمونه عکس با زوم 10 برابری هیبریدینمونه عکس با لنز استاندارد

بزرگنمایی 5 برابری

پر کاربردترین حالت زوم در پی 30 پرو حالت بزرگنمایی 5 برابری آن است. حضور لنز 125 میلی‌متری قرار گرفته در ساختار پریسکوپ است که چنین تصاویر شارپ و واضحی را ثبت می‌کند که می‌توانید در پایین چند نمونه از آن را ببینید. لرزش‌گیری به‌خوبی کار می‌کند و در حال حاضر هیچ گوشی چنین توان لرزش‌گیری را در این فاصله کانونی ندارد. اگرچه بهتر است از بزرگنمایی 50 برابری دوری کنید.

هواوی پی 30 پرو

نمونه عکس با لنز تله 5X

حالت پرتره / اپرچر

حسگر ToF پی 30 پرو، که از نور مادون قرمز برای کسب بیشترین اطلاعات عمق استفاده می‌کند، قطعا تاثیر به سزایی در حالت پرتره یا اپرچر دارد. تفاوت عمده این دو حالت را می‌توان به انتخاب دستی میزان گشودگی دیافراگم در حالت اپرچر و انتخاب هوشمندانه صورت در حالت پرتره دانست (که در همه مواقع به خوبی سوژه را از پشت زمینه جدا کرده است).

هواوی پی 30 پرو

نمونه عکس در حالت اپرچر

هواوی پی 30 پرو

نمونه عکس در حالت پرتره

حالت پرتره در اکثر شرایط نوری به خوبی عمل می‌کند، در یک نور طبیعی بوکه‌ای خوب خلق کرده و به خوبی اشیای سخت مانند مو، جزئیات لباس و انگشتان دست را از پشت زمینه جدا می‌کند. البته عالی عمل نمی‌کند و گاها ضعف‌هایی از آن دیده شده، ولی می‌توان بهترین خروجی در عکاسی پرتره را که تا به حال دیدیم به عکاسی پرتره پی ۳۰ پرو نسبت داد.

دوربین سلفی

هواوی پی 30 پرو

دوربین سلفی پی سی پرو مجهز به سنسور 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.0 هست و در ناچ قرار گرفته در پنل جلویی تک و تنها وظیفه‌های سنگینی را به دوش می‌کشد.

عملکرد آن در اکثر شرایط نوری مطلوب است. جداسازی سوژه از پشت زمینه ناامیدکننده و مصنوعی بوده اما روشن نگه داشتن چهره شما را در شرایط نوری سخت مانند چند نمونه زیر به خوبی انجام می‌دهد.

نمونه عکس های گرفته شده با دوربین سلفی

باتری

هواوی پی 30 پرو

پی ۳۰ پرو مجهز به باتری 4200 میلی‌آمپرساعتی بوده و طول عمر بسیار عالی به همراه دارد. هواوی ظرفیت باتری را نسبت به نسل پیشین یعنی پی ۲۰ پرو 200 mAh افزایش داده است. بر خلاف نمایشگر بزرگ‌تر عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل خود هم دارد. باتری در استفاده عادی تا 100 ساعت و در استفاده سنگین 7 ساعت و 22 دقیقه دوام آورد.

شارژر قدرتمند 40 واتی یکی از تجهیزات همراه خود گوشی است که می‌تواند 0 تا 70 درصد باتری را تنها در 30 دقیقه شارژ کند. همچنین هواوی پی ۳۰ پرو می‌تواند شارژ سریع وایرلس 15 واتی را پشتیبانی کند و با بهره‌گیری از شارژ معکوس می‌توانید دیگر گجت‌ها را شارژ کنید.

بنچمارک و عملکرد سخت افزاری

هواوی پی 30 پرو

مغز متفکر پی ۳۰ پرو چیپست های سیلیکون کایرین 980 بوده که پیش‌تر در میت ۲۰ پرو (Mate20 pro) و آنر ویو ۲۰ (Honor View 20) آن را دیده بودیم. کایرین ۹۸۰ 7 نانومتری بوده و از ترکیبی از هسته‌های کورتکس A76 و A55 تشکیل شده است. چیپ سوار بر سیستم (SoC) دارای دو هسته cortex A76 است که تا سرعت 2.6 Ghz می‌توانند افزایش توان داشته باشند و دو هسته دیگر که به سرعت 1.92 Ghz می‌رسند. 4 هسته دیگر شامل cortex A55 می‌شود که تا سرعت 1.8 Ghz افزایش می‌یابند. کایرین 980 همچنین به همراه پردازنده گرافیکی ARM Mali-G76 MP10 است. پی ۳۰ پرو از لحاظ ظرفیت رم در دو نسخه 6 یا 8 گیگابایتی عرضه می‌شود.

در هر صورت پی 30 پرو عملکرد عالی دارد و همیشه تجربه‌ای روان را در تست‌های ما داشت.

هواوی، پی سی پرو را در سه ظرفیت 128، 256 و 512 گیگابایت عرضه می‌کند. اگر چه مدل 512 در همه کشورها عرضه نخواهد شد. همچنین این نسخه کارت حافظه جانبی نانو مموری را پشتیبانی نمی‌کند، نانو مموری هم گران‌تر از میکرو اس دی است و هم اینکه در بازار ایران وجود ندارد.

عملکرد در اجرای بازی‌ها

کایرین 980 برای اجرای بازی‌ها بسیار کارآمد است، مانند نتایجی که در میت ۲۰ پرو و ویوو ۲۰ دریافت کردیم. در اجرای بازی‌های محبوببی مانند دنیای تانک ها (World of Tanks) یا بتل بی (Battle Bay) از نرخ 60 فریم پایین‌تر نیامد. اما در اجرای بازی مانند پابجی موبایل (pubg mobile) تنها به اجرای 30 فریم بر ثانیه رسید که از اجرای میت ۲۰ پرو روان‌تر بود. البته به نظر ما این اجرای نه چندان قوی از عدم سازگاری بازی با سخت افزار مخصوص هواوی است.

در رابط کاربری EMUI 9.1 شاهد معرفی GPU Turbo 2.0 بودیم که در بعضی از بازی‌ها عملکردی مطلوب‌تر را فراهم می‌کند. بیشترین تاثیر را در اجرای فورتنایت (Fortnite) دیدم.

به صورت کلی، به جز اجرای پابجی موبایل، هواوی پی ۳۰ پرو یک گوشی با سخت افزار قدرتمند و کارآمد است. نمایشگر کم حاشیه دید بزرگ و یک دستی به شما در اجرای بازی می‌دهد. اسپیکرها هم تجربه‌ای خوب را به همراه داشتند، در حالی که اسپیکر اصلی را در خیلی مواقع به اشتباه با دست خواهید پوشاند.

امکانات صدا و پخش موسیقی

هواوی پی 30 پرو

پی ۳۰ پرو مجهز به اسپیکر استریو نبوده اما اسپیکر اصلی در قسمت پایینی دستگاه با پشتیبانی دالبی اتموس صدایی رسا و با کیفیت را تولید می‌کند. شاید کمی صدای خروجی از پی ۳۰ پرو شفاف نباشد ولی به سبب حجم بالا شنیدن موسیقی با آن لذت‌بخش است.

در حین مکالمه بیشترین حجم تولید شده از اسپیکر قرار گرفته در زیر نمایشگر است. به صورت کلی تکنولوژی نمایشگر آکوستیک به خوبی کار خود را انجام می‌دهد و شما حتی به راحتی می‌توانید در محیط‌های شلوغ به مکالمه خود ادامه دهید.

سیستم عامل و رابط کاربری

هواوی پی 30 پرو

هواوی پی 30 پرو سوار بر سیستم عامل اندروید 9.0 پای (Pie) به همراه رابط کاربری اختصاصی هواوی EMUI 9.1 است. هواوی سال‌های زیادی بر روی رابط کاربری اختصاصی خود کار کرده است تا بتواند در آخرین پرچمدار خود تجربه‌ای روان و ساده از رابط کاربری را به ارمغان بیاورد.

بر خلاف افزایش جزئی شماره نسخه رابط کاربری، 9.1 همراه با تغییرات زیادی است. تمامی گوشی‌هایی که به این رابط کاربری به‌روز شوند با فایل سیستم جدیدی با نام EROFS روبه‌رو می‌شوند. فایل سیستم ERO قرار است که 3 برابر سرعت خوانش سریع‌تر، 10 درصد افزایش سرعت اجرای اپ‌ها و همچنین 20 درصد حجم اشغال شده فایل‌های سیستمی را کاهش دهد. پس با توجه به اینکه از لحاظ سخت افزاری تفاوتی با سری میت ۲۰ وجود ندارد، باید پی 30 پرو تر و فرض‌تر و فضای اشغال شده سیستمی سبک‌تری نسبت به قبل داشته باشد.

مابقی رابط کاربری مشابه میت 20، میت 20 پرو و میت 20 ایکس است. یکی از امکانات کلیدی دیگر EMUI 9.1 نسخه GPU TURBO 2.0 و نحوه قفل‌گذاری جدید بوده به همراه اشتراک‌گذاری بهتر که حالا می‌توانید مستقیم از گوشی اطلاعات را به کامپیوتر شخصی و یا چاپگر به صورت وایرلس ارسال کنید.

هایلایت‌های دیگر شامل همراه مسافرت یا Travel assitant تو Hivision و سلامت دیجیتال است که به شما اطلاعات دقیقی از نحوه و میزان مصرف گوشی‌تان می‌دهد و با آن می‌توان مصرف خود و کودکتان را محدود کنید. (در پایان مدت زمان مقرر شده نمایشگر سیاه و سفید شده و دسترسی به اکثر اپ‌های اضافی بسته می‌شود).

یکی دیگر از به‌روزرسانی‌های پی ۳۰ پرو حضور حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر است که از تکنولوژی اپتیکال بهره برده است. تنظیمات اولیه حسگر خیلی ساده است و نیاز به فشار کمتری برای خوانش اثر انگشت شما نسبت به میت ۲۰ پرو دارد. دقت بی نظیر بوده، در حالی که خوانش سریع‌تر از میت دارد. گرچه سریع‌ترین نیست ولی در استفاده روزمره به هیج عنوان مزاحم کار شما نخواهد شد.

قفل گشای صورت هم حضور دارد، اما تنها از دوربین جلویی گوشی استفاده می‌کند که بدین معناست امنیت پایین‌تری داشته و می‌توان آن را با یک عکس گول زد. گرچه خیلی سریع عمل می‌کند اما از آنجا که امنیت حرف اول را در استفاده از گوشی های همراه می‌زند پیشنهاد می‌کنیم خیلی از این امکان استفاده نکنید.

اگر طرفدار ناچ قطره‌ای قرار گرفته در پی ۳۰ پرو نیستید می‌توانید در قسمت تنظیمات نمایشگر ناچ را مخفی یا آن را به حال خود بگذارید، اما از آنجا که پی ۳۰ دارای یکی از باریک‌ترین ناچ‌های ممکن است انتظار می‌رود کمتر کسی آن را مخفی کند.

گسچرهای قرار گرفته مشابه آیفون است. به بالا سوایپ کنید به صفحه هوم می‌روید، سوایپ از چپ و راست یک مرحله شما را به عقب بر می‌گرداند و سوایپ به بالا و نگه داشتن آن شما را به تسک سوییچر (Task Switcher) می‌برد. گوشی در حالت پیش‌فرض با نوار ناوبری اندروید عرضه شده که ‌می‌توانید به دلخواه آن را در بخش تنظیمات نمایشگر تغییر دهید.

در حالت پیش‌فرض در EMUI 9 یک پوسته دارد و خبری از اپ دراور نیست اما اگر از آن دسته از کاربرانی باشید که تمایل به استفاده از اپ دراور دارند می‌توانید به بخش تنظیمات نمایشگر رفته و آن را فعال کنید.

EMUI دارای لاک اسکرین مجله‌ای است و مانند همیشه مابین تعدادی عکس با هر بار خاموش و روشن کردن نمایشگر تغییر می‌کند. در کنار شخصی‌سازی خوب رابط کاربری هواوی امکانات خوبی هم خواهید داشت؛ مانند چرخش هوشمند، Lift to wake و پشتیبانی از تم‌های متنوع. مولتی تسکینگ هم به راحتی انجام شده و با نگه داشتن کلید اپ‌های اخیر تقسیم‌کننده نمایشگر فعال می‌شود. زمانی که با دو اپ در حال کار کردن همزمان هستید می‌توانید نمایش ویدیویی را نیز در بالای صفحه داشته باشید.

از اپ Optimiser (که پیش از این با نام Phone manager شناخته می‌شد) می‌توانید به میانبرهای Storage cleanup، تنظیمات باتری، شماره‌های بلاک شده، Mobile data usage و اسکنر ویروس بروید.

هواوی برنامه اجرای موسیقی مخصوص خود را دارد، همچنین برنامه سلامتی هواوی با برنامه Google Fit همگام‌سازی شده است. یک اپ مدیریت فایل‌ها و اپ نوت‌برداری نیز موجود است. اگر از هیچ کدام از اپ‌ها راضی نبودید دستتان برای دانلود اپ از گوگل پلی استور همیشه باز است. همچنین هوش مصنوعی به کار رفته در گالری بهبود یافته و می‌تواند های لایت‌های روزانه شما را به نمایش در بیاورد و اگر راضی نبودید می‌توانید آن را تغییر دهید. هواوی پی ۳۰ پرو فاقد رادیو است.

در نهایت، هواوی پی ۳۰ پرو مجهز به فرستند مادون قرمز بوده که در حاشیه بالایی گوشی قرار گرفته و با اپ قرار گرفته در گوشی می‌توانید خیلی از لوازم منزلتان را گوشی‌تان به راحتی کنترل کنید.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی به‌روز، تنوع رنگی، مقاومت به نفوذ آب و گرد و غبار
  • نمایشگر اولد با ناچ بسیار کوچک
  • حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر سریع
  • طول عمر بالا و خوب باتری
  • عملکردی مطلوب و رده بالا
  • بهترین عملکرد دوربین در ثبت تصاویر در روز و شب
  • بزرگنمایی ۵ برابری اپتیکال بی رقیب
  • شارژ سریع

معایب

  • عدم حضور جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • عدم پشتیبانی از فیلمبرداری 60 فریم در رزلوشن 4K
  • عدم حضور اسپیکر استریو
  • فوکوس ثابت دوربین سلفی
  • کارت حافظه نانو مموری هواوی هنوز خیلی تا در مسیر درستی بیفتد فاصله دارد.

جمع‌بندی

هواوی پی 30 پرو

هواوی بار دیگر برگ برنده خود را رو کرد و کاری کرد که دیگر گوشی های موبایل باید به او برسند. از گذشته راه‌انداز دوربین های دوگانه بود سپس به سراغ ساختار جذاب دوربین سه گانه رفت و امروز با ساختار دوربین چهارگانه کامل‌ترین دوربین را در بین دیگر گوشی‌های حال حاضر سال 2019 دارد.

عکس‌های 10 مگاپیکسلی در شرایط نوری کم بی شک بهترین‌هایی هستند که این روزها می‌توانید پیدا کنید. دوربین فوق عریض آن حالا دارای فوکوس خودکار هست که همین امکان آن را به بهترین در این دسته تبدیل کرده است. عکس‌های پرتره با استفاده از دوربین تی او اف بهترین نتیجه‌ای که تا به جال در گوشی های موبایل دیده‌اید را به شما تحویل می‌دهد. اما اگر اهل عکاسی نیستید یا اطلاعات دقیقی از فن عکاسی ندارید قطعا برای تهیه یک عکس مناسب در شرایط نوری خاص کمی گشتن در منوهای دوربین عکاسی پی ۳۰ پرو برای شما گیج‌کننده خواهد بود.

اگر از دوربین‌ها بگذریم به طراحی به‌روز و سخت افزاری قدرتمند می‌رسیم. گرچه عملکرد سخت افزار آن کمی از دیگر پرچمداران رده بالای حال حاضر ضعیف‌تر بود اما به هیچ عنوان شما را در اجرای بهترین و سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌های روز دست تنها نمی‌گذارد.

به صورت خلاصه می‌توانیم پی ۳۰ پرو و دیگر پرچمداران رده بالای 2019 را با نمایشگرهای عظیمی که دارند کامپیوترهای جیبی قدرتمند بدانیم تا گوشی های موبایل؛ چرا که تقریبا می‌توان گفت دیگر نمی‌شوند با یک دست از تمامی امکانات آن بهره‌مند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

28 دیدگاه

  1. عالی ….
    چرا گوشیهای ال جی بررسی نمیکنید

  2. به نظر دیگه هیچی کم نداره

  3. من تجربه اش کردم بغیر از زوم دوربین و حالت شب دوربینش هیچ چیزی خاصی ندارد.

  4. تو حالت عکاسی تو شب،هیچکی به گرد پای گوگل پیکسل نمیرسه… .
    انقد پول گرفتین که حتی زیر بار حقیقت هم نمیرین… .
    عکاسی P30 Pro عالیه… .
    اما تو شب در حد گوگل پیکسل 3 نیست… .
    تعصبی نسخه بقیه رو نپیچ نویسنده محترم… .

  5. از وقتی امریکا اینو تحریم کرد قوی تر شد همش توطعه س

  6. هرچی باشه باید برند باشه ک نیست ب چ دردی میخوره وقتی بخای بفروشش پول نکنه

  7. به ایران اومده؟؟؟ چ قیمته

  8. لبه های خمیده ش خیلی جذابش کرده

  9. از زوم 40 برابریش چیزی نگفتین چرا

  10. وقتی همه چیو ده از ده گرفته چجوری عملکردش میشه 7

  11. با این لنز واید و … میشه یا فیلم فیلم برداری کرد بخدا

  12. کار هواوی سخت تر شده چون انتظارمون ازش رفته بالا تر

  13. من خودم اس 9 دارم و تا قبل این فک میکردم که برند هواوی خیلی مزخرفه
    الان به این نتیجه رسیدم ک نمیشه با یهدونه گوشی یه برندو قضاوت کرد واقعا گوشی خوبیه

  14. این که سه تا دوربین پشتش داره

  15. کی برسی ویدویی ازش میرید
    لطفا با اس ده مقایسه هم بزنید ازش

  16. گوشی بسیار جذابیه
    بابت برسی کامل ممنون

  17. دوربیناش تو حلقم دهن سامسونگ رو سرویس کرده