سیاره فراخورشیدی

سومین سیاره فراخورشیدی در سامانه کپلر-47 کشف شد

اخیرا محققان حوزه نجوم توانستند سومین سیاره فراخورشیدی را در سامانه کپلر-47 کشف کنند. ابعاد این سیاره مابین ابعاد سیاره زحل و نپتون است و دمای آن به حدود 169 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

سامانه کپلر-47 نوعی از یک سامانه ستاره‌ای دوتایی محسوب می‌شود. گفتنی است سامانه ستاره دوتایی به سامانه‌ای گفته می‌شود که در آن دو ستاره با فاصله‌ای نزدیک به یکدیگر قرار دارند و در مدار مرکزی مشترکی که خود به وجود می‌آورند، می‌چرخند. محققان بر این باورند که بسیاری از ستارگان قسمتی از یک سامانه حداقل دو ستاره‌ای هستند. سامانه کپلر-47 به دلیل اینکه در آن چندین سیاره وجود دارد، سامانه ستاره‌ای ویژه‌ای در میان سایر سامانه‌های ستاره‌ای کشف شده به شمار می‌رود. فاصله این سامانه با زمین حدود 3400 سال نوری است و برای نخستین بار در سال 2012 توسط تلسکوپ فضایی کپلر کشف شد.

سیاره فراخورشیدی

جزئیات کشف سومین سیاره فراخورشیدی

با توجه به اینکه سومین سیاره فراخورشیدی در سامانه کپلر-47 کشف شد، نام کپلر-47 دی (Kepler-47d) را برای آن انتخاب کردند. این سیاره دارای اندازه‌ای مابین سیاره زحل و نپتون است و از دو سیاره کپلر-47 بی و کپلر-47 سی که مدتی قبل در این سامانه کشف شده‌اند، بزرگ‌تر است. محققان دانشگاه سن‌دیگو آمریکا اعلام کردند دمای سومین سیاره فراخورشیدی حدود 169 درجه سانتی‌گراد است. این سیاره زمانی کشف شد که مدار هم‌محور آن به تدریج در حال تغییر بود. بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد، سومین سیاره فراخورشیدی میان سیاره نپتون و زحل قرار دارد. محققان برای شناسایی هر سه سیاره سامانه کپلر-47 از روش گذر (Transit) استفاده کرده‌اند؛ گذر یعنی زمانی که جرمی با ابعاد کوچک از مقابل قرص جرمی با ابعاد بزرگ در آسمان گذر می‌کند و چند محقق بتوانند این پدیده را از نقاط مناسب رصد کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. براووو ناسا جوووون
    🙂

  2. هیچ وقت پرسیدین چرا ۴۷؟ چرا ناسا اصرار داره روی این اعداد