شکستن قولنج گردن

شکستن قولنج گردن باعث فلج شدن یک زن در بریتانیا شد!

شکستن قولنج گردن یک زن بریتانیایی باعث فلج شدن او شد. کسانی که عادت به شکستن قولنج گردن دارند، بهتر است این عادت خطرناک را ترک کنند.

به تازگی یکی از کارآموزان جوان پزشکی بریتانیایی که قصد داشت گردن خود را حرکت دهد، به دلیل ترک خوردگی مهره گردن، فلج شد. بر اساس گزارش سایت خبری بریتانیا، ناتالی 23 ساله در شب چهارم مارس سال جاری میلادی (13 اسفند) و پس از تماشای یک فیلم، گردن خود را حرکت داد و با صدای بلندی مواجه شد. ناتالی چیزی در حدود 15 دقیقه بعد تصمیم گرفت تا به حمام برود، اما ناگهان متوجه شد که نمی‌تواند پای سمت چپ خود را حرکت دهد.

بر اساس اطلاعات موجود، او در تاریخ 5 مارس سال جاری میلادی (14 اسفند) به بیمارستان کالج لندن مراجعه کرد و پزشکان متوجه شدند که یکی از شریان‌های اصلی عروق خونی گردن ناتالی قطع شده است. بر اساس اعلام دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، هنگامی که یک فرد، گردن، پشت یا انگشتان خود را می‌شکند، صدایی که به گوش می‌رسد ناشی از حباب‌های نیتروژن داخل کپسول‌هایی‌ست که از مفاصل محافظت می‌کنند، همچنین امکان دارد ناشی از رباط‌هایی باشد که کشیده می‌شوند و مجددا به مکان اول باز می‌گردند.

شکستن قولنج گردن یا دست

دانشکده پزشکی جانز هاپکینز اظهار داشت:

معمولا شکستن قولنج گردن ضرری ندارد، اما اگر افراد، درد یا تورم را پس از شکستن قولنج تجربه کنند، امکان آسیب‌دیدگی و نیاز به مراقبت‌های پزشکی وجود دارد.

دکتر رابرت گلاتر (Robert Glatter)، یکی از پزشکان اورژانس فعال در بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک در ایمیل خطاب به Live Science بیان کرد:

به طور کلی باید از شکستن و دستکاری شدید مهره‌های گردن خودداری کرد، زیرا می‌تواند باعث شکستگی دیواره‌های عروق خونی شود که وظیفه ارسال خون به مغز را دارند. در صورتی که یک لخته خون در محل آسیب و پارگی عروق خونی شکل بگیرد و به سمت مغز حرکت کند، می‌تواند منجر به سکته مغزی شود؛ سکته ممکن است باعث ایجاد ضعف و از دست دادن حس در اندام‌ها شود، حتی در موارد شدید می‌تواند فلج شدن افراد را به دنبال داشته باشد.

او افزود:

شکستن قولنج گردن می‌تواند به اعصاب، رباط و استخوان‌ها آسیب برساند.

جالب است بدانید که ناتالی حتی سعی نکرد قولنج گردن خود را بشکند، او فقط گردن خود را حرکت داد و چنین اتفاقی افتاد. گزارش‌های خبری منتشرشده نشان‌دهنده توانایی جراحان جهت ترمیم شریان آسیب‌دیده ناتالی بودند، آن‌ها موفق شدند لخته خون را از بین ببرند. در حالی که انتظار می‌رفت لخته خون پس از عمل جراحی و به مرور زمان بدون ایجاد آسیب بیشتر از بین برود، اما فلج بودن ناتالی تا چند هفته بعد از عمل هم ادامه داشت. با گذشت یک ماه از زمان آغاز فیزیوتراپی، ناتالی موفق شد برخی از توانایی حرکتی اندام خود را به دست آورد، البته هنوز باید چند ماه از مراحل توانبخشی خود را بگذراند.

دکتر رابرت گلاتر اظهار داشت:

حقیقتا هیچ روش ایمنی برای شکستن قولنج گردن وجود ندارد. بهتر است از انجام چنین کاری خودداری کنید تا دچار هیچ عوارض احتمالی نشوید.