سلامت مغز

سلامت مغز خود را با مصرف 6 ماده غذایی تضمین کنید

آیا تاکنون به سلامت مغز خود فکر کرده‌اید؟ در این مقاله شما را با 6 ماده غذایی آشنا خواهیم کرد که سلامت مغز را تضمین می‌کنند.

کارشناسان زیادی معتقدند غذاهایی با ترکیبات آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند باعث سلامت مغز و حافظه شوند. همانطور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اعضای بدن که مرکز دستگاه عصبی هم است، مغز نام دارد و حفظ سلامت آن را می‌توان بسیار مهم توصیف کرد. در این مقاله قصد داریم تعدادی از مواد غذایی که در بهبود سلامت مغز نقش دارند را معرفی کنیم.

مواد غذایی تاثیرگذار بر روی سلامت مغز

1: گردو

سلامت مغز

ظاهر گردو را می‌توان به مغز تشبیه کرد، شاید طبیعت قصد دارد به ما بگوید که گردو تا چه اندازه برای سلامتی مفید است. یکی از مطالعات انجام‌شده در سال 2009 میلادی نشان داد رژیم‌های غذایی حاوی حداقل 2 درصد آجیل باعث معکوس شدن نشانه‌های پیری همانند توانایی عملکرد و پردازش اطلاعات در مغز موش‌های آزمایشگاهی می‌شود.

یکی دیگر از مطالعات انجام‌شده در سال 2010 میلادی که در کنفرانس بین المللی آلزایمر ارائه شد، نشان‌‌دهنده بهبود یادگیری، حافظه و هماهنگی حرکتی در موش‌های مبتلا به آلزایمر به دلیل مصرف گردو بود. اینطور که پیداست، گردو دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده که به عقیده برخی محققان، می‌تواند از آسیب دیدن به سلول‌های DNA توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند.

2: هویج

سلامت مغز

محققان بر این باورند که هویج دارای فواید زیادی برای چشم است و این در حالی‌ست که هویج تاثیرات زیادی بر روی عملکرد و سلامت مغز هم دارد. بر اساس نتایج یکی از آزمایش‌های انجام‌شده در سال 2010 میلادی که در مجله Nutrition منتشر شد، نشان داد که هویج دارای سطح بالایی از ترکیبات لوتئولین (Luteolin) بوده که می‌تواند کاهش قدرت حافظه ناشی از کهولت سن و التهاب مغز را کاهش دهد. در این مطالعه، التهاب مغز در موش‌هایی که به صورت روزانه 20 میلی‌گرم لوتئولین دریافت می‌کنند، کاهش یافت؛ محققان اعلام کردند که وضعیت حافظه موش‌ها با مصرف هویج به سطح حافظه موش‌های جوان، نزدیک شد. بر اساس اطلاعات موجود، روغن زیتون، فلفل و کرفس نیز دارای سطوح لوتئولین بالایی هستند.

3: توت (تمشک)

سلامت مغز

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که افزودن برخی از انواع توت‌ها به رژیم غذایی ممکن است موجب افزایش سلامت مغز و بهبود عملکرد حافظه شود. یکی از مطالعات انجام‌شده در سال 2010 میلادی که در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، نشان داد که تعدادی از سالمندان دچار مشکل حافظه با مصرف آبمیوه بلوبری جنگلی به صورت روزانه و طی یک دوره 12 هفته‌ای، موفق شدند یادگیری و عملکرد بهتر مغز را نسبت به سایر سالمندان به دست آورند؛ دانشمندان شاهد کاهش علائم افسردگی هم در این گروه بودند.

محققان در یکی از آزمایش‌های انجام‌شده در سال 2009 میلادی که نتایج آن در مجله تغذیه منتشر شد، متوجه شدند که بلوبری و توت فرنگی دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند یک نوع استرس در سلول‌های مرتبط با پیری را کاهش و قابلیت‌های مغز را افزایش دهند. محققان تعدادی موش را در یکی از مطالعات به مدت 6 ماه با رژیم های غذایی حاوی بلوبری و توت فرنگی (مجموعا 2 درصد از کل رژیم غذایی) نگه‌داری کردند و متوجه شدند که موش‌ها مهارت‌های حافظه بهتری پیدا کرده‌اند.

4: ماهی

سلامت مغز

اگر چه تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های روغن ماهی نمی‌تواند در کاهش بیماری آلزایمر مفید باشد، اما تعدادی از مطالعات هم وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف ماهی‌های غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند سرعت اختلالات شناختی ناشی از کهولت سن را کنترل کند.

یکی از مطالعات سال 2005 میلادی که نتایج آن در مجله Archives Of Neurology منتشر شد نشان می‌دهد افراد 65 سال که دو وعده ماهی در هر هفته به مدت 6 ماه مصرف می‌کنند از کاهش 13 درصدی احتمال مبتلا شدن به اختلالات شناختی ذهن برخوردار خواهند شد، این در حالی‌ست که افراد با مصرف یک وعده ماهی در هر هفته، فقط از 10 درصد کاهش عملکرد شناختی بهره‌مند خواهند شد. نتایج یکی دیگر از مطالعات سال 2010 میلادی که در مجله Neurology منتشر شد هم نشان می‌دهد ماهی‌هایی با ویتامین B12 نیز می‌توانند در برابر آلزایمر از افراد محافظت کنند.

5: قهوه و چای

سلامت مغز

مطالعات نشان می‌دهد که قهوه و چای از مهم‌ترین نوشیدنی‌هایی هستند که باعث بیداری شما در طول روز می‌شوند، همچنین ممکن است از بیماری آلزایمر و کاهش عملکرد شناختی جلوگیری کنند. یکی از مطالعاتی که در سال 2010 میلادی انجام شد و در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد، نشان می‌دهد محققان به برخی از موش‌های آزمایشگاهی که به صورت ژنتیکی برای توسعه بیماری آلزایمر طراحی شده‌اند، کافئین تزریق کردند و همین مسئله باعث شد که بیماری تحریک نشود یا رشد نکند؛ محققان اظهار داشتند که قهوه می‌تواند یک درمان مناسب برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر باشد.

چای تاثیرات محافظتی روی مغز دارد؛ بر اساس یکی از مطالعات سال 2010 میلادی که بر روی 716 نفر از بزرگسالان چینی بالای 55 سال انجام شد و در مجله تغذیه، بهداشت و پیری منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان چای به مراتب نسبت به سایر افرادی که چای نمی‌نوشند، توانستند امتیاز بالاتری در تست حافظه و پردازش اطلاعات به دست آورند.

6: اسفناج

سلامت مغز

قطعا مادرانتان، شما را به مصرف اسفناج توصیه می‌کنند و این به دلیل نصیحت‌هایی‌ست که در گذشته شنیده‌اند. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که مصرف سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل داشتن ویتامین‌های C و E می‌توانند در بهبود توانایی‌های شناختی موثر باشند. یکی از مطالعات سال 2000 میلادی نشان می‌دهد موش‌های آزمایشگاهی که رژیم غذایی آن‌ها دارای ویتامین E بود، چیزی در حدود 500 الی 900 درصد افزایش بافت مغز و عصب را در طول یک دوره 8 ماهه تجربه کردند، همچنین سطح بالایی از دوپامین (یکی از عوامل شادی) در مغز آزاد شد که جریان اطلاعات به بخش‌های مختلف مغز را کنترل می‌کند.

نتایج یکی دیگر از مطالعات سال 2000 میلادی که در مجله Brain Research منتشر شد، نشان می‌دهد که موش‌های سالخورده پس از مصرف رژیم های غذایی حاوی اسفناج، توت فرنگی . بلوبری با بهبود سلامت مغز و نقص‌های حرکتی مواجه شدند.