حذف تلگرام طلایی

آیا حذف تلگرام طلایی و هاتگرام توسط گوگل از گوشی کاربران به دلایل سیاسی است؟ (نظر سنجی)

حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از گوگل پلی استور و گوشی‌های کاربران حسابی خبرساز شده است. اما آیا این اپلیکیشن‌ها واقعا جاسوسی کاربران را می‌کنند یا گوگل این تصمیم را به خاطر مسائل سیاسی گرفته است؟ با شرکت در نظرسنجی گجت نیوز به این سوال پاسخ دهید.

نسخه های فارسی تلگرام پس از فیلتر شدن این پیام رسان محبوب در ایران همچنان به فعالیت خود ادامه دادند و توانستند کاربران زیادی را به خود جذب کنند. با این حال همواره حرف و حدیث‌های زیادی درباره این نسخه‌ها از جمله تلگرام طلایی و هاتگرام به گوش می‌رسید. برخی افراد از فعالیت این برنامه‌ها با وجود فیلتر شدن نسخه اصلی تلگرام ناراضی بودند و بارها خبرهایی در مورد فرصت دادن به آن‌ها برای مستقل شدن از تلگرام منتشر شد و برخی افراد نیز این برنامه‌ها را ناامن می‌دانستند و مدعی جاسوسی کردن آن‌ها بودند و از سرقت اطلاعات کاربران حرف می‌زدند.

این بحث‌ها ادامه داشت تا این که به تازگی گوگل به دلایل امنیتی اقدام به حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از فروشگاه پلی استور و سپس از گوشی‌های کاربران کرد. گوگل به کاربران هشدار داد که اپلیکیشن‌های تلگرام طلایی و هاتگرام، بدافزار هستند و از کاربران جاسوسی می‌کنند.
حذف تلگرام طلایی

حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از گوگل پلی استور و گوشی‌های کاربران واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. این اقدام به صحبت‌های مربوط به جاسوسی بودن این اپلیکیشن‌ها صحه گذاشت و حتی وزیر ارتباطات در نخستین واکنش خود در صفحه توییتری خود نوشت که از مدت‌ها قبل گفته بود نسخه های فارسی تلگرام امن نیستند. اما اگر وزیر ارتباطات و مسئولان می‌دانستند که این برنامه‌ها ناامن هستند پس چرا جلوی آن‌ها را نگرفتند و حتی شایعاتی درباره این که سرورهایی را به این نسخه‌ها اختصاص داده بودند نیز به گوش می‌رسد که البته این شایعه‌ها هیچوقت تایید نشدند.

با این حال به نظر می‌رسد ماجرا به همین سادگی‌ها هم نیست. اول از همه این که آیا حذف بدون اجازه تلگرام طلایی و هاتگرام از گوشی‌های کاربران اقدام درستی بود. قطعا این عمل نقض حریم خصوصی کاربران محسوب می‌شود. آیا بهتر نبود گوگل فقط در این باره به کاربران هشدار می‌داد و تصمیم‌گیری را به خود آن‌ها واگذار می‌کرد تا این که بدون اجازه و اطلاع کاربر اقدام به حذف این برنامه‌ها کند. موضوع دیگر این که اگر تلگرام طلایی، هاتگرام و دیگر نسخه‌های فارسی تلگرام برنامه‌های جاسوسی هستند چرا گوگل زودتر دست به کار نشد و بعد از این همه مدت یادش افتاده که باید جلوی آن‌ها را بگیرد.

واکنش وزیر ارتباطات به حذف تلگرام طلایی و هاتگرام

از سوی دیگر در خبرها داشتیم که گوگل برنامه‌های ایرانی دیگری را هم همزمان با تلگرام طلایی و هاتگرام از فروشگاه اپلیکیشن خود حذف کرده است. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین رابطه روز گذشته در توییتی نوشت:

گزارش سازمان فناوری اطلاعات حاکی از آن است که حذف برنامه های ایرانی در سیستم عامل اندروید صرفا محدود به پوسته‌های یک پیام رسان نبوده است، بلکه برخی برنامه‌های کسب و کارهای ایرانی را نیز در برگرفته است. تروریسم اقتصادی آمریکا در حال تسری به اقتصاد فضای مجازی است.

آذری جهرمی در حالی از تروریسم اقتصادی آمریکا سخن گفته که پیش از آن ناامن و جاسوسی بودن تلگرام طلایی و هاتگرام را تایید کرده بود و پس از حذف این برنامه‌ها نوشته بود:

در دی 96 گفتیم همه پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکز ملی فضای مجازی عمل کردیم. اکنون 127 پوسته غیر رسمی در کشور وجود دارد. با حذف دو تا از آن‌ها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تامین بودجه آن‌ها خواهند گفت یا روزه سکوت خواهند گرفت.

با این حال این سوال پیش می‌آید که اگر حذف تلگرام طلایی و هاتگرام به دلیل جاسوسی بودن آن‌ها بوده، پس چرا برخی کسب و کارهای ایرانی دیگر هم از گوگل پلی استور حذف شده است. اقدام گوگل این احتمال را می‌رساند که موضوع ناامن و جاسوسی بودن این اپلیکیشن‌ها مطرح نبوده و ممکن است یک اقدام سیاسی به دلیل افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا بوده باشد. پیش از این نیز شرکت اپل بارها اپلیکیشن‌های ایرانی را تحریم کرده بود و کسب و کارهای ایرانی از اپل استور حذف شده بودند. به این ترتیب ممکن است بار دیگر بحث تحریم در میان باشد و گوگل نیز رویه اپل را در پیش گرفته باشد.

حذف تلگرام طلایی

در پایان قصد داریم نظر شما را در این رابطه جویا شویم. به نظر شما حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از گوگل و گوشی‌های کاربران اقدام درستی بود؟ آیا گوگل واقعا دلش به حال کاربران ایرانی سوخته و اپلیکیشن‌های ناامن را بدون اجازه از گوشی‌های کاربران حذف کرده یا این هم یک تصمیم‌گیری سیاسی بوده است؟ با شرکت در نظرسنجی زیر و همچنین با کامنت گذاشتن در زیر این مطلب به ما بگویید که نظر شما در این باره چیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. حالا چرا گوگل دایه بهتر از مادر شده…حق نداره بی اجازه برنامه ایی رو حذف کنه..اصلا شاید من دلم بخواد از من جاسوسی بشه به گوگل پلی چه ربطی داره…به نظرم حتی اگه حق با گوگل پلی باشه نباید دماغش رو بکنه تو گوشی من و بببینه چه خبره و برنامه های گوشی منو حذف کنه…یاد آدم های فضول دور و برم میافتم که کله شون تو زندگی منه و برام نسخه می پیچنن و ادای شعور شون میشه…

  2. به نظرم نباید بی اجازه حذف میکرد باید هشداری چیزی میداد.حالا جالب اینه که تو کافه بازار هم دیگه نیست قبلا که دیدم نبود

  3. سلام
    بر خلاف نظر برخی دوستان که ندونسته تر و خشک رو یکی می کنن و حذف تلگرام طلایی و هاتگرام بحث سیاسی می دونن باید بگم که به عنوان برنامه نویسی که تقریبا این دو برنامه پوسته غیر رسمی تلگرام رو مهندسی معکوس و رمز گشایی کردم باید بگم که اینطور نیست و تقریبا تلگرام طلایی در حال نقض حریم خصوصی کاربران و جاسوسی از اطلاعاتشون بود اطلاعاتی که تلگرام طلایی از کاربر جمع آوری می کرد شامل موقعیت مکانی لحظه ای کاریر ، مخاطبین کاربر و پسورد دوم اکانت تلگرام کاربر و … و امکانات بدافزاری مثل حذف و یا اضافه کردن مخاطبی به لیست مخاطبین گوشی کاربر ، بررسی پیام های دریافتی کاربر و پردازش آن ها ، اضافه کردن امکانی که می تونن کد حذف اکانت کاربر رو که تلگرام وقتی درخواست حذف اکانت می دیم به اکانت تلگراممون می فرسته از روی گوشی کاربر بگیرن و اکانتش رو به طور کامل از تلگرام حذف کنن اگه بخوان .
    همچنین امکانی اضافه کرده بودن به برنامه تلگرام طلایی که هر وقت می خواستن در آینده کاربرهایی که برنامه تلگرام طلایی و تلگرام اصلی رو کنار هم نصب داشتن مجبور می کردند برای ادامه کار با برنامه تلگرام طلایی تلگرام اصلی یا هر برنامه ای که اونا می خواستن رو کاربر از روی گوشیش حذف کنه .
    و یا مثلا امکان بد افزاری دیگه ای که تلگرام طلایی اضافه کرده بود به راحتی با کنترل از طریق سرور بدون این که کاربرها اطلاع داشته باشن هر مخاطب تلگرام یا کانال یا گروه تلگرام رو با هر عنوانی مثل هرزنامه و … به شرکت تلگرام ریپورت می کرد که می تونست به راحتی منجر به بلاک شدن یا حذف شدن هر کانال یا گروه یا مخاطبی که تلگرام طلایی می خواست بشه .
    و امکانات بدافزاری و جاسوسی دیگه ای که گفتنشون طولانی میشه .

    در مورد دوستانی هم که سوال بود براشون چرا گوگل بعد از این همه مدت این نرم افزارها رو جاسوسی شناخته به خاطر این هست که اولا کسی یا کسانی باید این برنامه ها رو به گوگل برای بررسی و به عنوان مشکوک گزارش کنن و دوما در نسخه های قبلی این نرم افزار که بررسی و مهندسی معکوس کردم خیلی از این امکانات بدافزاری و جاسوسی وجود نداشت و به تدریج توی نسخه های اخر تلگرام طلایی اضافه شد که خوشبختانه گوگل به هر طریقی بود متوجه این موضوع شد و از حریم خصوصی کاربران محافظت کرد .

    برای بقیه دوستان برنامه نویس که مایل هستن سورس مهندسی معکوس شده تقریبا یکی از نسخه های اخری تلگرام طلایی رو بررسی کنن تا از صحت موارد گفته شده اطمینان پیدا کنن می تونن به سورس هایی مثل سورس زیر توی Github مراجعه کنن که بعضی از دوستان برنامه نویس لطف کردند و سورس مهندسی معکوس اون رو برای بررسی در دسترس عموم گذاشتند .

    https://github.com/alireza-ebrahimi/telegram-talaeii

  4. با سلام
    برای جلوگیری از حذف تلگرام طلایی ، به قسمت تنظیمات گوشی رفته،و فروشگاه گوگل پلی Google play store را غیر فعال کنید ، و سپس تلگرام طلایی را نصب کنید
    تا زمانی که فروشگاه گوگل پلی غیر فعال باشد تلگرام طلایی حذف نخواهد شد
    اطلا

  5. به نطر من ادقام هر دو مورد درسته البته من خودم به گزینه دو رای دادم چون هر دو مورد نبود
    در واقع باید بگیم در اینکه این اپ و بقیه اپ های ایرانی و تمام اپ هایی که به شکلی بجز خود گوگل پلی قابل نصب هستن مثل بازار و این چیزا همه دستکاری شده و جاسوسی هستن ولی شک نکنید بخاطر فشار های وارد شده به گوگل اومدن و پاکشون کردن گرنه این همه مدت داشت کارشو میکرد و کسی هم کاریش نداشت

    ولی در جاسوسی بودنش شما شک به دلتون راه ندید مگه موبوگرام نبود چطور قبول نکردن همکاری کنن هم فیلتر شد هم شرکتش از بین رفت حتما یک سری فرق هایی بین این دوتا هست دیگه.

  6. مگه تلگرام تو ایران فیلتر نشد پس چرا گوذاشتن تلگرام طلایی به کارش ادامه بده ؟ خوب معلومه به خاطر جاسوسی

    این اپلیکیشن از وی پی آن استفاده میکنند که وی پی آن این امکان رو بهش میده تا اطلاعات کاربران رو سیو کنه

  7. علت فیلتر نشدن تلگرام طلایی چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    مشخص هست که شما با دوستانتون صحبت می کردید و یک نسخه از صحبتتون در خدمت ساندیس خوران بود

    پس مشخص هست که هر دو اپلیکیشن رو خود ساندیس خوران حمایت می کردند.

    وگرنه دلیلی نداره که از حذفشون این قدر سرخورذه باشن و حرف های الکی بزنن

    یک ذره اگر عقلی واسه بعضی ها مونده باشه مشخص میشه که اگر اپلیکیشن تلگرام اصلی و یا واتس اپ رو از گوگل پلی و گوشی مردم حذف می کردند، ساندیس خوران خوشحال می شدند، نه ناراحت!!!!!!!!!

    به کار بردن کلمه سیاسی هم فقط ابراز وجود هست وگرنه مردم خیلی باهوش تر از این حرف ها هستند

    با سپاس

  8. اه اشتب رای دادم بله سیاسی هست ولی گوره بابای تلگرام

  9. به نظر من که این اقدام گوگل کاملا سیاسی است و اگر گوگل سعی داره جلوی بد افزار ها را بگیره بهتره اول از برنامه shareit شروع کنه ، برنامه ای که در حقیقت فقط باید به یک بخش(حافظه) دسترسی داشته باشد اما تا اجازه دسترسی به شش تا بخش دیگه را ندی نمیتونی از این برنامه استفاده کنی(دوربین،مخاطبین، مکان،میکروفون،تلفن،پیامک)

    در کل باید گفت مردمی که کوچکترین مسائل را نمیتونن درک کنن وضعیتشون همین میشه که الان داریم میبینیم
    ده تا کامنت داخل همین سایت مینویسن نه تاش غلط و چرت و پرت هست
    به یکیشون هم که میگی این مطلب که نوشتی اشتباهه به جای تشکر ، اول حرفت را قبول نمیکنن و دلایل الکی میارند و در آخر که میبینن هیچ دلیل منطقی ندارند بهت میگن ساندیس خور ، در واقع این افراد دارند در مقابل فهمیدن مقاومت میکنند

    جنبه بد این نظر سنجی اینه که حدود 70 درصد مردم توانایی تجزیه و تحلیل شرایط ندارند و انسان های بی منطقی هستند(شما بخوانید عوام مردم)

    اما جنبه خوب این نظر سنجی اینه که هنوز حدود سی درصد مردم منطق و توانایی تجزیه و تحلیل دارند که اینم جای خوشحالیه

    اینکه گوگل با چه اجازه ای حریم شخصی افراد را نقض میکنه و بدون اجازه اون ها این دو برنامه را حذف کرده و یا اصلا روی چه حسابی گفته این دو برنامه بدافزار هستند جای خود دارد
    (من که با چند تا از بهترین آنتی ویروسی ها و ضد بدافزارها این دو برنامه را چک کردم و هیچ مشکلی ندیدم)

    • خب باید گفت وقتی آدمهای مثلن آگاه این مملکت با پوزش مثل شما باشند خب دیگه اونوقت از عوام چه انتظاری باید داشت؟!
      در ابتدای نوشتت همچین منطقی و آگاهانه حرف زدی که گفتم مرحبا به چیز فهمیت و خوبه که هنوز هستند خیلیا که همه چیزو میفهمند و درک و تحلیل درستی از همه چیز دارند، اما وقتی خط اخر کامنتتو دیدم سرم از تعجب سوت کشید!!!
      برای تشخیص جاسوسی بودن یا نبودن این برنامه ها رفتی با آنتی ویروس چکشون کردی و فهمیدی مشکلی ندارند؟؟؟!! 😧😩
      پس یا چیزی از جاسوسی نمیدونی یا چیزی از نت و شبکه های مجازی و راههای جاسوسی!
      آقا میگن اینا جاسوسین چرا چون غیر از ارتباط با سرور اصلی خود تلگرام این وسط از یه مسیردیگه (سرورهای خودشون) اطلاعات رو عبور میدن تا از سد مسدود سازی تلگرام عبور کنند! طبیعتن حالا دیگه باید فهمیده باشی با این روش به کا اطلاعات چندین هزار نادانی که از اون برنامه ها استفاده میکردند دسترسی داشتن دیگه!!😐 حالا میشه بگی اون انتی ویروست چطور باید جاسوسی بودن این برنامه رو تشخیص میداد؟!!
      (و در آخر ضمنن بین جاسوسی و نرم افزار های مخرب و ویروس و کرم اینترنتی یه فرقهایی هست که بهتره از اوس حاج مش گوگل بپرسی دستت بیاد😀)
      اگر حالا متوجه شدی اینو واسه چهل نفر بفرست یه خبرخوب می‌شنوی، ضمنن یکی نفرستاد شصتش گیرکرد تو کیبوردش گردنش رگ به رگ شد 😂

      • خوب من در این متن اصلا نگفتم این دو برنامه جاسوسی میکنند یا نمیکنند بلکه گفتم این اقدام گوگل کاملا سیاسی است
        در مورد آنتی ویروس ها کاملا حق با شماست و نمیشود اطمینان حاصل کرد که این دو برنامه بدافزار نیستند و جاسوسی نمیکنند اما شما باید دقت کنید که این دو برنامه باید از سرور های مختلفی برای دور زدن فیلترینگ استفاده کنند(تا جایی که من میدونم) پس صرفا به این دلیل نمیشه گفت که این دو برنامه در جال جاسوسی هستند و دلیل قانع کننده ای هم نیست
        کامنتتون مفید بود برام ممنون

  10. همین که اپلیکیشن اصلی فیلتر میشه و چند تا نرم افزار دیگه همون کار نرم افزار اصلی رو بدون مشکل (فیلتر شدن) انجام میدن جواب همه سوالات رو میده

  11. صد در صد و کارشم درست بوده