دانگ فنگ اچ 30 کراس

دانگ فنگ اچ 30 کراس را به این دلایل نخرید

دانگ فنگ اچ 30 کراس (Dongfeng H30 Cross) یکی از خودروهای چینی مونتاژی شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود که طرفداران زیادی نیز دارد. در این مطلب 6 ایراد اصلی این خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دانگ فنگ اچ 30 کراس با تبلیغات گسترده از سوی ایران خودرو معرفی و در بازار خودرو کشور عرضه شد. به دلیل تبلیغات خوب ایران خودرو مرحله اول پیش فروش این خودرو در همان ساعات اولیه تکمیل ظرفیت شد. این خودرو در کنار مزایای خود دارای مشکلات متعددی است که مالکان این خودروها از این معایب گله‌مند هستند. در ادامه 6 ایراد بزرگ دانگ فنگ H30 کراس را بررسی خواهیم کرد که ممکن است بعد از آن شما از خرید این خودرو منصرف شوید.

معرفی دانگ فنگ اچ 30 کراس

نمی‌توان دانگ فنگ اچ 30 کراس را یک کراس اوور دانست. در واقع این خودرو در میان کلاس هاچ بک و استیشن قرار می‌گیرد. این خودرو از موتور شناخته شده TU5 برخوردار است. این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری می‌تواند قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر تولید کند. قدرت تولید شده توسط گیربکس اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طول دانگ فنگ اچ 30 کراس حدود 4351 میلی‌متر، عرض آن 1760 میلی‌متر و اتفاع این خودرو نیز 1528 میلی‌متر است. با توجه به فاصله بین دو محور 2610 میلی‌متری این خودرو در ردیف خودروهای سایز‌متوسط بازار ایران قرار می‌گیرد. در ادامه 6 عیب این خودرو را بررسی می‌کنیم.

1.‌ ضعیف بودن موتور نسبت به وزن اتاق

دانگ فنگ اچ 30 کراس

دانگ فنگ اچ 30 کراس از موتور شناخته شده TU5 بهره می‌برد که روی پژو 206 تیپ 5 نیز نصب شده است. این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپی می‌تواند قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متری تولید کند و با چنین مشخصاتی نمی‌توان آن را موتور ضعیفی دانست، اما این خودرو در رده قیمتی بالایی قرار دارد و نباید از یک موتور قدیمی بهره ببرد. از سویی این موتور بر روی خودرو 206 با توجه وزن کمی که دارد مناسب است، اما دانگ فنگ اچ 30 کراس نسبت به 206 حدود 200 کیلوگرم سنگین‌تر بوده و به همین دلیل توان موتور کاهش پیدا می‌کند.

2. وضعیت بد طراحی ظاهری

دانگ فنگ اچ 30 کراس

امروزه خودروسازان چینی طراحی جذاب و مدرنی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند و از این حیث پیشرفت چشمگیری را داشته‌اند، اما این موضوع برای دانگ فنگ اچ 30 کراس صدق نمی‌کند. هرچند جذاب بودن یا نبودن طراحی ظاهری خودرو می‌تواند یک موضوع سلیقه‌ای میان مشتریان باشد، اما بسیاری از افراد طراحی ظاهری این خودرو را مناسب نمی‌دانند. طراحی ظاهری این خودرو به دلیل وجود خطوط روی کاپوت، چراغ‌های جلو زیبا و جلوپنجره ساده در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد، اما طراحی بد این خودرو از بخش‌های کناری شروع می‌شود و نهایت فاجعه را در بخش‌های عقب شاهد هستیم. طراحان قصد داشتند با استفاده از کاورهای پلاستیکی مشکی روی گلگیرها و قسمت پایین درها طرحی شبیه کراس اوور ایجاد کنند، اما همین موضوع باعث بد جلوه داده شدن طراحی این خودرو شده است.

3. نامشخص بودن وضعیت ایمنی

دانگ فنگ اچ 30 کراس

امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته چون آمریکا و سایر کشورهای اروپایی قبل از عرضه یک خودرو در بازار می‌بایست مراحل تست ایمنی را گذرانده باشد و ایمنی آن توسط موسسه‌های معتبر ایمنی تایید شود که چنین موضوعی افزایش بیشتر ایمنی خودروها را به همراه دارد، اما در ایران در خصوص ایمنی خودروها نظارت درستی صورت نمی‌گیرد. برای مثال در خصوص خودرو دانگ فنگ اچ 30 کراس گزارش‌های مربوط به تست ایمنی وجود ندارد و این خودرو حتی در موسسه سی انکپ چین نیز بررسی نشده است. اینکه چگونه این خودرو بدون مشخص بودن وضعیت ایمنی در بازار عرضه می‌شود، سوالی است که بخش‌های نظارتی می‌بایست پاسخگو باشند.

4. کیفیت پایین کابین

دانگ فنگ اچ 30 کراس

کابین دانگ فنگ اچ 30 کراس از لحاظ طراحی زیبا و مدرن به نظر می‌رسد، اما متریال استفاده شده در آن به همراه کیفیت ساخت کابین در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. هرچند بزرگ و جادار بودن فضای کابین به آرامش سرنشینان کمک می‌کند، اما صندلی‌ها راحت نیستند و نشستن طولانی‌مدت خسته‌کننده خواهد بود. البته با توجه به ردیف قیمتی این خودرو، نمی‌توان چنین مواردی را ضعف‌های بزرگی محسوب کرد.

5. نامشخص بودن وضعیت استایل بدنه

دانگ فنگ اچ 30 کراس

شرکت چینی دانگ فنگ برای این خودرو نام اچ 30 کراس را انتخاب کرده است که امروزه خودروسازان چینی و حتی خودروسازان داخلی نیز از پسوند کراس استفاده می‌کنند. خودروسازان با افزودن کاورهای پلاستیکی در اطراف خودرو و افزایش اندک ارتفاع سیستم تعلیق، آن را یک کراس اوور معرفی می‌کنند اما این شرایط برای دانگ فنگ اچ 30 کراس رعایت نشده است؛ یعنی طراحان فقط کاورهای پلاستیکی را به‌ آن اضافه کرده‌اند و شاهد افزایش ارتفاع این خودرو نیستیم. با توجه به اینکه این خودرو در بازارهای جهانی عرضه نشد، نام آن نیز نامشخص است. در واقع معلوم نیست آن را هاچ بک، استیشن یا کراس اوور بنامیم. هرچند در تبلیغاتی که ایران خودرو برای آن انجام داد به واژه کراس تاکید کرده بود.

6. مشکلات دسترسی به قطعات یدکی

دانگ فنگ اچ 30 کراس

خودروهای چینی در بازار ایران با یک مشکل بزرگ مواجه‌اند که آن هم کمبود لوازم و قطعات یدکی است. گفتنی است با توجه به بهره‌مندی این خودرو از موتور TU5، مالکان آن برای قطعات موتوری مشکلی نخواهند داشت، اما برای دسترسی به لوازم بدنه، چراغ‌ها، قطعات و لوازم گیربکس با مشکل مواجه می‌شوند. برخی از مالکان این خودرو چینی عنوان کردند خودروی آن‌ها به دلیل نبود قطعات تا چند هفته نیز در نمایندگی مانده است. البته این خودرو توسط یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایران یعنی ایران خودرو تولید می‌شود و به همین دلیل انتظار می‌رود خدمات پس از فروش این خودرو در وضعیت بهتری قرار داشته باشد.

نتیجه‌گیری

دانگ فنگ اچ 30 کراس

دانگ فنگ اچ 30 کراس در بازار خودرو ایران جزو خودروهای ضعیف قرار نمی‌گیرد و حتی طرفداران زیادی نیز دارد، اما ایرادهایی که در این مطلب بیان شد ممکن است برای برخی از متقاضیان خودرو حائز اهمیت باشد و از خرید این خودرو منصرف شده باشند. اما اگر مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد برای شما مهم نبود، می‌توانید این خودرو را خریداری کنید و با این عیب‌ها نیز کنار بیایید.