داوینچی

کشف موی لئوناردو داوینچی شگفتی ساز شد

کشف چند تار مو که ادعا می شود متعلق به هنرمند و مخترع عصر رنسانس، لئوناردو داوینچی است، دنیای هنر و باستان شناسی را به هیجان آورده است.

اخیرا چند تار مو کشف شده است که ادعا می شود متعلق به لئوناردو داوینچی نقاش و مخترع مشهور است، اما این ادعا هنوز ثابت نشده و بسیاری از علاقمندان این هنرمند منتظر تایید و یا رد این خبر هستند.

این کشف متعلق به دو دانشمند ایتالیایی است که معتقدند رشته موهای یافت شده به لئوناردو داوینچی تعلق دارد. این دو در صدد هستند تا با آزمایش دی.ان.ای این موضوع را به اثبات برسانند.

اما بسیاری در این خصوص بدبین هستند، زیرا برآنند که مقبره این هنرمند در جریان انقلاب فرانسه ویران شده است و لذا آثاری از استخوان های داوینچی وجود ندارد که بتوان به آنها استناد کرد. همچنین فرد یا افرادی که بتوان تبار آنها را به داوینچی نسبت داد قابل شناسایی نیستند.

داوینچی هنرمندی است که به خاطر برخی از کارهای راز آلودش به عنوان یک هنرمند اسرار آمیز شناخته شده است. وی در ایتالیا بدنیا آمد، اما در دوم می ۱۵۱۹ در فرانسه از دنیا رفت و لذا هم اکنون ۵۰۰ سال از مرگ این هنرمند گذشته است، با این وجود یاد و خاطره وی در هر دو کشور همیشه گرامی داشته می شود.

آیا موهای کشف شده به داوینچی تعلق دارد؟

قرار است موهای کشف شده در موزه وینچی یعنی شهری که داوینچی در آن بدنیا آمد در معرض دید عموم قرار گیرد. موهای یاد شده از یک مجموعه خصوصی در آمریکا بدست آمده است، اما همانطور که گفته شد بطور قطع تعلق موها به داوینچی را نمی توان تایید کرد.

از یک سو استخراج دی.ان.ای از موهایی با این قدمت بسیار چالشی خواهد بود. حتی اگر بتوان نمونه کاملی از دی.ان.ای را از مو استخراج کرد باز هم چیزی از داوینچی باقی نمانده است تا دی.ان.ای یاد شده را با آن مقایسه نمود.

از سوی دیگر داوینچی یک فرزند نامشروع بوده که هویت مادرش هم چندان محرز نشده است. برخی معتقدند که مادر لئوناردو زنی به نام کاترینا بوده که از بردگان آفریقایی تبار به حساب می آمده است.

همچنین هستند تاریخدانانی که تاکید دارند داوینچی کودک یتیمی بوده که با مادربزرگ خود در شهر کوچک وینچی زندگی می کرده است. اما مهمتر از همه اینکه لئوناردو هرگز ازدواج نکرد، لذا فرزند و شجره مشخصی از خود به جای نگذاشته است. به هر حال از تبار داوینچی کاندیداهای قابل اطمینانی باقی نمانده تا بتوان با استناد به آنها آزمایش دی.ان.ای را انجام داد.

کشف موهای یاد شده بر رمز و راز و هاله ابهامی که داوینچی در آن پیچیده شده است، افزود. رمز و رازی که با تابلوی معروف لبخند ژوکوند آغاز شد و تا زمان نمایش فیلم راز دواینچی ادامه داشته و هنوز هم تداوم دارد.

داوینچی تنها یک نقاش نبود، بلکه در زمینه دانش، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی و ریاضی نیز استاد بود و از سویی به حوزه هایی نظیر ‌مهندسی، اختراع، آناتومی، زمین‌شناسی و گیاه شناسی ورود جدی کرده بود. او را نماد رنسان و بزرگترین هنرمند نقاش تاریخ می دانند که صاحب خلاقیت و کنجکاوی بی نهایتی بود.

معروف ترین اثر داوینچی همان تابلو مونالیزا است که این هنرمند برای کشیدن آن از سال ۱۵۰۳ آغاز به کار کرد و اتمام آن تا ۱۵۰۷ به طول انجامید. شاهکار مونالیزا احتمالاً پرآوازه‌ترین اثر در تاریخ نقاشی است. این تابلو در سال ۱۹۱۱ توسط یک دزد ایتالیایی ربوده شد و به ایتالیا انتقال یافت، اما دو سال بعد و پس از رایزنی های مختلف  تابلو دوباره به موزه لوور بازگردانده می‌شود.

دومین شاهکاری که داوینچی را با آن می شناسند تابلو شام آخر است. داوینچی این شاهکار عظیم و بی مانند را برای سفره خانهٔ کلیسای سانتاماریا دله گراتسیه در میلان نقاشی کرد. این اثر خیره کنند با آن که تا حدی از میان رفته ‌است، اما از لحاظ صوری و عاطفی، گیراترین اثر او بشمار می‌رود.

این اثر هنری نشانگر صحنه‌هایی از شام آخر روزهای پایانی عمر عیسی مسیح به روایت کتاب انجیل است. این نقاشی بر پایهٔ کتاب یوحنا، باب ۱۳ آیهٔ ۲۱ ترسیم شده است؛ آنجا که حضرت عیسی می‌گوید که یکی از دوازده حواری‌اش به وی خیانت خواهد کرد. در این اثر عیسی مسیح و دوازده حواریش در اتاقی ساده و جادار، پشت میزی دراز به موازات سطح تصویر نشسته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. مهم اینه ببینیم موی کجاشه

  2. داداش شاید بگی به درک! اما این آخرین باری بود که به سایتتون سر میزنم! دیگه حال آدمو بهم می زنین با این پستاتون! این از این، اونم از پسری که ادعا می کند در مریخ زندگی کرده! بابا بسه! خیلی سطح سایتتون و مخاطبینش رو پائین میارین با این کاراتون!

  3. با این توصیف اصلا نمیشه تشخیص بدن که این موی داوینچی هست یا نه

  4. تعجبه بعد این همه سال

  5. یه مو چجوری ما رو اسکول کرده