اوریون ؛ علائم، پیشگیری و روش های درمان آن

یکی از بیماری‌های ویروسی و واگیردار که نوجوانان و بزرگسالان را بیشتر از سایر گروه‌های سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد، اوریون است. در این مقاله شما را با علائم و روش های درمان اوریون آشنا خواهیم کرد.

اوریون نوعی عفونت ویروسی بوده که باعث ایجاد غده‌های بزاقی در قسمت اصلی و پشت فک خواهد شد و مناطق مورد نظر، بزرگ یا متورم به نظر می‌رسند. بیماری اوریون واگیردار است، اما با واکسن قابل حل خواهد بود. آمارهای منتشرشده در ایالات متحده آمریکا از یکم ژانویه تا 29 مارس نشان‌دهنده 426 مورد عفونت اوریون بوده که به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) گزارش شده است؛ این تعداد در مقایسه با سایر بیماری‌هایی که توسط واکسن کنترل می‌شوند، کم به حساب می‌آید است، به عنوان مثال، بیشتر از 3.5 میلیون گزارش در هر سال درباره آبله مرغان در ایالات متحده آمریکا گزارش می‌شود. اوریون می‌تواند پیامدهای بسیار جدی همانند بی‌اشتهایی دائمی در مردان، سقط جنین، افت شنوایی، التهاب در مغز، مننژیت، پانکراتیت یا مشکلات قلبی را به دنبال داشته باشد؛ به نظر می‌رسد نوجوانان و بزرگسالان به مراتب بیشتر از کودکان تحت تاثیر عوارض اوریون قرار خواهند گرفت.

علائم اوریون

اینطور که پیداست، علائم اوریون به درستی مشخص نخواهند شد، در حقیقت برای ظاهر شدن علائم این بیماری به دو هفته زمان نیاز است؛ بر اساس اعلام رسمی CDC، چیزی در حدود 12 الی 25 روز طول می‌کشد تا علائم این عفونت مشخص شود. واضح‌ترین نشانه اوریون را می‌توان گونه‌های متورم دانست که ناشی از تورم غدد بزاقی‌ست. طبق اعلام کلینیک مایو، اوریون می‌تواند باعث درد، تب، درد عضلانی، سردرد، ضعف، خستگی و از دست دادن اشتهاء شود.

این ویروس تا 9 روز پس از بروز نخستین علائم، مسری بوده و به راحتی می‌تواند از طریق بزاق به دیگران منتقل شود. سرفه، عطسه یا به اشتراک‌گذاری موارد آلوده می‌تواند باعث گسترش اوریون شود. بد نیست بدانید که شیوع بیماری‌ها در مناطقی همانند دانشگاه، مدارس و محل کار به مراتب بیشتر از سایر مکان‌ها خواهد بود، زیرا افراد با یکدیگر در ارتباط هستند. از آن جایی که اوریون بسیار مسری‌ست، افراد مبتلا باید سریعا به پزشک مراجعه کنند. بر اساس اعلام کلینیک کلیولند، درمانی برای اوریون وجود ندارد و فقط باید جهت درمان علائم تلاش کرد تا سیستم ایمنی بدن بتواند ویروس را شکست دهد. مصرف زیاد مایعات، استفاده از داروهای ضد درد و قرار دادن یخ یا کمپرس آب گرم می‌تواند به کاهش ورم صورت کمک کند.

روش‌های جلوگیری و درمان اوریون

اوریون

ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار در سال 1967 میلادی، برنامه واکسیناسیون اوریون را آغاز کرد. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا، هم اکنون چیزی در حدود 186 هزار مورد اوریون در هر سال در آمریکا گزارش می‌شود. بد نیست بدانید که در سال 1989 میلادی از برنامه واکسیناسیون دوگانه اوریون، سرخک و سرخجه رونمایی شد. در حال حاضر اکثر کشورهای صنعتی دارای برنامه واکسیناسیون و ایمن‌سازی در برابر اوریون هستند.

کودکان باید اولین و دومین دور واکسن خود را به ترتیب در سنین 12 الی 15 ماهگی و 4 الی 6 سالگی دریافت کنند؛ موارد واکسیناسیون بیشتر می‌تواند به بهبود عملکرد و تاثیر واکسن کمک کند. بر اساس اعلام رسمی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، کسانی که فقط مرحله اول واکسن را دریافت می‌کنند تا 78 درصد نسبت به بیماری ایمن می‌شوند و کسانی که مرحله دوم را هم دریافت می‌کنند، این احتمال را تا 88 درصد افزایش خواهند داد. بد نیست بدانید که پس از انجام برنامه واکسیناسیون اوریون، سرخک و سرخجه، گزارش‌های بیماری تا 99 درصد کاهش پیدا کرد؛ بر اساس اطلاعات موجود، از آن زمان تاکنون فقط چند صد مورد در هر سال گزارش شده است.

دکتر آرون گلات (Aaron Glatt)، متخصص بیماری‌های عفونی و اپیدمیولوژیست بیمارستان ناسائو اظهار داشت:

متاسفانه این ویروس به دلیل واکسینه نشدن افراد در برابر آن و سایر بیماری‌های ویروسی مهم و خطرناک، گسترش یافته است.

محققان توصیه می‌کنند که افراد برای دریافت مرحله سوم واکسن اوریون، سرخک و سرخجه به مراکز معتبر در آمریکا مراجعه کنند، البته مناطقی که احتمال افزایش ابتلا به بیماری ویروسی افزایش یافته است.

دکتر گلات درباره پیشگیری از بیماری ویروسی اوریون اظهار داشت:

آموزش صحیح و درک ایمنی در کنار کارآیی واکسن‌ها، عوامل مهمی هستند که می‌توانند از عفونت‌های ویروسی خطرناک پیشگیری کنند.