حمل کلیه با پهپاد

حمل کلیه با پهپاد جان یک بیمار را نجات داد

پهپادها در انواع و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و وظایف زیادی اعم از کاربری‌های سرگرم کننده، آتش نشان و یا جنگی دارند. اما به تازگی برای اولین بار در تاریخ حمل کلیه با پهپاد جان یک بیمار را نجات داد و افتخاری دیگر در کارنامه این هواگردهای بدون سرنشین ثبت کرد.

امروزه پهپادها به یکی از پدیده‌های دنیای نوین تبدیل شده و کم کم دارند راه خود را به عرصه‌های مختلف باز می‌کنند. هواگردهایی که جدا از کاربری نظامی،‌ پیشتر برای سرگرمی، جنگلبانی و حراست از مرز، خدمات اجتماعی همچون خدمت در آتش نشانی و مواردی از این قبیل مشغول بودند، قرار است به صنعت مسافربری و تحویل کالا نیز ورود کنند. حفظ جان انسان‌ها نیز خدمتی دیگر از این پرنده‌های بدون سرنشین است. به تازگی نیز حمل کلیه با پهپاد جان یک زن 44 ساله از بالیتمور به نام ترینا گلیسپی که 8 سال منتظر پیوند بود را نجات داد.

حمل کلیه با پهپاد

تحویل دارو در آفریقا با کمک پهپاد زیپ‌لاین

البته اگر بخواهیم دقیق‌تر به قضیه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که پهپادها پیشتر نیز خدمات انسان دوستانه انجام داده‌اند. در آفریقا این هواگردها برای انتقال دارو مورد استفاده گرفتند، اما هرگز تاکنون یک عضو بدن توسط این پرنده‌های بدون سرنشین منتقل نشده بود.

حمل کلیه با پهپاد

پهپاد قهرمان ما که یک هگزاکاپتر (دارای 6 پروانه) است، توسط دانشگاه دولتی مریلند ساخته و یک کلیه که توسط فردی در بیمارستان دانشگاه پزشکی مریلند اهدا شده بود را به بیمارستان واقع در پنج کیلومتری بیمارستان مریلند متقل کرد. از آنجا که فاصله بین دو بیمارستان مناسب بود، تیم انتقال دهنده اطمینان یافت که پهپاد قادر به انجام این ماموریت است و در تمام طول پرواز 5 دقیقه‌ای نیز هواگرد تحت نظارت کاربران انسانی بود. این پهپاد همچنین مجهزبه جایگاهی مخصوص نگهداری یک عضو زنده و پایدار نگه داشتن آن تا زمان رسیدن به مقصد و انتقال به بدن بیمار است.

حمل کلیه با پهپاد

البته ناگفته نماند پهپادی که برای انجام این ماموریت مورد استفاده قرار می‌گیرد با پهپادهای دیگر فرق دارد. هواگرد مورد نظر بایستی به صورت سفارشی برای این کار طراحی شده باشد و بتواند علاوه بر وزن خود و تجهیزاتش، وزن عضو را نیز تحمل کند. همچنین بایستی به دوربین، سیستم‌های ردیاب، سیستم‌های ارتباطی و سیستم‌های ایمنی لازم مجهز باشد تا بتوان با خیال آسوده آن را بر فراز نواحی شهری و پر جمعیت به پرواز در آورد. همچنین بایستی به سیستم بازیابی با چتر نجات مجهز باشد تا در صورت از کار افتادن پهپاد، عضو آسیبی نبیند و البته خود پهپاد نیز روی مردم نیوفتد.

به گفته شبکه ملی پیوند اعضا در ایالات متحده آمریکا، در سال 2018 نزدیک 114 هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو قرار داشتند. به گفته این مرکز در سال 2018 میلادی 1.5 درصد از عضو‌های انتقالی به مقصد نرسیدند و 4 درصد دیگر نیز با تاخیر بالای 2 ساعت به اتاق عمل رسیدند.

حمل کلیه با پهپاد

حمل عضو با پهپاد سبب می‌شود تا عضو زودتر به بیمار برسد و هر چه زودتر برسد و دیگر معضلاتی همچون ترافیک پیش روی وسیله حمل کننده نباشد. پزشکان و دانشمندان امیدوارند این حرکت جرقه‌ای برای انجام ماموریت‌های مهم‌تر در زمینه حفظ جان انسان‌ها باشد و همچنین بتوانند در مسیرهای طولانی‌تر پرواز کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. چه قد این ایده برای شهرهای بزرگ و پر ترافیک ما خوبه.هزینه زیادیم نداره

  2. ب حق چیزای نشنیده