بزرگراه برقی

نخستین بزرگراه برقی آلمان به طور آزمایشی گشایش یافت

آلمان هم به جمع کشورهایی پیوسته است که برای ایجاد یک سیستم حمل و نقل سازگار با محیط زیست، روی بزرگراه‌های الکتریکی (eHighways) سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اخیرا این کشور، تست یک بزرگراه برقی به طول 5 کیلومتر را در دنیای واقعی آغاز کرد.

در این سیستم eHighway که بین اتوبان فرانکفورت به دارمشتات راه‌اندازی شده است، یک کامیون هیبرید (الکتریکی-دیزلی) در کنار سایر خودروهای عبوری تردد می‌کند؛ اما به جای موتور احتراقی، نیروی محرکه خود را از کابل های هوایی نصب شده در جاده می‌گیرد. تست‌های قبلی در این کشور، با تردد آرام شبانه یا در یک فرودگاه متروک نظامی انجام شده بود و این اولین باری است که آلمانی‌ها، بار ترافیک روزمره را نیز در آزمایش بزرگراه برقی خود دخیل کرده‌اند.

بزرگراه برقی آلمان

البته سال 2016 بود که نخستین بزرگراه برقی در سوئد گشایش یافت. اینجا هم همان ایده دنبال می‌شود؛ اینکه کامیون‌ها با استفاده از یک بازوی بالارونده، به کابل‌های برق بالای سر خود متصل شوند و انرژی الکتریکی دریافت کنند. هنگام توقف نیز، خودروهای سنگین می‌توانند انرژی را درون شبکه برق خود ذخیره کنند؛ موضوعی که سبب حفظ کارایی سیستم، حتی در هنگام راه‌بندان می‌شود.

البته این بزرگراه الکتریکی در کوتاه مدت، اثرگذاری چندانی نخواهد داشت؛ زیرا قرار است فعلا به طور روزانه، پنج دستگاه کامیون برقی از این طریق تردد ‌کنند. در حالی که 10 درصد از مجموع 135 هزار خودروی عبوری در این اتوبان را، وسایل نقلیه سنگین تشکیل می‌دهند.

با ورود کامیون‌های بیشتری به این سیستم، می‌توان انتظار کاهش انتشار آلاینده‌‌ها را داشت. چه بسا بسیاری از شرکت‌های ترابری نیز با پی بردن به کارایی این شیوه حمل و نقل، به استفاده از آن تشویق شوند.