تحریم گوشی های آیفون

چین به یک دلیل از تحریم گوشی های آیفون اپل خودداری خواهد کرد

تحریم گوشی های آیفون یکی از استراتژی‌های منطقی چین برای مقابله با تحریم‌های هواوی توسط آمریکا به نظر می‌رسد. اما به عقیده برخی، چین از تحریم اپل خودداری خواهد کرد.

مقابله به مثل بخشی جدانشدنی از هر جنگ است. به عنوان نمونه می‌توان به روالی که آمریکا و چین در پیش گرفته‌اند اشاره کرد. ابتدا آمریکا تعرفه‌ای 250 میلیارد دلاری به محصولات وارداتی از چین اعمال کرد. بعد از آن، نوبت به دولت چین رسید تا خیلی سریع تعرفه‌ای 60 میلیارد دلاری برای کالاهای آمریکایی در نظر بگیرد. اکنون که هواوی به بدترین شکل ممکن توسط شرکت‌های آمریکایی تحریم شده، تصور همگان بر این است که تحریم گوشی های آیفون اپل اقدام بعدی دولت چین خواهد بود.

آتش جنگ تجاری چین و آمریکا دامن شرکت‌های بین‌المللی در هر دو کشور را گرفته است. هواوی یکی از بزرگترین شرکت‌های چینی به شمار می‌رود و تحریم سرسنگین آن توسط آمریکا، تاثیر مستقیمی روی اقتصاد این کشور خواهد داشت. دولت چین پیش از این اقداماتی در راستای ممنوعیت استفاده از گوشی های آیفون انجام داده بود، اما به نظر می‌رسد اتفاقات اخیر، آن را به اتخاذ تصمیم‌های جدی‌تر درباره اپل مجبور خواهد کرد.

تحریم گوشی های آیفون

تحریم گوشی های آیفون توسط چین ایده منطقی نیست

بر اساس گفته‌های Goldman Sachs، تنها تصور تحریم گوشی های آیفون توسط دولت چین برای جابه‌جا کردن یک سری اعداد و ارقام در بازار بورس کافی بوده است، حال باید تصور کرد این اقدام در عمل، چه تاثیر بدی روی اقتصاد دو کشور طرف جنگ خواهد داشت. بر اساس ارزیابی‌ها، چنین تحریمی سبب کاهش 29 درصدی درآمد اپل در سال 2019 خواهد شد. این میزان را می‌توان برابر کاهش 3.35 درصدی ارزش هر سهم آن در بازار بورس دانست. سال گذشته، به خاطر کاهش فروش گوشی های آیفون، 59.5 میلیارد دلار ضرر به اپل وارد شد. تحریم گوشی های آیفون 17 میلیارد دلار دیگر به این مبلغ اضافه خواهد کرد.

تحلیلگران عقیده دارند چین از تحریم گوشی های آیفون اپل خودداری خواهد کرد، چرا که نتیجه آن، وارد شدن ضربه به اقتصاد همین کشور است. فراموش نکنید با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی دولت آقای دونالد ترامپ برای برگرداندن کارخانه‌های اپل به خاک آمریکا، هنوز بسیاری از کارخانه‌های آن در خاک چین قرار داشته و سالیانه چند ده میلیارد دلار پول به منظور راه‌اندازی خطوط تولید گوشی های آیفون توسط شرکت‌های چینی به اقتصاد این کشور تزریق می‌شود.

تحریم گوشی های آیفون

از آن جایی که اپل برای ساخت گوشی های هوشمندش متکی به شرکت‌هایی همچون Foxconn و Pegatron است، آن‌ها به نوعی صادراتی از چین به آمریکا تلقی می‌شوند، به همین دلیل بعید نیست به زودی مشمول طرح تعرفه سنگین کالاهای وارداتی از چین شوند!

اما اگر دولت چین اقدام به تحریم گوشی های آیفون کند، اپل مجبور به کاهش تولید دستگاه‌های خود خواهد شد. دود آتش این تصمیم به چشم کارخانه‌های چینی، یعنی سازندگان گوشی های آیفون، خواهد رفت! اقتصاد چین در حال حاضر متاثر از تصمیمات آمریکا، ضربات بدی دیده است. به همین دلیل گرفتن چنین تصمیمی، حداقل در حال حاضر عقلانی نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. گوشی های چینی بنجل ولی اگه همین بنجول نباشه به جز شما و تعداد کمی آقازاده ها توان خرید گوشیهای آیفون رو دارند و نود و نه درصد مردم باید گوشی نداشته باشن….
    درثانی اگه این بنجلا نباشن بازار رقابت از بین میره و سامسونگ انحصار طلب قیمتاشو کمرشکن میکنه
    البته برای ایرانیا فقط هرچی گفتم صدق میکنه
    احساس خوشحالی یکسری ها رو از تحریم هواوی درک نمیکنم

  2. شما مردم رو هرچی امریکا سرتون بیاره کمه

  3. بای بای بنجل درجه اول چینی.انشا…دور بعدی تحریم بنجل درجه 2یعنی شیائومی باشه