همراه اول

در مجمع فوق العاده همراه اول چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

مجمع فوق العاده همراه اول در روز 12 خرداد 98 در تهران برگزار می‌شود. اما در این مجمع چه خبر خواهد بود و همراه اول چه رویکردی را در این رویداد دنبال می‌کند؟

مجمع فوق العاده همراه اول در هفته آینده در تهران برگزار می‌شود. در همین رابطه، شرکت ارتباطات سیار ایران از تمامی سهامداران، وکیل یا قائم مقام صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت کرده است تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت حضور پیدا کنند. این مجمع در ساعت 9 صبح روز یکشنبه 12 خرداد 98 در تهران-شهرک غرب-بلوار فرحزادی-انتهای بلوار شهید دادمان-پژوهشکده نیرو-سالن خلیج فارس برگزار می‌شود.

همراه اول

قرار است در مجمع فوق العاده همراه اول در خصوص افزایش سرمایه تصمیم‌گیری شود و همچنین سایر مواردی که در صلاحیت تصمیم‌گیری مجمع عمومی فوق‌العاده است در دستور این جلسه خواهد بود. در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر 1384، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت ارتباطات سیار ایران (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشده و افزایش سرمایه با مشخصات زیر و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه از نظر این سازمان بلامانع است. در جدول زیر میزان سرمایه و ارزش سهام را مشاهده می‌کنید:

سرمایه فعلی9,600,000,000,000 ریال (960 میلیارد تومان)
تعداد سهام قابل انتشار9 میلیارد و 600 میلیون سهم
ارزش اسمی هر سهم1,000 ریال
مبلغ افزایش سرمایه9,600,000,000,000 ریال (960 میلیارد تومان)

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، میزان افزایش سرمایه 960 میلیارد تومان خواهد بود و برای تامین منبع این افزایش سرمایه نیز تمهیداتی اندیشیده شده است. بر این اساس قرار است مبلغ 240 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مبلغ 720 میلیارد تومان از محل سود انباشته تامین شود. بر اساس اعلام اپراتور اول ارتباطی کشور، موضوع افزایش سرمایه نیز اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌ای خواهد بود.

همراه اول خاطرنشان کرده است که شروع پذیره‌نویسی حداکثر تا 50 روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود و عدم شروع پذیره‌نویسی در مهلت مقرر موجب ابطال این مجوز شده و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از این سازمان است. همچنین طبق ماده 21 قانون بازار اوراق بهادار، ثبت اوراق بهادار نزد سازمان به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و مصوبه‌های سازمان و شفافیت اطلاعاتی بوده و به منزله تایید مزایا، تضمین سودآوری و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت یا طرح مرتبط با اوراق بهادار، توسط سازمان نمی‌باشد.

دستاوردهای مالی و برنامه‌های آتی همراه اول

در مجمع عمومی سالیانه همراه اول که در اردیبهشت ماه 98 برگزار شده بود نیز در این رابطه بحث شد و آقای حمید فرهنگ،‌ مدیرعامل شرکت همراه اول عناوین پروژه‌هایی که قرار است برای سرمایه‌گذاری صورت بگیرند را توضیح دادند. مدیرعامل همراه اول درباره دستاوردهای مالی این شرکت اظهار کرد:

درآمد عملیاتی شرکت اصلی با 21 درصد رشد به 14 هزار میلیارد تومان و سود خالص هم با 9 درصد افزایش به 3.4 هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است که سود خالص تلفیقی گروه و درآمد عملیاتی تلفیقی نیز به ترتیب 21 و 22 درصد رشد داشتند. هزینه‌های سرمایه‌ای در سال 97 به 2.9 هزار میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به 4 هزار میلیارد تومان برسد.

وی در ادامه توضیح داد با توجه به این که در نظر داریم در افق 1401 به 100 هزار میلیارد تومان درآمد برسیم، بنابراین نیازمند تعریف سطح نزدیک هسته (Near Core) بودیم که ارائه خدمات سازمانی، اینترنت اشیا و ارائه خدمات مدیریت شده شرکت را شامل می‌شود. اما در سطح سوم که با عنوان Beyond Core شناخته می‌شود، به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیجیتال و تبدیل شدن به بازیگر مهمی در عرصه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر هستیم تا در نهایت بتوانیم درآمد پیش‌بینی شده را محقق سازیم.

همراه اول

به گفته حمید فرهنگ، اپراتور همراه اول در سال 97 علاوه بر پوشش 100 درصدی برآورده شده برای هر سهم، در رده‌بندی 100 شرکت برتر ایران به جایگاه سوم بیشترین سودآوری، رتبه چهاردهم بیشترین درآمد و رتبه هشتم بالاترین ارزش افزوده دست پیدا کرد. وی افزود راه‌اندازی خط تولید سیم کارت داخلی و همکاری با اپراتور ایرانسل در پروژه اپلیکیشن روبیکا از جمله فعالیت‌های این شرکت در سال جاری است. همچنین همراه اول قصد دارد در سال جاری 4 هزار میلیارد تومان در حوزه توسعه سیستم شبکه سرمایه‌گذاری داشته باشد. یکی از مهم‌ترین بحث‌های همراه اول حرکت در مسیر سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها است و این شرکت در سال جاری 900 تا یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در دستور کار دارد.