سیر

چرا ما به مصرف سیر علاقه داریم، اما از بوی آن بیزاریم؟

سیر را می‌توان یکی از پرطرفدارترین محصولات گیاهی در سراسر جهان معرفی کرد، اما آیا علت بیزاری از بوی سیر را می‌دانید؟

بر اساس اطلاعات موجود، سیر از 5 هزار سال قبل طرفداران زیادی داشته و توسط انسان‌ها مصرف می‌شود. سیر در رژیم‌های غذایی و برخی غذاها استفاده می‌شود، اما می‌توانند بوی تندی را در دهان افراد باقی بگذارند، اما سوال این است که چرا افرادی که تا این اندازه تمایل به مصرف سیر دارند، از بوی تند آن متنفر هستند؟

Sheryl Barringer، استاد و ریاست بخش علوم و مواد غذایی در دانشگاه ایالت اوهایو اظهار داشت:

سیر می‌تواند مخلوطی از ترکیبات شیمیایی با نام سولفیدها را منتشر کند؛ این مولکول‌های فرار را می‌توان علت اصلی بوی تند سیر معرفی کرد.

زمانی که ما این محصول گیاهی را مصرف می‌کنیم، مولکول‌های سولفید وارد هوا می‌شوند و باعث ایجاد عطر دلپذیری خواهند شد.

بارینگر در مصاحبه با Live Scinece بیان کرد:

هنگامی که سیر را در دهان قرار می‌دهیم، مولکول‌های موردنظر وارد بینی شده و موجب ایجاد عطری دلپذیر خواهند شد.

Wilfredo Colon، استاد و ریاست بخش شیمی موسسه پلی تکنیک Rensselaer واقع در نیویورک اظهار داشت:

نخستین جاذبه این محصول طبیعی را می‌توان مزایای سلامتی آن عنوان کرد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ترکیبات سیر می‌توانند در کاهش فشار خون و اثرات ضد میکروبی موثر باشند.

او افزود:

این امکان وجود دارد که مزایای سیر، ما را ناخودآگاه به سوی خود جذب کند. اکثر بوهای بدی که از دهان خارج می‌شوند به علت وجود ذرات غذایی بوده که در حفره‌های گلو فاسد شده‌اند، اما این موضوع در زمینه سیر صدق نمی‌کند؛ بوی تند سیر زمانی از دهان خارج خواهد شد که با اسید معده ترکیب شود. سولفید، ویتامین و سایر مواد معدنی از سیر تجزیه خواهند شد.

اینطور که پیداست، اکثر این مولکول‌ها برای پردازش بیشتر وارد روده می‌شوند، اما یکی از مولکول‌های ریز این محصول با نام آلیل متیل سولفید (AMS) وارد جریان خون خواهد شد.

سیر

بارینگر اظهار داشت:

AMS فقط یکی از بخش‌های این محصول بوده که حاوی عطر و بوی آن است، همچنین کوچک‌ترین بخش سیر هم بوده که می‌تواند به سرعت وارد جریان خون شود. این مولکول به راحتی از شش‌ها که مسئول ورود و خروج اکسیژن به بدن هستند، عبور می‌کند و دقیقا زمانی که تصمیم به بازدم دارید، از بدنتان خارج خواهد شد.

او افزود:

تاثیر بوی تند این محصول می‌تواند تا 24 ساعت ادامه داشته باشد، اما تعدادی از مواد خوراکی وجود دارند که می‌توانند در کاهش شدت بوی سیر موثر باشند.

در سال 2016 میلادی، مقاله‌ای در مجله Food Science توسط بارینگر و ریتا میرندو منتشر شد که نشان می‌دهد مصرف سیب، کاهو و نخود فرنگی می‌توانند به طور قابل توجهی باعث از بین رفتن بوی تند این محصول گیاهی شوند؛ این مواد خوراکی به دلیل داشتن ترکیبات فنولیک که با سولفیدها ترکیب می‌شوند، کارآیی خوبی خواهند داشت. روش‌های دیگری هم برای استنشاق نکردن بوی تند دهان سایر افرادی که ناشی از مصرف این محصول است، وجود دارد، تنها کافی‌ست سعی کنیم بوی دهان سایر افراد را تنفس نکنیم، به همین سادگی!