هواوی پی 30

نگاهی به طراحی و نمایشگر گوشی های سری هواوی پی 30

هواوی گوشی های سری P30 را در مدل‌های پی ۳۰، پی ۳۰ پرو و پی ۳۰ لایت با طراحی زیبا و نمایشگر تمام صفحه روانه بازار کرده است. در این مطلب می‌خواهیم طراحی و نمایشگر گوشی های خانواده هواوی پی 30 را بررسی کنیم.

سری گوشی های هواوی پی 30 (Huawei P30) در سه مدل پرچمدار پی ۳۰ پرو، پی ۳۰ و مدل میان رده پی ۳۰ لایت در بازار عرضه شده‌اند. شاید بسیاری از کاربران، ویژگی شاخص این گوشی‌ها را دوربین قدرتمند آن بدانند. همانطور که هواوی نیز بارها به دوربین محصولات جدید خود افتخار کرده و از عبارت «تعریفی نو برای قوانین عکاسی» برای توصیف آن استفاده کرده است. اما خانواده P30 علاوه بر دوربین،‌ ویژگی‌های شاخص دیگری هم دارد که از جمله این ویژگی‌ها باید به طراحی فوق‌العاده زیبای آن اشاره کرد. گوشی های هواوی پی 30، پی 30 پرو و پی 30 لایت با برخورداری از نمایشگر تمام صفحه، ناچ قطره‌ای، بدنه شیشه‌ای و رنگ‌های زیبای گرادیانی، واقعا چشم‌نواز هستند و می‌توانند هر کسی را عاشق خود کنند. ما اکنون در این مطلب قصد داریم طراحی و نمایشگر گوشی های سری P30 را به طور مفصل بررسی کنیم. با گجت نیوز همراه باشید:

طراحی هواوی پی 30 پرو

هواوی پی 30 پرو

هواوی پی 30 پرو به معنای واقعی کلمه زیباست و می‌تواند چشم هر کسی را به خود خیره کند. این گوشی جذاب با تمرکز روی قابلیت‌های عکس‌برداری ساخته و معرفی شده است، اما در بخش طراحی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بدنه شیشه‌ای با لبه‌های خمیده و انحنای زیبای لبه‌های نمایشگر باعث شده شما با یک گوشی فوق‌العاده زیبا و باریک طرف باشید. بیشتر سطح جلوی گوشی را نمایشگر پوشانده و ناچ قطره‌ای کوچکی با عرض فقط 6.64 میلی‌متر در بالای آن قرار گرفته است. هواوی کوشیده تا یک گوشی تمام صفحه را به بازار عرضه کند و به همین دلیل اسپیکرهای استریو نسل قبلی و سیستم تشخیص چهره سه بعدی را حذف کرده است. در پایین نمایشگر نیز حاشیه بسیار اندکی مشاهده می‌کنیم و در مجموع، نسبت قابل توجه 88.6 درصد پنل جلویی را نمایشگر پوشانده است.

هواوی پی 30 پرو

هواوی پی 30 پرو با وجود برخورداری از نمایشگری با ابعاد مشابه آیفون ایکس اس مکس، حدود 4 میلی‌متر عرض کمتری در مقایسه با محصول اپل دارد که این نشان‌دهنده تمام صفحه بودن و کم بودن حاشیه‌های اطراف نمایشگر است. همچنین پرچمدار جدید هواوی دارای وزن 192 گرمی است که به این ترتیب وزن کمتری در مقایسه با آیفون ایکس اس مکس (208 گرم) دارد. اما با این وجود 192 گرم نیز وزن کمی محسوب نمی‌شود و ممکن است کمی سنگینی گوشی را در دست خود احساس کنید.

هواوی پی 30 پرو

فریم فلزی براق میانی و همچنین جنس شیشه‌ای پنل باعث شده با گوشی بسیار لغزنده‌ای مواجه باشیم و پیشنهاد می‌کنیم حتما از قاب استفاده کنید. این گوشی در 5 رنگ عرضه می‌شود اما سه رنگ مشکی، کریستالی و شفق قطبی (Aurora) وارد بازار ایران خواهد شد که دو رنگ آخر آن از نوع گرادیانی هستند و طیفی از رنگ‌ها را به نمایش درمی‌آورند. بنا بر ادعای هواوی در پوشش رنگی قاب پشتی گوشی از 9 لایه نانواپتیکال استفاده شده که به زیباتر شدن آن کمک کرده است. بدنه براق گوشی به شدت اثر انگشت و لک‌ها را به خود جذب می‌کند، اما هواوی اعلام کرده که پوشش شیشه‌ای بدنه در برابر خط و خش مقاوم است.

هواوی پی 30 پرو

ماژول‌های دوربین اصلی هواوی پی 30 پرو در دو ردیف در بالای سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته‌اند. دوربین‌های 40، 20 و 8 مگاپیکسلی در سمت چپ و در کنار آن‌ها فلش LED دوگانه و دوربین ToF همگی به صورت عمودی قرار گرفته‌اند. دوربین‌ها کمی برآمدگی دارند. زیر دوربین‌ها و هم‌راستا با آن‌ها نوشته‌های Leica با مشخصات دوربین و در زیر آن نوشته Huawei دیده می‌شود. خبری هم از حسگر اثر انگشت در قاب پشتی و جلویی نیست و هواوی آن را به درون نمایشگر برده است.

هواوی پی 30 پرو

کلیدهای کنترل صدا و پاور هواوی پی 30 پرو از جنس فلزی هستند و در لبه سمت راست جای گرفته‌اند که دسترسی به آنها نیز بسیار راحت است. در لبه بالا نوار آنتن به همراه ماژول IR Blaster و روزنه میکروفون قرار دارند و و در لبه پایینی نیز یک نوار آنتن به همراه درگاه یو اس بی C، روزنه میکروفون، درگاه سیم کارت و کارت حافظه و همچنین دریچه اسپیکر تک کاناله دیده می‌شوند. هواوی در این گوشی جک 3.5 میلی‌متری هدفون را حذف کرده است. علاوه بر آن، هواوی اسپیکرهای مکالمه قبلی را کنار گذاشته و از فناوری Bone Conduction استفاده کرده که به وسیله آن کل نمایشگر نقش اسپیکر مکالمه را دارد و صدا از طریق ارتعاش صفحه نمایش به گوش کاربر می‌رسد.

هواوی پی 30 پرو دارای ابعاد 158 در 73.4 در 8.4 میلی‌متر و وزن 192 گرم است. به این ترتیب نسبت به پی 20 پرو بلندتر، عریض‌تر و ضخیم‌تر شده و وزن آن نیز افزایش یافته است. ابعاد پی 20 پرو معادل 155 در 73.9 در 7.8 میلی‌متر بود و 180 گرم وزن داشت.

نمایشگر هواوی پی ۳۰ پرو

هواوی پی 30 پرو دارای نمایشگر 6.47 اینچی اولد با رزولوشن فول اچ دی پلاس (2340 در 1080 پیکسل) و تراکم 399 پیکسل در هر اینچ است. این صفحه نمایش لمسی خازنی قادر به نمایش 16 میلیون رنگ بوده و 88.6 درصد فضای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. شاید این مشخصات برای یک گوشی پرچمدار گران‌قیمت عجیب باشد، اما در عمل وقتی با گوشی کار می‌کنید کاملا از کیفیت صفحه نمایش آن راضی خواهید شد و تصاویر شارپ و خوش‌رنگی را مشاهده می‌کنید.

هواوی پی 30 پرو

نمایشگر پی 30 پرو روشنایی و کنتراست خوبی دارد و در زیر نور مستقیم خورشید و نور مصنوعی شدید نیز عملکرد خوبی از خود بر جای می‌گذارد. شما نمایشگر پی 30 پرو را می‌توانید در دو حالت Vivid و Normal انتخاب کنید. حالت نرمال همانطور که از اسمش مشخص است رنگ‌های استاندارد و طبیعی‌تری را نشان می‌دهد، اما در حالت Vivid تصاویر خوش آب و رنگ با کنتراست بالا به نمایش گذاشته می‌شود که برای برخی کاربران می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد. حداکثر روشنایی این نمایشگر هم در حالت دستی به 550 نیت و در حالت خودکار به بالای 600 نیت می‌رسد که رقم خوبی محسوب می‌شود.

طراحی هواوی پی 30 لایت

هواوی علاوه بر پرچمداران سری P30 خود، یک مدل میان رده و اقتصادی را نیز معرفی کرد. هواوی پی 30 لایت عضو میان رده سری P30 است که البته با برخورداری از دوربین سه گانه، نمایشگر تمام صفحه و بسیاری ویژگی‌های خوب دیگر، دست کمی از پرچمداران ندارد. این گوشی در بازار چین با نام نوا 4e عرضه می‌شود و از چیپست میان رده کایرین 710 بهره می‌برد. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز یکی از نقاط قوت پی 30 لایت به حساب می‌آید که می‌تواند عاشقان سلفی را به خود مجذوب کند. در ادامه، طراحی و نمایشگر این گوشی جدید را بررسی می‌کنیم.

هواوی پی 30 لایت

هواوی پی ۳۰ لایت از نظر طراحی، برخی المان‌های نسخه پرچمدار را دارد. در نمای روبه‌روی گوشی شاهد نمایشگر تمام صفحه 6.15 اینچی هستیم که 84.2 درصد از پنل جلویی گوشی را پوشانده است. در پی 20 لایت از نمایشگر 5.84 اینچی با نسبت 80.5 درصدی نسبت به بدنه استفاده شده بود. در بالای نمایشگر، مانند پرچمداران این سری، ناچ قطره‌ای قرار گرفته که دوربین سلفی درون آن جای گرفته است. این ناچ قطره‌ای بسیار کوچک است و فضای کمی از بالای نمایشگر را پوشانده است. بالای بریدگی قطره‌ای نیز اسپیکر مکالمه تعبیه شده است.

هواوی پی 30 لایت

نمایشگر گوشی در طرفین دستگاه نیز حاشیه بسیار کمی با بدنه دارد و در مجموع طراحی زیبایی را در جلوی گوشی مشاهده می‌کنیم. شاید تفاوت خیلی زیادی میان طراحی پی 30 لایت و پی 30 پرو نبینید و به نوعی با خرید یک گوشی میان رده می‌توانید از زبان طراحی گوشی‌های  پرچمدار هواوی برخوردار شوید.

این روزها بسیاری از گوشی های میان رده دارای بدنه پلاستیکی هستند، اما در پی 30 لایت از پنل شیشه‌ای سه بعدی در قاب پشتی بهره گرفته شده است که البته اثر انگشت را به شدت به خود جذب می‌کند. رنگ گرادیانی که اکنون در بسیاری از گوشی های هواوی دیده می‌شود، به این گوشی نیز راه پیدا کرده و شرکت هواوی رنگ آبی پی 30 لایت را با این ویژگی عرضه کرده است که در آن گرادیانی از رنگ‌های آبی تا بنفش دیده می‌شود. این گوشی همچنین در رنگ‌های سفید و مشکی نیز وارد بازار می‌شود که البته این رنگ‌ها براق ساده هستند.

هواوی پی 30 لایت

در قاب پشتی گوشی، ساختار دوربین سه گانه به صورت عمودی در گوشه‌ی سمت چپ بالا قرار گرفته‌اند و زیر آن نیز فلاش LED جا خوش کرده است. در زیر فلش نیز نوشته Triple Camera با مشخصات دوربین اصلی به صورت عمودی دیده می‌شوند و کمی پایین‌تر از آن در گوشه سمت چپ پایین نیز مانند سایر مدل‌های این سری، نام هواوی در راستای دوربین‌ها نوشته شده است. در مرکز پنل پشتی و متمایل به بالا هم سنسور اثر انگشت جای گرفته است.

کیفیت ساخت بدنه بسیار بالا است و با توجه به انحنای لبه‌ها، در دست گرفتن گوشی بسیار لذت‌بخش است و در مجموع با گوشی خوش‌ساخت و خوش‌دستی رو‌به‌رو هستیم. پی 30 لایت کمی لغزنده است و در هنگام در دست گرفتن گوشی باید مراقب باشید. البته در صورت استفاده از قاب،‌ این مشکل تقریبا حل می‌شود.

هواوی پی 30 لایت

یکی از چیزهایی که در طراحی هواوی پی 30 لایت کمی توی ذوق می‌زند، فریم میانی پلاستیکی آن است. البته با توجه به قیمت اقتصادی و میان رده بودن P30 Lite نباید از این موضوع ایراد گرفت، ولی اگر جنس این فریم میانی هم از پلاستیک نبود، می‌توانستیم پی 30 لایت را کاملا هم رده پرچمداران بدانیم. در لبه سمت راست گوشی کلیدهای پاور و کنترل صدا قرار گرفته و خشاب سیم کارت و کارت حافظه نیز در لبه بالایی جا دارد. در لبه پایینی نیز شاهد قرارگیری میکروفون اصلی، اسپیکر تک کاناله و جک 3.5 میلی‌متری هدفون به همراه درگاه یو اس بی C هستیم و لبه سمت چپ گوشی کاملا خالی است.

هواوی پی 30 لایت وزن زیادی هم ندارد و فقط 159 گرم است که به این ترتیب با گوشی سبکی طرف هستیم و این موضوع به خوش‌دست بودن آن کمک کرده است. ابعاد بدنه گوشی نیز 152.9 در 72.7 در 7.4 میلی‌متر است. سری قبلی یعنی پی 20 لایت دارای ابعاد 148.6 در 71.2 در 7.4 میلی‌متر بود. به این ترتیب ضخامت پی 30 لایت تفاوتی با قبل نکرده اما عرض و ارتفاع آن بیشتر شده است.

نمایشگر هواوی پی 30 لایت

همان‌طور که گفته شد هواوی پی 30 لایت از صفحه نمایش 6.15 اینچی بهره می‌برد. این نمایشگر از نوع IPS LCD است و با توجه به میان رده بودن گوشی نمی‌توان انتظار استفاده از پنل OLED در آن را داشته باشیم. صفحه نمایش گوشی دارای رزولوشن فول اچ دی پلاس (2312 در 1080 پیکسل) و تراکم 415 پیکسل در هر اینچ است و بنابراین هیچ نگرانی بابت ارائه محتوای واضح و با کیفیت نداشته باشید. در بالای نمایشگر نیز ناچ قطره‌ای جای گرفته که از قسمت تنظیمات می‌توانید آن را مخفی کنید، اما با توجه به اندازه بسیار کوچک این بریدگی (6.64 میلی‌متر)، بعید است با آن به مشکل بربخورید.

هواوی پی 30 لایت

نسبت تصویر صفحه نمایش 19.5:9 است که نسبت بسیار خوبی محسوب می‌شود. این نمایشگر لمسی خازنی 16 میلیون رنگ را نمایش می‌دهد. هواوی برای کاهش هزینه‌ها برای نمایشگر از شیشه گوریلا گلس استفاده نکرده است. میزان روشنایی و کنتراست راضی‌کننده است اما به طبع به پای پی 30 و پی 30 پرو نمی‌رسد. در مجموع کیفیت صفحه نمایش گوشی عالی نیست و نباید آن را با پرچمداران مقایسه کنید، اما اگر به قیمتی که برای خرید گوشی می‌پردازید توجه کنید کاملا از نمایشگر پی 30 لایت راضی می‌شوید.

طراحی و نمایشگر هواوی پی ۳۰

بر خلاف هواوی پی 30 پرو و پی 30 لایت، مدل هواوی پی 30 به طور رسمی وارد بازار ایران نمی‌شود. به همین دلیل در اینجا به طور خلاصه به طراحی و نمایشگر این مدل اشاره‌ای می‌کنیم. هواوی پی 30 دارای ابعاد 149.1 در 71.4 در 7.6 میلی‌متر و وزن 165 گرم است که از این نظر بین مدل‌های پی 30 پرو و پی 30 لایت قرار می‌گیرد. طراحی پنل جلویی گوشی شباهت زیادی به مدل‌های دیگر این خانواده دارد و 85.8 درصد جلوی گوشی را صفحه نمایش پوشانده است. ناچ قطره‌ای در بالای نمایشگر با همان اندازه مدل‌های دیگر قرار گرفته است. در قاب پشتی ساختار دوربین سه گانه به صورت عمودی قرار گرفته و فلاش نیز در زیر آن دیده می‌شود. نوشته لایکا و هواوی هم در راستای دوربین و زیر آن جا خوش کرده است.

هواوی پی 30

از لحاظ اندازه، گوشی در دسته گوشی‌های متوسط و مشابه گلکسی اس 10 سامسونگ قرار می‌گیرد. البته پی 30 با وزن 165 گرمی، ‌کمی سنگین‌تر از پرچمدار جدید سامسونگ است. قاب پشتی و جلویی گوشی با محافظ گوریلا گلس پوشانده شده است. با توجه به لبه‌های گرد و طراحی شیشه‌ای گوشی، از در دست گرفتن آن لذت می‌برید، اما مثل دیگر محصولات این سری باید مراقب لغزندگی آن باشید. دوربین‌ها نیز در قاب پشتی کمی برجسته هستند و در صورت ضربه خوردن ممکن است آسیب ببینند. هواوی پی 30 احنای لبه‌های سمت و چپ نمایشگر پی 30 پرو را ندارد و این موضوع برای برخی افراد بهتر است. برخی کاربران می‌گویند در دست گرفتن و کار کردن با پی 30 که این انحنا را ندارد راحت‌تر است.

هواوی پی 30

در لبه پایین دستگاه شاهد حضور درگاه یو اس بی سی و جک 3.5 میلی‌متری هدفون هستیم. در حالی که در برادر بزرگ‌تر پی 30 یعنی پی 30 پرو جک هدفون 3.5 میلی‌متری حذف شده است، در این دستگاه خوشبختانه شاهد حضور آن هستیم. در لبه سمت راست، دکمه تنظیم صدا و پاور قرار گرفته است. خشاب سیم کارت و کارت حافظه نیز در لبه سمت چپ جای گرفته است و در لبه بالایی چیز خاصی به جز نوارهای آنتن و حفره میکروفون دوم دیده نمی‌شود.

در این گوشی مانند مدل پی 30 پرو، سنسور اثر انگشت به زیر صفحه نمایش رفته است و به چشم نمی‌آید. هواوی پی 30 دارای صفحه نمایش لمسی خازنی OLED با اندازه 6.1 اینچ، تراکم 422 پیسکل در هر اینچ و نمایش 16 میلیون رنگ است. این صفحه نمایش از رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل بهره می‌برد و از این نظر شباهت زیادی به پی 30 پرو دارد.

هواوی پی 30

در پایان، مشخصات طراحی و نمایشگر سه مدل خانواده هواوی P30 را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم:

مدلP30 ProP30P30 Lite
ارتفاع (میلی‌متر)158149.1152.9
عرض (میلی‌متر)73.471.472.7
ضخامت (میلی‌متر)8.47.67.4
وزن (گرم)192165159
نوع صفحه نمایشOLEDOLEDIPS LCD
اندازه صفحه نمایش (اینچ)6.476.16.15
رزولوشن صفحه نمایش2340 در 1080 پیکسل2340 در 1080 پیکسل2312 در 1080 پیکسل
نسبت صفحه نمایش به بدنه88.6 درصد85.8 درصد84.2 درصد
تراکم پیکسلی398422415